مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند جذابیت چهره شما را کاهش دهد

تحقیقات جدید انجام گرفته در فرانسه نشان می دهد که مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است بر جذابیت چهره یک مرد یا زن برای یک فرد از جنس مخالف تأثیر منفی داشته باشد.

کربوهیدرات های تصفیه شده و کاهش جذابیت چهره
محققان فرانسوی دریافتند افرادی که صبحانه‌ای سرشار از کربوهیدرات‌ های تصفیه شده می‌خورند، نسبت به سایر افراد از جذابیت چهره کمتری برخوردارند.

این مطالعه که در دانشگاه Montpellier انجام شد، روز چهارشنبه در مجله PLOS ONE منتشر گردید. نویسندگان این مطالعه خاطر نشان کردند که جذابیت چهره یک عامل مهم در تعاملات اجتماعی است.

آنها اشاره کردند که رژیم غذایی غربی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده است ( غذاهای فرآوری شده که تا حد زیادی ارزش غذایی خود را از دست داده اند). آرد سفید و شکر از جمله رایج ترین کربوهیدرات های تصفیه شده به شمار می روند که در بسیاری از تنقلات بسته بندی شده نیز وجود دارند.

ارتباط بین کربوهیدرات های تصفیه شده و کاهش جذابیت چهره

تحقیقات قبلی افزایش مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را با اثرات نامطلوب سلامتی از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانسته اند.

در همین حال، شواهد اولیه حاکی از آن است که سطوح بالای مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده نیز ممکن است بر ویژگی های غیرپزشکی، مانند جذابیت فرد تأثیر نیز تاثیر گذار باشد.

برای بررسی عمیق تر احتمال وقوع این اتفاق، محققان مطالعه‌ ای را بر روی 104 مرد و زن بزرگسال فرانسوی انجام دادند.

نویسنده ارشد این مطالعه، Claire Berticat، مسئول تحقیق و توسعه در مرکز ملی تحقیقات علمی در Montpellier در این خصوص گفت: امکان کشف یک رابطه ناشناخته قبلی بین مصرف کربوهیدرات تصفیه شده و جذابیت چهره برای ما بسیار جذاب بود.

این مطالعه با همکاری دانشگاه Montpellier که این پژوهش را انجام داده است، اجرا گردید.

عادات غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت

برخی از شرکت‌ کنندگان صبحانه‌ ای با گلیسمی بالا (صبحانه‌ ای با کربوهیدرات‌ های تصفیه‌ شده که سطح قند خون را افزایش می‌ دهد) دریافت کردند، در حالی که برخی دیگر صبحانه‌ ای با گلیسمی پایین مصرف نمودند. این افراد همچنین یک پرسشنامه را برای ارزیابی عادات غذایی معمول خود که شامل کربوهیدرات های تصفیه شده بود پر کردند.

محققان از داوطلبان درخواست کردند که جذابیت چهره شرکت‌ کنندگان با جنس مخالف را در عکس‌ هایی که دو ساعت پس از صرف صبحانه گرفته شده‌ اند، ارزیابی کنند. برای محدود کردن ناهمگونی فرهنگی، آنها فقط شرکت‌ کنندگان و داوطلبانی را که چهار پدربزرگ و مادربزرگ اروپایی الاصل داشتند را در این آزمایش شرکت دادند.

تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که خوردن صبحانه با گلیسمی بالا با کاهش رتبه بندی جذابیت چهره برای مردان و زنان در ارتباط است.

مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده در طول صبحانه، میان وعده های بین وعده های غذایی و میان وعده های بعد از ظهر (“گوتر” در فرانسه) نیز با رتبه بندی جذابیت کمتری همراه بود. با این حال، خوردن غذا های پر انرژی در این زمان ها با رتبه بندی جذابیت بالاتر مرتبط بود.

Claire Berticat گفت: اهمیت یافته‌ های ما در برجسته کردن تأثیر بالقوه انتخاب‌ های غذایی نه تنها بر سلامت، بلکه بر ویژگی‌ های غیرپزشکی که اهمیت اجتماعی خاصی دارند، مانند جذابیت چهره، نهفته است.
این نتایج بر پیامد های اجتماعی گسترده تر عادات غذایی تأکید می کند.

وجود برخی تفاوت های جنسیتی

در این بین، محققان برخی تفاوت‌ های جنسیتی را مشاهده کردند. مخصوصاً برای میان‌ وعده‌ های بعد از ظهر در مردان، مصرف انرژی بالا با جذابیت پایین تر همراه بود، در حالی که مصرف وعده های با گلیسمی بالا با جذابیت بالاتر مرتبط بود.

همه نتایج پس از محاسبه آماری سایر متغیر هایی که می‌ توانند در جذابیت نقش داشته باشند، مانند سن واقعی، سن درک شده، شاخص توده بدنی، عادات سیگار کشیدن و پرمویی صورت، صادق بودند.

برای تعمیق دانش در مورد اینکه چگونه کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است با جذابیت و سایر ویژگی های اجتماعی مرتبط باشند، تحقیقات بیشتری با حجم نمونه های بزرگتر و متنوع تر مورد نیاز است.

دکتر Thomas Holland، استادیار بخش بیماری های گوارشی و تغذیه در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو در خصوص این مطالعه گفت: “این یک مطالعه بسیار جذاب بود زیرا به این موضوع می پردازد که چگونه غذا هایی که مصرف می کنیم پتانسیل تاثیرگذاری بر نگاه مردم نسبت به ما را دارند.”

وی ادامه داد: “رژیم غذایی می تواند بر تعداد زیادی از فرآیند های بیماری و سیستم اندام ها تاثیر بگذارد. ما می دانیم که رژیم های غذایی نامناسب با دیابت، فشار خون و سایر بیماری های قلبی و همچنین سلامت مغز مانند زوال عقل مرتبط است.”

این تحقیق تائیدی بر یافته های قبلی است که یک رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و پروتئین های بدون چربی نه تنها برای عملکرد فیزیکی و شناختی، بلکه به طور بالقوه برای درک ما در جهان مفید است.

همانطور که محققان اشاره کردند، با این حال، یافته ها قابل تعمیم نیستند. Thomas Holland گفت: در واقع، نویسندگان برای یک نمونه همگن تلاش کردند، بنابراین عوامل مختلف اجتماعی، محیطی، قومیتی و سایر متغیر ها ممکن است در کار باشند و بر جذابیت درک شده تأثیر بگذارند.

حوزه تحقیقاتی نوظهور

Erica LaFata، روانشناس بالینی و استادیار پژوهشی در مرکز علوم وزن، تغذیه و سبک زندگی دانشگاه درکسل (مرکز WELL) در فیلادلفیا در اینباره گفت: «این یافته‌ ها به یک حوزه تحقیقاتی نوظهور اضافه می‌ کنند که نشان می‌ دهد غذا های با بار گلیسمی بالا بر مغز و هورمون‌ های ما تأثیر می‌ گذارند به گونه‌ ای که بر افکار، احساسات و رفتار های ما اثر گذارند».

وی افزود: این مشاهدات در تضاد با پیام عمومی رایج است که “یک کالری، فقط یک کالری است.”

او ادامه داد: «تحقیقات بیشتری برای بررسی سیستماتیک توضیحات بالقوه این یافته‌ ها، مانند مبنای تکاملی آنها، به ویژه تفاوت‌ های مردان در مقابل زنان و زمان صرف غذا، مورد نیاز است».

دبی سپس، یک روانشناس مشاور در حوزه مد و زیبایی و محصولات مرتبط با مصرف کننده در خلیج سانفرانسیسکو، در یک مصاحبه تلفنی به UPI گفت که از این یافته ها شگفت زده نشده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها