کودکان دارای حساسیت‌ های‌ غذایی ۴ برابر بیشتر درمعرض ابتلا به آسم قرار دارند

کودکانی که از حساسیت‌ های‌ غذایی رنج می‌برند ممکن است حین رشد به مشکلات تنفسی دچار شوند. محققان موسسه تحقیقاتی Murdoch Children استرالیا دریافتند که کودکانی که با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، بیشتر درمعرض خطر ابتلا به آسم و کاهش عملکرد ریه قرار می‌گیرند.

حساسیت های غذایی کودکان
آلرژی غذایی تأیید شده در سن 1 سالگی با افزایش خطر ابتلا به آسم گزارش شده توسط والدین و پزشک در سن 4 سالگی در ارتباط است، اگرچه تشخیص آسم می‌ تواند در کودکان کمتر از 5 سال غیرقابل اعتماد باشد.

این تیم تحقیقاتی اولین گروهی بود که ارتباط میان «حساسیت‌ غذایی تاییدشده‌باچالش در نوزادی و آسم و بعدها در کودکی، سلامت ریوی ضعیف‌تر» را بررسی کرد. به بیان ساده‌تر، هدف این مطالعه تعیین این مسئله است که آیا ممکن است حساسیت‌ های‌ غذایی در نوزادان منجر به مشکلات تنفسی در سال‌های آتی شود.

حساسیت‌ های‌ غذایی و ابتلا به آسم در کودکان

محققان با استفاده از تست پوستی  ۵,۲۷۶ نوزاد از مطالعات HealthNuts را برای شناسایی حساسیت‌ غذایی شایع مانند حساسیت به بادام‌زمینی و تخم‌مرغ پایش کردند. این کودکان، سپس، برای تایید حساسیت‌ های‌ غذایی، در چالش غذای خوراکی شرکت کردند. در سن شش سالگی، این تست‌ها به‌همراه تست‌های عملکرد ریه تکرار می‌شوند.

تا سن شش سالگی، ۱۳.۷ درصد از کودکان مورد مطالعه مبتلا به آسم تشخیص داده شدند. احتمال ابتلای آنانی که در نوزادی حساسیت‌ های‌ غذایی داشتند به آسم درمقایسه با کسانی که حساسیت‌ های‌ غذایی نداشتند، حدودا ۴ برابر بود.  این احتمال برای کودکانی که حساسیت‌ های‌ غذایی‌شان تا شش سالگی ادامه داشت، بالاتر هم بود. علاوه‌براین، کودکانی با حساسیت‌ های‌ غذایی بیشتر درمعرض رشد کم ریه بودند.

همچنین بخوانید >> استرس والدین باعث بدتر شدن علائم آسم در دوران کودکی می شود

 Rachel Peters، دانشیار موسسه تحقیقاتی مورداک‌چیلدرن، در رسانه‌ای می‌گوید: «این ارتباط، از آن جایی که رشد کم ریه در کودکی با بیماری‌های بزرگسالی ازجمله بیماری‌های قلبی و تنفسی ارتباط دارند، نگران‌کننده است». رشد ریه با قد و وزن کودکان در ارتباط است و کودکانی با حساسیت‌ غذایی ممکن است کوتاه‌تر و سبک‌تر از هم‌سن و سالان خود بدون حساسیت‌ غذایی باشند. این نکته ارتباط میان حساسیت‌ غذایی و عملکرد ریه را توضیح می‌دهد. در ابتلای به هر دو مشکل حساسیت‌ غذایی و آسم پاسخ‌های ایمنی مشابه نیز دخیل هستند.

حساسیت‌ های‌ غذایی بر حدود ۱۰ درصد نوزادان و پنج درصد از کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان اثر می‌ گذارد

Suba Slater، مادر Zane، پسر ۱۵ ساله‌ای که از حساسیت‌ های‌ غذایی و آسم رنج می‌برد، بر اهمیت این تحقیق تاکید می‌کند. وی به خاطر دارد که عدم اطلاع‌شان از ارتباط میان حساسیت‌ های‌ غذایی و آسم هنگامی که Zane مبتلا به حساسیت‌ های‌ غذایی تشخیص‌داده شد موجب غفلت آن‌ها از علائم آسم در سنین نوزادی او شد.

Slater می‌گوید: «در نوزادی علائمی از اگزما در پشت Zane ظاهر شد و تصور کردم از آن جایی که به او شیر می‌دهم غذایی در رژیم‌غذایی من موجب بروز ان بثورات‌جلدی شده است». «به‌همین‌خاطر او را برای آزمایش به بیمارستان بردیم که چندین حساسیت‌ غذایی را برایش تایید کردند».

Slater‌ با بیان این مسئله که چالش‌های‌غذایی برگزارشده توسط موسسه مورداک‌چیلدرن به تعیین آستانه‌تحمل Zane‌ برای غذاهای خاصی کمک کرده است، از آن‌ها تشکر کرد. وی همچنین یادآور شد که برای اطمینان از این مسئله که ریه‌های Zane در شرایط خوبی قرار دارند یا نه نیاز بود پیش از چالش‌های‌غذایی تست‌های اسپیرومتری انجام دهد، زیرا بارها ریه‌های ضعیف او از شرکت‌کردنش جلوگیری کرده بود.

همچنین بخوانید >> عفونت گوش در دوران کودکی می تواند باعث مشکلات تکلم و تاخیر در گفتار شود

پروفسور Shyamali Dharmage، که با هم با موسسه مورداک‌چیلدرن و هم با دانشگاه ملبورن همکاری می‌کند، می‌گوید که این یافته‌ها باید پزشکان را برای پایش سلامت تنفسی در کودکان مبتلا به حساسیت‌ های‌ غذایی هشیارتر کند. وی همچنین توصیه می‌کند که کودکان مبتلا به حساسیت‌ های‌ غذایی به‌منظور مدیریت و یادگیری مناسب باید مرتبا توسط متخصصین حساسیت ارزیابی شوند.

این مقاله در مجله The Lancet Child & Adolescent Health منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها