عفونت گوش در دوران کودکی می تواند باعث مشکلات تکلم و تاخیر در گفتار شود

عفونت‌ گوش، اگرچه در کودکان بسیار رایج می باشد، اما، کمی بیشتر از بد حالی‌ هایی است که در عرض چند روز یا چند هفته توسط والدین و پزشکان برطرف می‌ شوند. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌ دهند که همه افراد باید چنین عفونت‌هایی را جدی بگیرند. دانشمندان دانشگاه فلوریدا در تازه ترین مطالعه خود دریافته اند که عفونت‌ های مزمن گوش در کودکی ممکن است نهایتا منجر به تاخیر در رشد زبان و گفتار کودکان شوند.

عفونت گوش کودک
عفونت های مزمن گوش در دوران کودکی رشد زبان و گفتار را به تاخیر می اندازد.

محققان این تحقیق توضیح می‌ دهند که هر نوعی از عفونت گوش ممکن است با جمع‌ کردن مایعات پشت پرده گوش به‌طور بالقوه به شنوایی آسیب برساند.  با گذشت زمان، اگر عفونت‌ گوش در کودکی به طور مرتب تکرار شود، این کم شنوایی مکرر و موقت ممکن است باعث ایجاد نقص در پردازش شنوایی و رشد زبان و تکلم در سال‌ های بعد گردد.

Susan Nittrouer، محقق ارشد و استاد علوم گفتار، زبان و شنوایی دانشگاه فلوریدا در بیانیه ای دانشگاهی در دانشکده بهداشت‌ عمومی و حرفه‌ های بهداشتی می‌ گوید: «عفونت‌ های گوش آنقدر شایع هستند که می‌ خواهیم آثار بلند مدتشان را رد کنیم؛ اما، باید همه انواع عفونت گوش را جدی گرفت. والدین باید از این مسئله آگاه باشند که ممکن است فرزندانشان، بدون این که دردی احساس کنند، مقداری مایع درون گوش میانی‌شان داشته باشند، و باید با دکترشان برای پایش دقیق فرزندانشان مشورت کنند».

همچنین بخوانید >> عفونت گوش چیست؟ معرفی انواع عفونت گوش، علل و علائم

رابطه میان کودکان دارای عفونت‌ گوش و تاخیر در زبان و گفتار

Nittrouer و Joanna Lowenstein، محققی از درمانگاه سلامت دانشگاه فلوریدا و موسسه علوم ترجمه، این تحقیق را با مطالعه پردازش شنوایی و رشد زبان ۱۱۷ کودک (۵ تا ۱۰ ساله) – هم با سابقه عفونت‌ های مزمن گوش و هم بدون چنین سابقه‌ ای در اوایل کودکی – انجام دادند.

به طور متوسط، کودکانی که قبل از سه سالگی چندین عفونت گوش را تجربه کرده و بهبود یافته‌اند، دایره لغات کوچک تری داشتند و در مقایسه با کودکانی که عفونت گوش کمی داشتند یا نداشتند، تطبیق کلمات مشابه برای‌ آنها دشوارتر بود. همین کودکان همچنین در تشخیص تغییرات صدا ها مشکل داشتند که ممکن است نشانه‌ ای از وجود مشکلات در مراکز پردازش شنوایی مغز آنها باشد.

Nittrouer همچنین می‌ گوید که یافته دیگری برای والدین، پزشکان و گفتار آسیب‌ شناسان این است که برای مدتی طولانی پس از خوب شدن آخرین گوش درد قبل از مدرسه رفتن کودکان به پایش آنها ادامه دهند. برخی اختلالات زبانی ممکن است در سنین بالاتر خود را نشان دهند.

Nittrouer همچنین متذکر می‌ شود: «زبانی که کودکان حین مدرسه رفتن باید استفاده کنند پیچیده‌ تر می‌ شود».

هچنین بخوانید >> کودکان نباید تا سن 3 سالگی تلویزیون تماشا کنند

تیم تحقیقاتی از سه آزمون برای تحلیل رشد زبان و میزان پردازش شنوایی کودکان استفاده کردند. در یکی از آزمون‌ ها کودکان باید از میان سه شخصیت کارتونی، شخصیتی با صدای متفاوت را انتخاب می‌ کردند.

Nittrouer می‌ گوید: «هر چه بهتر بتوانید این تغییر دامنه را در طول زمان تشخیص دهید، بهتر می توانید ساختار گفتار را تشخیص دهید».

کودکان در آزمون دوم باید برای تصاویری که به آنها داده می‌ شوند اسم انتخاب کنند. هدف از این آزمون تخمین اندازه دایره‌ لغات کودکان است. سپس کودکان باید کلمات را بر اساس شباهت صدای ابتدایی یا انتهایی‌شان تطبیق دهند – قابلیتی که نه‌ تنها برای رشد گفتار، بلکه برای فراگیری خواندن نیز ضروری است.

محققان توضیح می‌ دهند که درمان عفونت‌ های گوش در اسرع وقت ممکن است به توقف تجمع مایعات کمک کند. اگر عفونت‌ های گوش کودکی به‌قدری تکرار شود که مایع جمع شود، لوله‌ هایی که به‌طور موقت در پرده گوش قرار می‌گیرند ممکن است به تخلیه مایع و بازیابی شنوایی کمک کنند. این عمل باید خطر تاخیر در توسعه مسیر های شنوایی مرکزی را کاهش داده و درنتیجه، مشکلات کمتری را برای فراگیری زبان ایجاد کند.

یافته های کلیدی:

  • هر عفونت گوش می تواند منجر به ایجاد مایع در پشت پرده گوش شود.
  • کودکانی که قبل از 3 سالگی چندین عفونت گوش داشتند، از دایره لغات کوچکتری بهره مند بودند.
  • این کودکان در تشخیص تغییرات صدا ها نیز مشکل داشتند.

این مقاله در مجله بین‌المللی Pediatric Otorhynolaryngology منتشر گردیده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها