ویتامین D دارای قدرت پنهانی است که ایمنی در برابر سرطان را تقویت می کند

تحقیقات جدید نشان می دهد که ویتامین D ممکن است روزی به انسان کمک کند تا از انواع کشنده سرطان جلوگیری کند. دانشمندان مؤسسه فرانسیس کریک، مؤسسه ملی سرطان (NCI) و دانشگاه آلبورگ کشف کرده‌ اند که ویتامین D رشد نوع خاصی از باکتری‌ های روده را در بین موش‌ ها تقویت کرده و منجر به تقویت ایمنی در برابر سرطان می شود.

تقویت ایمنی در برابر سرطان
یافته‌ های محققان نشان‌ دهنده ارتباطی بین ویتامین D، میکروبیوم ها و پاسخ های ایمنی به سرطان است که قبلاً مورد ارزیابی قرار نگرفته بود. در مجموع، این ارتباطات، سطوح ویتامین D را به عنوان یک عامل بالقوه تعیین کننده ایمنی در برابر سرطان و افزایش موفقیت ایمونوتراپی برجسته می سازند.

به طور خاص، نویسندگان این مطالعه دریافتند که وقتی به موش‌ ها رژیم غذایی غنی از ویتامین D داده شد، آنها مقاومت ایمنی قوی‌ تری در برابر سرطان‌ ها از خود نشان دادند و همچنین از پاسخ‌ های بهتری به درمان ایمونوتراپی برخوردار بودند. این اثر حتی پس از اینکه دانشمندان از ویرایش ژن برای حذف پروتئینی که به ویتامین D در خون متصل شده و آنرا از بافت ها دور نگه می دارد استفاده کردند، باقی ماند.

ارتباط سطوح ویتامین D و ایمنی در برابر سرطان

در کمال تعجب، تیم تحقیقاتی خاطرنشان کردند که ویتامین D بر روی سلول های اپیتلیال روده تأثیر می گذارد که در نتیجه منجر به افزایش میزان باکتری به نام Bacteroides fragilis می شود.

این میکروب باعث بهبود ایمنی موش ها در برابر سرطان شد. این مطالعه نشان داد که تومور های پیوند داده شده رشد چندانی نداشته اند، اما محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا و چگونه این اتفاق رخ می دهد.

به منظور آزمایش اینکه آیا این باکتری به تنهایی می تواند ایمنی در برابر سرطان را بهبود بخشد، به گروهی از موش ها که از رژیم غذایی معمولی پیروی می کردند، Bacteroides fragilis داده شد.

آنها نیز بهتر از سایرین می توانستند در برابر رشد تومور مقاومت کنند. با این حال، زمانی که موش ها تحت رژیم غذایی دارای کمبود ویتامین D قرار گرفتند، این مساله دیگر صادق نبود.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که ارتباطی بین کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان در انسان وجود دارد، اما هنوز هیچ چیز قطعی در اینباره منتشر نشده است.

بنابراین، در تلاش برای بررسی این موضوع، نویسندگان این مطالعه، تجزیه و تحلیلی را بر روی مجموعه داده ای شامل 1.5 میلیون دانمارکی انجام دادند که در نهایت نشان دهنده ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و خطر بالاتر سرطان بود.

سپس، تجزیه و تحلیل دیگری از جمعیت بیماران سرطانی جداگانه نیز نشان داد افرادی با سطوح ویتامین D بالاتر، به احتمال بیشتری به درمان‌ های سرطان مبتنی بر ایمنی پاسخ می‌ دهند.

با این حال، در حالی که Bacteroides fragilis در میکروبیوم انسان نیز یافت می شود، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا ویتامین D به ایجاد مقاومت ایمنی در برابر سرطان از طریق همان مکانیسم کمک می کند، لازم است.

Caetano Reis e Sousa، رئیس آزمایشگاه ایمونوبیولوژی در کریک و نویسنده ارشد این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: “آنچه ما در اینجا نشان دادیم غافلگیر کننده بود. ویتامین D می تواند میکروبیوم روده را تنظیم کرده تا به نوعی باکتری که به موش ها ایمنی بهتری در برابر سرطان می دهد، کمک کند.”

این ویژگی روزی می تواند برای درمان سرطان در انسان مهم باشد، اما ما نمی دانیم چگونه و چرا ویتامین دی از طریق میکروبیوم این تاثیر را می گذارد.

وی افزود: قبل از اینکه بتوانیم به طور قطعی بگوییم که اصلاح کمبود ویتامین D فوایدی برای پیشگیری یا درمان سرطان دارد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

Evangelos Giampazolias، محقق سابق فوق دکترا در کریک، و اکنون رهبر گروه نظارت بر ایمنی در برابر سرطان در موسسه تحقیقات سرطان انگلستان منچستر توضیح در اینباره می دهد: “مشخص کردن عواملی که میکروبیوم «خوب» را از «بد» متمایز می‌ کند یک چالش بزرگ است. ما دریافتیم که ویتامین D به باکتری های روده کمک می کند تا ایمنی در برابر سرطان را ایجاد کرده و پاسخ به ایمونوتراپی را در موش ها بهبود بخشند.”

یک سوال کلیدی که ما در حال حاضر سعی در پاسخ به آن داریم این است که ویتامین D دقیقا چگونه از یک میکروبیوم “خوب” پشتیبانی می کند.

وی ادامه داد: “اگر بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم، ممکن است روش های جدیدی را کشف کنیم که در آن میکروبیوم بر سیستم ایمنی تأثیر گذاشته و به طور بالقوه امکانات هیجان‌ انگیزی در پیشگیری یا درمان سرطان به ما ارائه می‌ کند.”

این یافته‌ ها به افزایش دانش در مورد نقش میکروبیوتا در ایمنی در برابر سرطان و پتانسیل مداخلات غذایی برای تنظیم دقیق این رابطه برای بهبود نتایج بیمار کمک می‌ کند.

با این حال، تحقیقات بیشتر برای درک کامل مکانیسم‌ های اساسی و نحوه استفاده از آنها برای توسعه استراتژی‌ های درمانی فردی ضروری است.

ما می دانیم که کمبود ویتامین D می تواند باعث مشکلات سلامتی شود، با این حال، شواهد کافی برای ارتباط سطح ویتامین D با خطر سرطان وجود ندارد. این تحقیق در مراحل اولیه روی موش ها، همراه با تجزیه و تحلیل داده های جمعیت دانمارکی، به دنبال رفع شکاف شواهد است.

در حالی که یافته‌ ها ارتباط احتمالی بین ویتامین D و پاسخ‌ های ایمنی به سرطان را نشان می‌ دهند، تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

اندکی نور خورشید می تواند به بدن ما در ساخت ویتامین D کمک کند، اما برای تقویت این فرآیند نیازی به آفتاب گرفتن مداوم نیست. اکثر مردم در بریتانیا می توانند با گذراندن مدت زمان کوتاهی در آفتاب تابستانی، ویتامین D کافی مورد نیاز بدن خود را بدست آورند.

ما همچنین می توانیم ویتامین D را از رژیم غذایی و مکمل های خود دریافت کنیم. ما می دانیم که محافظت از پوست در برابر نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، بنابراین مطمئن شوید که به دنبال سایه، پوشاندن بدن خود و استفاده از کرم های ضد آفتاب در زمانی که آفتاب شدید است، باشید.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها