مشکلات بینایی شما نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

همه می دانیم که چشم ها مسئولیت دیدن را به عهده دارند و ظاهرمان را زیباتر نشان می دهند، اما آیا می دانستید که چشمانتان می توانند چیزهایی درمورد سلامتی تان به شما بگویند؟

بیماری ها و مشکلات بینایی
یک ضرب المثل قدیمی ادعا می کند که چشم ها پنجره های روح هستند. هیچ کس نمی داند این عبارت از کجا آمده است، اما با این وجود امروزه ما با اطمینان می دانیم که چشم ها می توانند چیزهای زیادی در مورد بیماری های ما بگویند و وضعیت سلامتی ما را نشان دهند.

بله درست است؛ یک چشم پزشک متخصص می تواند با مشاهده و بررسی چشم های شما، برخی مشکلات و بیماری ها را تشخیص دهد اما یک پزشک عمومی قادر به تشخیص آن ها نمی باشد. پس معاینه ی سالانه ی چشم آز آنچه که فکر می کنید نیز مهم تر می باشد. آیا تا بحال فکر کرده اید که چه چیزی از چشمان شما برایتان مهم تر هستند؟! قطعا هیچ چیز.

در این قسمت به معرفی مشکلاتی می پردازیم که باید به آن ها توجه داشته باشید.

۱ – لکه های زرد در چشم

این لکه های زرد به چه معنا هستند: بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا، در سال ۲۰۱۵ حدودا بیش ۳۰ میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا شدند (حدودا ۹ درصد از جمعیت). متخصصان می گویند که از این تعداد، حدودا ۷ میلیون نفر متوجه بیماری شان نشده بودند.

آنها حتی متوجه نشده بودند که دارای شرایط خاصی هستند که باید به آن توجه کنند. پس در چنین شرایطی و در حالی که ممکن است دارای علائم کمتر نگران کننده ای باشید و به آن ها توجه نکنید، یک چشم پزشک متخصص می تواند به راحتی و با معاینه ی چشم شما به شرایط خاص تان پی ببرد.

شما ممکن است دارای بیماری رتینوپاتی دیابتی باشید. در این شرایط بیماری دیابت روی چشم هایتان اثر می گذارد و چشم پزشک با مشاهده ی خونریزی های خفیف و لکه های زردی بر روی سفیدی چشم هایتان می تواند به این مشکل پی ببرد و توصیه می کند که برای اطمینان بیشتر به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

۲ – دیدِ ابری

این نوع دید به چه معناست: اگر متوجه شوید که دیدتان حالت ابری دارد و نمی توانید واضح ببینید، احتمالا دچار آب مروارید شده اید. افراد اکثرا پس از این که پا به سن می گذارند دچار بیماری آب مروارید می شوند. اما اگر فردی در سنین جوانی دچار این بیماری شود، شرایط وخیم تر می باشد و باید تمام احتمالات دیگر را نیز در نظر بگیرید. مثلا هم دیابت و هم وجود تومور در بدن می تواند باعث ایجاد آب مروارید شود.

۳ – دید خواب آلود

این نوع دید به چه معناست: اگر شما همیشه دیدتان مانند موقعی ست که از خواب بیدار می شوید، به این دلیل است که پلک های ضعیفی دارید. این مسئله احتمالا به دلایلی که توضیح خواهیم داد بستگی دارد.

اگر دارای پلک های ضعیفی هستید، احتمالا در کودکی به هر دلیلی عضلات چشم تان رشد نکرده است. ضعیف بودن عضلات چشم می تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند تنبلی چشم نیز شود. تنبلی چشم بدین معناست که مغز تنها به یکی از چشم ها یاری می رساند. افرادی که دارای تنبلی چشم هستند، از آنجای که یک چشم شان کمتر فعالیت می کند، با آن چشم دید کمتری دارند. در چنین شرایطی پزشک متخصص چشم تمرینات سنگینی به چشم تان می دهد که باعث بهبود این مشکل می شوند.

گاهی دید خواب آلود می تواند نشان دهنده ی مشکلات جدی تری مانند سکته و یا سرطان نیز باشد که هر دوی این مشکلات باعث ضعف عضلات چشم می شوند.

اگر هر دو چشم تان اشک ریزی دارد احتمالا دچار بیماری خود ایمنی میاستنی گراویس یا ضعف وخیم عضلات چشم هستید. این بیماری بسیار خطرناک و جدی می باشد که حتما باید در اولین فرصت معالجه شود.

۴ – شکاف و پارگی رگ ها

شکاف و پارگی رگ در چشم چگونه اتفاق می افتد: این مسئله نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که تنها متخصص چشم پزشک قادر به تشخیص آن می باشد. در این بیماری در نگاه اول هیچ چیز غیرعادی در چشمان شما دیده نمی شود، اما با دیدی دقیق تر و با دستگاه های مخصوص ، پزشک وجود یک شکاف، زخم و یا پارگی را در اطراف قرنیه مشاهده می کند. این زخم و شکافِ به ظاهر کوچک ، نشان دهنده ی مشکل بزرگ و جدی در سیستم گردش خون شما می باشد.

در حقیقت می توان گفت که در این شرایط رگ های چشم شما به شدت منقبض شده اند. در اغلب افراد به نظر می رسد که بیماری فشار خون عامل اصلی این مشکل باشد که باعث جمع شدن عروق و در نتیجه ی آن این شکاف های بسیار خطرناک می شود. از طرف دیگر، این شکاف های کوچک می توانند از یک حمله ی قلبی یا مغزی در آینده ای نزدیک خبر دهند.

۵ – اِشکال در دید

اشکال در دید به چه معناست: آیا تاکنون کسی به شما گفته است که دارای چشمان بیش از حد بازی هستید؟ و یا حتی ممکن است با دیدن عکس های خود به این مشکل پی برده باشید؟

اگر با چنین شرایطی مواجه شده اید باید حتما به آن توجه کرده و با پزشک خود مشورت کنید. این مسئله در ابتدا ممکن است به نظرتان مشکل خاصی نباشد و به آن توجه نکنید، اما چشمانی که بیش از حد طبیعی باز هستند، احتمالا نشانه ای از بیماری گراویس باشند. حتی در مواقعی این مشکل می تواند به دلیل پر کاری غده ی تیروئید ایجاد شود که بدن هورمون تیروئید زیادی از خود تولید می کند.

اگر دارای بیماری گراویس باشید، احتمالا دارای تپش قلب نامنظم، کاهش ضربان قلب، چاقی مفرط و تغییر در سیکل عادت ماهیانه (در خانم ها) یا اختلال نعوذ (در آقایان) نیز هستید.

۶ – دیدن نقاط شناور / دید تیره و تار

دیدن نقاط شناور و یا دیدی تار و تاریک به چه معناست: آیا می دانید که چشم پزشک شما می تواند بیماری ایدز را هم تشخیص دهد؟ یک چشم پزشک متخصص ممکن است در حین معاینه ی چشمان تان متوجه التهاباتی بر روی شبکیه ، خونریزی و یا حتی عدم دید دقیق شما شود. این علائم نشان دهنده ی بیماری ایدز هستند.

۷ – پلک زدن تند و تیز

پلک زدن سریع و نامتعادل به چه معناست: علاوه بر این که این مدل پلک زدن برای چشم های شما هیچ زیبایی به همراه ندارد، پس از مدتی چشمان تان را خسته می کند. اگر پلک زدن سریع، با خارش و یا درد چشم همراه باشد، احتمالا دچار گل مژه شده اید. گل مژه معمولا بر روی پلک پایینی ایجاد می شود.

گل مژه اغلب به دلیل عفونت های باکتریایی ایجاد می شوند. بنابراین ابتدا باید مطمئن شوید که از لوازم آرایشی فاسد و یا لوازم شخصی دیگران برای چشم هایتان استفاده نمی کنید و سپس به فکر مراجعه به پزشک و درمان باشید.

اگر چشمان تان درد ندارند ، احتمالا پلک زدن های شما به دلیل لخته شدن چربی در چشم باشد. افرادی که دارای پوست چربی هستند بیشتر به این مشکل دچار می شوند و پس از چند روز خود به خود بهبود پیدا می کنند. اما اگر این نوع پلک زدن هایتان بیشتر از چند هفته ادامه داشت بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چشمان شما در حقیقت پنجره ای به روی سلامتی تان هستند که باعث می شوند پزشک تان بیماری های احتمالی را در همان مراحل اولیه تشخیص دهد. این لیست راهنمای خوبی برای شما خواهد بود تا مشکلات و بیماری های خود را براحتی تشخیص دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چشمانتان را به روی آن چه که می خواهد به شما بگوید باز کنید.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها