بدترین مواد غذایی برای سلامت روان به گفته متخصصان

وعده غذایی مناسب نه تنها طعم خوبی دارد و از آن لذت خواهید برد، بلکه در اکثر مواقع باعث ایجاد عواطف و احساسات گوناگون در شما و تغییرات در سلامت روان می شود. یک غذای خوب می‌ تواند یک وعده غذایی خانوادگی مورد علاقه باشد که شما را خوشحال می‌ کند، یا یک غذای لذت بخش بین‌ المللی که احساس دلتنگی را برای تعطیلاتی که دلتنگش هستید را به شما باز می‌ گرداند. مهم نیست که دستور غذا چیست، غذا اغلب می تواند احساسات زیادی را ایجاد کند.

بدترین غذاها برای سلامت روان
غلات صبحانه، قهوه، پیتزای نیمه آماده (منجمد)، نوشیدنی های الکلی، آب نبات، سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه از بدترین مواد غذایی برای سلامت روان به شمار می روند.

هنگامی که غذا در معده شما تجزیه می شود، می تواند تأثیر بسیار عمیقی بر سلامت روان شما داشته باشد، فراتر از بیان احساسات مختلف. هنگامی که در بدن پردازش می شود، برخی از غذاها می توانند به تقویت سلامت روان شما کمک کنند، مانند ماهی های چرب که به جلوگیری از زوال شناختی کمک می کند. در مقابل برخی دیگر از خوراکی ها، مانند غلات پر از قند یا نوشیدنی های الکلی، می توانند اثرات مضری را برای شما به همراه داشته باشند، مانند القای استرس و اضطراب، یا افزایش تحریک پذیری و پرخاشگری.

جای تعجب نیست که بسیاری از غذاهایی که برای سلامت جسمانی شما ناسالم ترین هستند، اثرات روانی شدیدی را نیز با خود به همراه دارند، از نوشیدن بیش از حد قهوه کافئین دار گرفته تا غذاهایی با مقدار زیادی شکر تصفیه شده، مانند آب نبات.

از افزایش تحریک پذیری گرفته تا فعال کردن هورمون استرس در بدن و گاهی اوقات منجر به افسردگی شدن، غذا ها می توانند تأثیر مضری بر سلامت روان شما داشته باشند. در ادامه به برخی از بدترین غذاها در این زمینه خواهیم پرداخت.

فهرستی از بدترین غذاها برای سلامت روان

1- غلات صبحانه

وقتی صبح ها عجله دارید، غلات صبحانه یکی از ساده ترین و سریع ترین گزینه های پیش رویتان هستند، تنها کافیست تا مقداری غلات صبحانه را با کمی شیر در کاسه ریخته و میل نمایید، به همین سادگی! در حالی که خوردن صبحانه برای شروع یک روز بسیار مهم است، اگر غلاتی را انتخاب کنید که به شدت فرآوری شده و مملو از قندهای افزوده شده باشد، ممکن است روز خود را اشتباه شروع کرده باشید.

Trista Best یک متخصص تغذیه ثبت شده در Balance One Supplements در اینباره می گوید: “غذاهای فرآوری شده آنهایی هستند که از کربوهیدرات های تصفیه شده، تثبیت کننده ها، امولسیفایرها و سایر مواد تشکیل شده اند تا پایداری، طعم و بافت را افزایش دهند.”

این شکل از غذاهای فرآوری شده می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی برای سلامتی شما مضر باشد. غلات صبحانه قندی یکی از بدترین غذاهای فرآوری شده برای مصرف هستند. آنها با کربوهیدرات های تصفیه شده و همچنین شکر تصفیه شده، رنگ های غذایی و طعم دهنده های مصنوعی ساخته می شوند.

همه غلات بسیار فرآوری شده نیستند و همه آنها برای سلامت روان شما مضر نیستند. قبل از تصمیم به خوردن غلات، مواد تشکیل دهنده غلات را بررسی کرده و از مصرف قندهای تصفیه شده و کربوهیدرات های بیش از حد خودداری نمایید.

Trista Best می افزاید: “قند و کربوهیدرات های تصفیه شده باعث التهاب در بدن و ایجاد مشکلات برای سلامت روده می شوند که هر دو منجر به افزایش وزن، مه مغزی، خستگی و تحریک پذیری می گردند.”

2- قهوه

بسیاری از مردم نمی توانند روز خود را بدون یک فنجان قهوه صبحگاهی شروع کنند. نوشیدن قهوه می تواند به بیدار شدن ذهنی شما کمک کند، اما در صورتی که بیش از حد مصرف شود، قهوه می تواند عوارض جانبی بدی را به همراه داشته باشد.

لزوماً قهوه نیست که می تواند برای سلامت روان مضر باشد، بلکه کافئین موجود در آن است. در حالی که کافئین می تواند به شما انرژی بدهد و برای شروع روز شما را سرحال کند، دریافت کافئین بیش از حد می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد.

Juliana Tamayo، متخصص تغذیه در این خصوص می گوید: نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در روز ضرری ندارد، اما دریافت بیش از حد کافئین به هر شکل یا شیوه ای می تواند منجر به اضطراب، احساس ناراحتی، بی خوابی و حتی افسردگی شود.

به جای اینکه مصرف کافئین خود را با چندین فنجان قهوه یا چای افزایش دهید، به قهه بدون کافئین روی بیاورید، در این صورت می توانید از فنجان قهوه صبحگاهی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران تأثیر آن بر سلامت روان خود باشید.

3- پیتزای نیمه آماده (منجمد)

جای تعجب نیست که پیتزای نیمه آماده یا همان منجمد دقیقاً یک وعده غذایی سالم نیست. با این حال دانستن این نکته پیتزای منجمد تنها بر سلامت جسمانی آنها تأثیر نمی گذارد، ممکن است برخی افراد را متعجب کند.

پیتزای منجمد حاوی مقدار زیادی چربی ترانس است که نوعی چربی غیراشباع بوده و به مقدار زیاد در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود و پیروی از رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس می‌تواند علاوه بر سلامت جسمی، بر سلامت روان نیز تأثیر منفی بگذارد.

Juliana Tamayo می‌ گوید: «غذاهای سرشار از چربی‌های ترانس بسیار التهاب‌زا هستند و می‌ تواند منجر به التهاب در مغز و مشکلات حافظه، تغییرات خلقی و حتی احساس اعتیاد به همین غذاها شود که سپس منجر به چرخه‌ های ناسالم می‌ شود.

علاوه بر این، طبق گفته وی، غذاهایی که دارای چربی ترانس بالا هستند، مانند پیتزای منجمد، می توانند منجر به کلسترول بالا، بیماری قلبی و فشار خون بالا شوند.

4- نوشیدنی های الکلی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسی الکل می‌ نوشد، از جمله برای جشن گرفتن چیزی یا احساس شادی در یک مهمانی. با این حال، نوشیدنی های الکلی همیشه سرگرم کننده و شادی بخش نیستند. وقتی الکل بیش از حد مصرف گردد، می تواند بسیار خطرناک شود. نه تنها می تواند تأثیرات فاجعه باری بر سلامت روان داشته باشد (چراکه افسرده کننده است)، بلکه نوشیدن بیش از حد آن می تواند منجر به مرگ شود.

Juliana Tamayo می گوید: «نوشیدن الکل در حد اعتدال لزوماً خطرناک نیست. با این حال، الکل، افسرده‌ کننده و بسیار اعتیادآور بوده و می‌ تواند احساس غمگینی، تحریک‌ پذیری و تنبلی در فرد ایجاد نماید.»

مهم است که الکل را در حد اعتدال بنوشید، که به طور بالقوه از هرگونه احساس تحریک یا افسردگی ناشی از مصرف الکل جلوگیری نمایید.

5- آب نبات

هیچ کس فکر نمی کند که آب نبات یک غذای سالم و مغذی است، اما گاهی اوقات شما واقعاً یک خوراکی شیرین می خواهید. هنگامی که هوس شکر و میل به مصرف شیرینی دارید، بهتر است به جای خوردن آب نبات، غذا هایی را انتخاب کنید که دارای قند طبیعی هستند، مانند میوه یا عسل.

خوردن آب نبات می تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود. همچنین می‌ تواند از طریق افزایش استرس به سلامت روانی ضعیف منجر شود، زیرا محتوای قند تصفیه‌ شده بالایی دارد.

Catherine Rall، یک متخصص تغذیه در Happy V در اینباره می‌ گوید: «از آنجایی که این قند ها به سرعت توسط بدن متابولیزه می‌ شوند، در کوتاه‌ مدت منجر به افزایش سریع انرژی و از دست دادن آن می‌ شوند و بر متابولیسم بدن و پاسخ‌ های استرس با استفاده مکرر فشار وارد می‌ کنند.

6- سیب زمینی سرخ شده

اغلب اوقات وقتی افراد استرس دارند، به غذا های راحت مانند سیب زمینی سرخ کرده یا سایر اقلام سرخ شده روی می آورند. به گفته Catherine Margolis ، متخصص تغذیه در Lifeway، در حالی که این غذا ها ممکن است در لحظه منجر به ایجاد آرامش شوند، اما می توانند باعث افزایش و تشدید مشکلات سلامت روان گردند.

Margolis می افزاید: «ما از قبل می‌ دانیم که غذاهای سرخ‌ شده برای قلب مفید نیستند، اما همچنین باید بدانیم که برای ذهن و روان ما نیز مناسب نیستند. بر اساس مطالعات اخیر، خوردن غذاهای سرخ شده با افزایش خطر اضطراب و افسردگی در ارتباط است. این امر ممکن است به دلیل آکریل آمید تولید شده در هنگام سرخ کردن باشد که باعث استرس اکسیداتیو و التهاب عصبی می شود.

7- نوشابه

چه به دلیل طعم، کربناسیون یا صرفاً از روی عادت، برخی افراد تمایل به نوشیدن مقدار زیادی نوشابه دارند. مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و نیز استرس اکسیداتیو شود.

Emily Norman، متخصص تغذیه در Pay It Forward Fertility، در اینباره می گوید: “مصرف زیاد قند می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود که عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد مضر و توانایی بدن برای مقابله با آنها است. استرس اکسیداتیو می تواند به سلول های مغز آسیب رسانده و در اختلالات مختلف سلامت روان نقش دارد.

به جای نوشیدن نوشیدنی‌ های مملو از قند های اضافی، آب بنوشید که دارای تعدادی فواید سلامتی است، مانند کمک به پوست شفاف‌ تر و حفظ فشار خون. بر اساس مطالعه ای که در سال 2018 در مجله جهانی روانپزشکی منتشر شد، نوشیدن آب با کاهش خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب نیز مرتبط بود.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها