غذاهای فوق فرآوری شده با 32 بیماری گوناگون در ارتباط اند

یک بررسی جدید هشدار می دهد افرادی که اغلب غذاهای فوق فرآوری شده مصرف می کنند، ممکن است در معرض ده ها مشکل جدی سلامتی قرار داشته باشند.

غذاهای فوق فرآوری شده و بیماری ها
مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به 32 مشکل سلامتی از جمله سرطان، اختلالات قلبی عروقی، گوارشی و تنفسی، افسردگی، اضطراب و مرگ زودهنگام در ارتباط است.

محققان، رژیم غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده را با افزایش خطر ابتلا به 32 بیماری مختلف مرتبط دانستند. به گفته محققان، به ویژه، این غذاها به شدت با خطر مرگ زود هنگام، بیماری قلبی، سرطان، اختلالات سلامت روان، اضافه وزن و چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط هستند.

به عنوان مثال، به گفته محققان، غذاهای فوق فرآوری شده با 50 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی، 48 تا 53 درصد افزایش خطر اضطراب و اختلالات روانی رایج و 12 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط اند.

نتایج نشان داد که هر چه افراد بیشتر از این غذاها بخورند، خطرات بیشتری سلامتی آنها را تهدید می کند.

غذاهای فوق فرآوری شده شامل تنقلات بسته بندی شده، نوشیدنی های شیرین، نودل های فوری، غلات شیرین و غذاهای آماده می شوند.

این محصولات تحت فرآیندهای صنعتی متعددی قرار می گیرند تا آنها را خوش طعم و ماندگار کنند و حاوی مواد افزودنی مانند امولسیفایرها، عوامل رنگی و طعم دهنده های شیمیایی هستند.

محققان در رابطه با افزایش محبوبیت این نوع غذاها در جوامع هشدار داده و می‌ گویند که متأسفانه، غذاهای فوق‌ فرآوری‌ شده در حال حاضر تا ۵۸ درصد از کل انرژی دریافتی روزانه افراد را در برخی از کشور های با درآمد بالا تشکیل می‌ دهند و در کشور های با درآمد کم و متوسط در حال افزایش هستند.

تیم تحقیقاتی این مطالعه به رهبری Melissa Lane، پژوهشگر همکار موسسه بهداشت روانی و فیزیکی دانشگاه دیکن در ویکتوریا، استرالیا تاکید کرد: “به ویژه، در دهه های اخیر، در دسترس بودن و تنوع محصولات غذایی فوق فرآوری شده به سرعت و به طور قابل توجهی در سراسر جهان افزایش یافته است.

به گفته محققان، این غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی شکر، نمک، چربی و همچنین مواد دیگری هستند که می توانند برای بدن بسیار مضر واقع شوند.

غذاهای فوق فرآوری شده و افزایش خطر ابتلا به بیماری های گوناگون

برای این تجزیه و تحلیل، محققان داده های ادغام شده از 14 مقاله مروری منتشر شده در سه سال گذشته را که شامل نزدیک به 10 میلیون شرکت کننده بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. هیچکدام از این مقالات از سوی شرکت های مواد غذایی تولید کننده غذاهای فوق فرآوری شده، تامین مالی نشده بودند.

همچنین، شواهد به دست آمده نشان می دهند که غذاهای فوق فرآوری شده باعث افزایش 21 درصدی خطر مرگ به هر دلیلی، افزایش 55 درصدی خطر چاقی، افزایش 40 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، افزایش 41 درصدی اختلالات خواب و افزایش 22 درصدی خطر ابتلا به افسردگی می شوند.

تیم تحقیقاتی خاطر نشان کرد که این اثرات منفی بر سلامتی لزوماً با کمبود مواد مغذی و کالری سنگین محصولات مصرفی توضیح داده نمی شود.

محققان نوشتند که تغییرات در مواد غذایی ایجاد شده در طول تولید، ممکن است بر هضم، جذب مواد مغذی و احساس سیری تاثیر بگذارد.

به گفته محققان، شواهد در حال ظهور در انسان همچنین برخی از افزودنی‌ های مورد استفاده در غذا ها مثل شیرین‌ کننده‌ های غیر قندی، امولسیفایر ها، رنگ‌ ها و نیترات‌ ها یا نیتریت‌ ها را با پیامد های خطرناک سلامتی مرتبط دانسته‌ اند.

آنها افزودند که فرآوری صنعتی مواد غذایی همچنین ممکن است مواد مضری تولید کند که باعث ایجاد یا تشدید التهاب مزمن شده و حتی بسته بندی این محصولات نیز می تواند حاوی آلاینده باشد.

تولید کنندگان می‌ توانند برای فرمول‌ بندی مجدد این محصولات تحت فشار قرار گیرند، اما تنظیم مجدد مواد لزوماً آسیب را از بین نمی‌ برد.

علاوه بر این، انگیزه‌ های سود، سازندگان مواد غذایی را از روی آوردن به تولید محصولات مغذی منصرف می‌ سازد.

در واقع، تولیدکنندگان محصولات خود را با استفاده از استراتژی‌ های بازاریابی که «شامل بسته‌بندی‌ های بصری جذاب با طرح‌ های چشم‌ نواز و اظهارات مرتبط با سلامتی می‌ شود» و «مصرف بیش از حد» را ترویج می‌ کنند.

به همین دلیل، محققان سرکوب این غذا ها را توسط تنظیم کننده ها و سیاست گذاران توصیه می کنند، از جمله با روش هایی نظیر:

  • قرار گیری برچسب های ارزش غذایی در جلو و پشت محصولات
  • محدود کردن تبلیغات تولید کنندگان غذاهای فوق فرآوری شده
  • ممنوعیت فروش اینگونه مواد غذایی در مدارس و بیمارستان ها یا نزدیک آنها
  • ترویج دسترسی به غذاهای تازه، فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده

این یافته ها در تاریخ 28 فوریه در مجله BMJ منتشر شدند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها