تبدیل شدن نزدیک بینی به یک اپیدمی جهانی/ چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

نزدیک بینی (Myopia) یا نیاز به دید اصلاح شده برای تمرکز یا دیدن اشیاء در فاصله دور، در دهه های اخیر بسیار رایج شده است. برخی حتی نزدیک بینی را یک بیماری همه گیر می دانند. محققان بینایی‌ سنجی تخمین می‌ زنند که در صورت ادامه نرخ‌ های فعلی، حدود نیمی از جمعیت جهان تا سال 2050 به عینک و لنز طبی نیاز خواهند داشت تا نزدیک‌ بینی را جبران سازد.

اپیدمی نزدیک بینی
نادیده گرفتن اپیدمی نزدیک بینی عملا غیرممکن شده است. در سال 2010، 28 درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند. تا سال 2050، این رقم می تواند به 50 درصد برسد.

هزینه های مراقبت های بهداشتی مرتبط با این وضعیت بسیار زیاد است. تنها در ایالات متحده، هزینه‌ های مربوط به لنز طبی، آزمایش‌ های چشم و هزینه‌ های مربوطه ممکن است به ۷.۲ میلیارد دلار در سال برسد.

چه چیزی رشد سریع نزدیک بینی را توضیح می دهد؟

در ادامه Andrew Herbert، متخصص بینایی از موسسه فناوری روچستریک که ادراک بصری و نقص های ادراکی را مورد مطالعه قرار داده در این زمینه توضیحاتی را ارائه می دهد. برای پاسخ به این سوال، ابتدا بیایید بررسی کنیم که چه چیزی باعث نزدیک بینی شده و چه چیزی آن را کاهش می دهد.

چگونه نزدیک بینی ایجاد می شود

در حالی که داشتن دو والدین نزدیک‌ بین به این معنی است که احتمال نزدیک‌ بینی شما بیشتر است، اما هیچ ژن واحدی برای نزدیک‌ بینی وجود ندارد. این بدان معناست که علل نزدیک بینی بیشتر رفتاری است تا ژنتیکی.

اپتومتریست ها با مطالعه رشد بینایی در جوجه ها چیز های زیادی در مورد پیشرفت نزدیک بینی یاد گرفته اند. آنها این کار را با گذاشتن یک کلاه مخصوص کوچک بر روی جوجه ها انجام می دهند. لنز های قرار داده شده روی کلاه مخصوص چشمان جوجه ها را پوشانده و طوری تنظیم می شوند که بر میزان دید آنها تأثیر بگذارند.

دقیقا مانند انسان، اگر ورودی بصری تحریف شود، چشمان جوجه بیش از حد بزرگ شده و در نتیجه نزدیک بینی ایجاد می شود. این وضعیت یک روند پیشرو بوده و تاری منجر به رشد چشم شده که باعث تاری بیشتر گشته که خود باعث می شود چشم حتی بزرگتر شود و فرد دچار مشکلات بینایی بیشتری گردد.

دو مطالعه اخیر که شامل بررسی‌ های گسترده از کودکان و والدین آنها می‌ شود، از این ایده حمایت می‌ کند که عامل مهم افزایش نزدیک‌ بینی این است که افراد زمان بیشتری را صرف تمرکز روی اشیاء بسیار نزدیک در مقابل چشمانشان می‌ کنند.

فرقی نمی کند که شی مذکور یک صفحه نمایش دیجیتال، یک کتاب یا یک پد طراحی باشد. هر چه زمان بیشتری را صرف تمرکز روی چیزی در فاصله نزدیک به صورتمان کنیم، احتمال نزدیک بینی بیشتر می شود.

بنابراین به همان اندازه که مردم ممکن است فناوری‌ های جدیدی مانند گوشی‌ های هوشمند و «زمان بالای استفاده از صفحه های نمایشگر» را به خاطر آسیب رساندن به چشم‌ های ما سرزنش کنند، حقیقت این است که حتی فعالیت‌ هایی مثل خواندن یک کتاب خوب نیز می‌ توانند بر بینایی شما تأثیر بگذارند.

همچنین بخوانید >> مشکلات بینایی عجیب احتمالا نشانه پنهانی از بیماری آلزایمر هستند

قرار گیری در معرض نور خورشید، احتمال نزدیک بینی را کاهش می دهد

تحقیقات دیگر نشان داده است که این رشد غیر طبیعی چشم را می توان با قرار گیری در معرض نور خورشید تا حد زیادی متوقف ساخت.

برای مثال، یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که میزان نزدیک‌ بینی در کودکانی که زمان زیادی را در خارج از منزل نمی‌ گذرانند، (مثلاً یک یا دو بار در هفته از خانه خارج می شوند) چهار برابر بیشتر از کودکانی است که هر روز را بیرون از خانه خود سپری می کنند.

در عین حال، کودکانی که بیش از سه ساعت در روز را در حالی که در مدرسه نبودند به خواندن یا نگاه کردن به اشیای نزدیک می‌ گذرانند، چهار برابر بیشتر از کودکانی که یک ساعت یا کمتر این کار را انجام می دادند، دچار نزدیک‌ بینی می‌ شوند.

در مقاله دیگری، از سال 2012، محققان متاآنالیز هفت مطالعه را انجام دادند که مدت زمان صرف شده در خارج از منزل را با بروز نزدیک بینی مقایسه کردند.

آنها همچنین دریافتند که زمان بیشتری که در خارج از منزل سپری می شود با بروز و پیشرفت کمتر نزدیک بینی مرتبط است. شانس ابتلا به نزدیک بینی به ازای هر ساعتی که در هفته در خارج از خانه سپری می شود، 2 درصد کاهش می یابد.

سایر محققان اثرات مشابهی را گزارش داده و برای افزایش مدت زمان قرار گیری در خارج از منزل و ایجاد تغییرات در تحصیل در سنین پایین برای کاهش شیوع نزدیک بینی تاکید کرده اند.

همچین بخوانید >> لوازم آرایشی چه اثراتی بر سلامت چشمان شما دارد؟

چه چیزی باعث ایجاد اپیدمی نزدیک بینی می شود

علل نزدیک بینی
نزدیک بینی یک عیب انکساری است که باعث می شود اجسام دور تار به نظر برسند.

در سطح جهانی، بخش بزرگی از این امر به دلیل توسعه سریع و صنعتی شدن کشور های شرق آسیا در 50 سال گذشته است.

در همان زمان، جوانان شروع به گذراندن زمان بیشتری در کلاس‌ های درس و تمرکز بر روی اشیاء بسیار نزدیک به چشمان خود و زمان کمتری در خارج از منزل کرده اند.

این همان چیزی است که محققان پس از جنگ جهانی دوم در قطب شمال آمریکای شمالی مشاهده کردند، زمانی که مدرسه برای مردم بومی اجباری شد.

نرخ نزدیک بینی برای Inuit ها (اسکیمو های کانادا و گرینلد) از یک رقمی قبل از دهه 1950 به 70 درصد در دهه 1970 افزایش یافت زیرا همه کودکان برای اولین بار شروع به حضور در مدارس کردند.

نرخ نزدیک بینی در سال‌ های اخیر همچنین در کشور های اروپای غربی، آمریکای شمالی و استرالیا افزایش یافته است، اما نه به اندازه آنچه اخیراً در چین، ژاپن، سنگاپور و چند کشور دیگر آسیای شرقی مشاهده شده است.

دو عامل اصلی که منجر به افزایش نزدیک بینی می شوند عبارتند از: افزایش مدت زمان مطالعه و سایر فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بر روی یک شی نزدیک به چشم فرد و کاهش زمان صرف شده در خارج از منزل دارند.

افزایش موارد نزدیک بینی احتمالاً در 40 یا 50 سال آینده بدترین تأثیرات خود را خواهد داشت زیرا برای جوانانی که اکنون با تشخیص نزدیک بینی تشخیص داده می شوند، زمان می برد تا شدیدترین مشکلات بینایی را تجربه کنند.

همچنین بخوانید >> آستیگماتیسم چیست؟ علائم، انواع، علل و درمان

درمان نزدیک بینی

خوشبختانه، استفاده مدت زمان کوتاهی از عینک یا لنز های تماسی در طول روز که تاری دید را اصلاح می‌ کنند، پیشرفت نزدیک‌ بینی را متوقف می سازد، به همین دلیل است که آزمایش زود هنگام بینایی و اصلاح بینایی برای محدود کردن پیشرفت نزدیک‌ بینی ضروری است.

چک کردن چشم کودکان در برخی از کشور ها، مانند بریتانیا و اکنون چین، و همچنین در اکثر ایالت های ایالات متحده اجباری است.

اگرچه در افراد مبتلا به نزدیک بینی شدید، خطر نابینایی و سایر مشکلات شدید چشمی مانند جداشدگی شبکیه یا پارگی شبکیه که در آن شبکیه از پشت چشم جدا می‌ شود، افزایش می یابد.

شانس دژنراسیون ماکولای مرتبط با نزدیک بینی به ازای هر دیوپتر نزدیک بینی 40 درصد افزایش می یابد. دیوپتر یک واحد اندازه گیری است که در چشم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اما به نظر می‌ رسد دو راه مطمئن برای خنثی کردن یا به تاخیر انداختن این اثرات وجود دارد: زمان کمتری را صرف تمرکز بر روی اشیاء نزدیک به صورت خود، مانند کتاب‌ ها و گوشی‌ های هوشمند کنید، و زمان بیشتری را در بیرون از خانه در نور طبیعی و روشن سپری نمایید.

با توجه به توصیه اولی که در عصر مدرن ما به سختی می توان از آن استفاده کرد، بهترین راهکار استراحت های مکرر بین مطالعه یا نگاه کردن به اشیائ نزدیک است. همچنین می توانید وقت بیشتری را صرف مطالعه و پیمایش در بیرون از خانه و زیر نور خورشید نمایید.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها