باکتری‌ های روده می‌ توانند فیبر غذایی را به یک سلاح ضد حساسیت تبدیل کند

برای افراد مبتلا به حساسیت امید تازه‌ای پدیدار شده است. محققان دانشگاه علوم توکیو رابطه مهمی میان فیبر غذایی (فیبر های خوراکی)، سلامت روده، و سیستم ایمنی کشف کرده‌ اند. تحقیقات تعامل پیچیده‌ ای میان اسیدهای‌چرب زنجیره‌ کوتاه (SCFA ها) – که باکتری‌ های روده از فیبر غذایی تولید می‌ کنند – و آثار قابل‌ توجه ضد التهابی و ایمونومدولاتوری آنها را نشان می‌ دهند.

فیبر غذایی در روده
فیبرهای غذایی که عمدتاً در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند، توسط باکتری‌های روده به مولکول‌های کوچکی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) تجزیه می گردند. در طول چند سال گذشته، مطالعات مختلف اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده ایمنی SCFA ها را نشان داده اند.

SCFA ها، که در غذا های گیاهی وجود دارند،‌ توسط باکتری‌ های روده متابولیزه شده و منجر به تولید مولوکول‌ هایی با آثار بالقوه بر سیستم‌ ایمنی بدن می‌ شوند. تمرکز این تحقیق روی چگونگی تاثیر SCFA ها بر ماست‌سل‌ها (MC ها) – نوعی گلبول‌سفید که جزء لاینفک واکنش‌ های حساسیتی است – بود. MC ها با شناسایی اجسام خارجی که ممکن است واکنش‌ های حساسیتی را موجب شوند، هیستامین و مواد دیگری را آزاد می‌ کنند.

تجزیه فیبر غذایی توسط باکتری های روده به SCFA ها

آزمایش‌ های تیم دانشگاه توکیو مدارک متقاعد کننده‌ ای ارائه کردند که دو SCFA خاص، اسید بوتیریک و اسید والریک، در موش‌ها قادر به کاهش حساسیت بودند. این مطالعه این اثر را بیشتر در کشت‌های MC بررسی کرده و نشان داد که SCFA ها ممکن است از فعال‌ شدن این سلول‌ ها  جلوگیری کنند که معمولا منجر به آلرژی می‌ شوند.

غیر فعال‌ کردن MC ها از دو طریق حاصل می‌ شود: تعامل با گیرنده‌ های GPR109A که منجر به تولید پروستاگلاندین‌ ها می‌ شوند که به‌نوبه خود مانع فعال‌ سازی MC می‌ گردند، و تغییرات اپی‌ژنتیکی که حساسیت این سلول‌ ها به آلرژن‌ ها را کاهش می‌ دهند.

این مکانیسم‌ اثر دوگانه نشان می‌ دهد که SCFA ها ممکن است به‌طور قابل‌ توجهی واکنش‌ های حساسیتی را کاهش دهند؛ این امر خود حاکی از اهمیت فیبر غذایی در مدیریت حساسیت است.

این تحقیق همچنین نشان داد که دارو های ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است اثر مثبت  SCFA ها را خنثی کنند، درحالی‌که ویتامین B3 که به تعامل با گیرنده‌ های GPR109A شهرت دارد که موجب جلوگیری بیشتر از دگرانولاسیون MC می‌شود.

Chiharu Nishiyama، نویسنده ارشد مقاله و استاد دانشگاه علوم توکیو، در نشریه‌ای دانشگاهی می‌ گوید: «فعال‌ سازی ماست‌سل‌ها علت شایع بیماری‌ های حساسیتی گوناگونی بوده و به آنافیلاکسی محدود نمی‌ شود». «علاوه‌ بر این، فکر می‌ کنم که افزایش شمار بیماران مبتلا به‌ حساسیت به تغییر رژیم‌ غذایی در دهه‌ های اخیر مرتبط است.

حساسیت به‌قدری شایع است که از هر دو ژاپنی، یک نفر به نوعی حساسیت مبتلاست؛ و نتایج تحقیقاتمان نشان می‌ دهند که فیبر غذایی راهی موثر برای درمان این حساسیت‌ هاست».

منابع فیبر غذایی
منابع فیبر غذایی

۵ نمونه از غنی‌ ترین مواد دارای فیبر غذایی براساس یافته‌ ها عبارتند از:

  • آووکادو
  • لوبیا
  • گلابی
  • تمشک
  • ذرت بوداده

در ایالات‌متحده آمریکا، سالانه حدود ۲۰۰,۰۰۰ نفر برای آنافیلاکسی به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند. محققان دانشگاه علوم توکیو معتقدند که مطالعاتشان ممکن است جان انسان‌ ها را نجات داده و بخشی از فشار روی سیستم درمانی را کاهش دهد.

این تحقیق با ارائه پایه‌ ای علمی برای توصیه رژیم‌ غذایی با هدف پیشگیری از حساسیت‌ ها، بر اثر متقابل پیچیده میان رژیم‌ غذایی، ریزاندامگان‌ هم‌زیست، و تنظیم سیستم‌ ایمنی تاکید می‌ کند. تیم تحقیقاتی امیدوار است که با متمرکز کردن مطالعات آتی بر رابطه میان SCFA های خاص و فضای مخاطی، فواید بیشتری از غذا های گوناگون فاش شوند که به‌طور بالقوه منجر به بهبود رژیم‌ های غذایی و زندگی سالم‌ تر می‌ شوند.

Nishiyama می‌گوید: «اثبات مستدل چگونگی تاثیر رژیم‌ غذایی بر سلامتی مهم است». «این تحقیق بخشی از مکانیسم‌ های پیچیده تنظیم‌ کننده ازجمله اجزا غذایی گوناگون مثل فیبر غذایی، SCFA ها، اسید‌های‌چرب غیر اشباع چندگانه، و ویتامین‌ ها را فاش کرد».

این مقاله در مجله Immunology منتشر گردیده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها