کاپاریس یا کیپر چیست و چه خواصی دارد؟

کاپاریس (گیاه کبر) نوعی از درختچه های گلدار همیشگی است که در مجموع با نام رایج بوته های کپر یا کپربوش شناخته می شوند. گونه های مختلفی از آن وجود دارند که بسیاری از آنها برای میوه ای که دارند مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه جوانه های گل و دانه های برخی از گونه ها نیز خورده می شوند. گیاهان کاپاریس بومی در طیف وسیعی از زیستگاه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارند.

کاپاریس یا کیپر چیست و چه خواصی دارد؟
کاپاریس یا کیپر چیست و چه خواصی دارد؟

اصطلاح “کیپر” اغلب به Capparis spinosa یا به طور خاص به جوانه های گل آن اشاره دارد که اغلب به صورت ترشی یا نمک زده استفاده شده و به عنوان چاشنی سرو می شوند. میوه درختچه به نام توت کپر نیز ممکن است ترشی شود و به عنوان پیش غذا یا چاشنی استفاده شود. C. spinosa درختچه ای خاردار با گل های سفید متمایل به صورتی و خوشبو و بومی مدیترانه است.

در ادامه به فواید این گیاه/میوه و مقدار مصرفی مناسب توصیه شده آن در روز می پردازیم. تمامی توصیف ها و نظرات توسط متخصصین تغذیه گفته شده اند.

فواید کاپاریس:

نظر متخصص تغذیه Iyanuoluwa Oyetunji:

کاپاریس ممکن است خطر ابتلا به سرطان ها و سایر بیماری های مزمن ناشی از التهاب را کاهش دهد. کیپر حاوی طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها مانند فلاوانول ها است که می تواند از التهاب و آسیب سلولی جلوگیری کند.

کیپر ممکن است به حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها، بهبود تولید آنزیم ها و بهبود متابولیسم مواد مغذی از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی کمک کند. این امر به این دلیل است که کپر حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین‌ ها از جمله آهن، کلسیم، مس، سدیم، ویتامین‌های A، K و B کمپلکس است.

همچنین بخوانید >> هر آنچه باید در مورد گریپ فروت و فواید آن بدانید

نظر متخصص تغذیه Roseane Mendes:

کیپر منبع خوبی از فیبر است که به لاغری کمک می کند. به عنوان یکی از بهترین منابع اسید فولیک در نظر گرفته می شود.
به مبارزه با وزیکول ها و مشکلات کلیوی کمک می کند، زیرا دارای یک اکتین ادرارآور است.

از سرطان جلوگیری می کند، زیرا دارای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و E است. یکی از غنی ترین منابع کورستین، که یک فلاونوئید است می باشد.

به جهت داشتن خواص ضد التهابی به مبارزه با آرتریت روماتوئید و روماتیسم مفاصل کمک می کند.

همچنین بخوانید >> آیا هویج به استحکام استخوان ها کمک می کند؟

نظر متخصص تغذیه Cagla E. Kayma:

کیپر سرشار از آنتی اکسیدان است، این ترکیبات می توانند رادیکال های آزاد مضر را خنثی کنند تا از آسیب سلولی جلوگیری کنند. کیپر سرشار از طعم است و در عین حال کالری کمی دارد که آن را به یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن تبدیل می کند.

مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه توسط متخصص تغذیه Iyanuoluwa Oyetunji:

اگرچه برخی ممکن است فکر کنند کاپاریس جزو دسته ی سبزیجات است، اما این گونه به میوه بودن نزدیکتر و شبیه تر از سبزیجات می باشد. حدود یک تا دو قاشق غذا خوری کیپر، معادل با یک وعده غذایی است و می تواند به عنوان یک وعده ی غذایی، مثلا میان وعده مصرف شود. مهم است که در خوردن کیپر به دلیل محتوای سدیم بالای آن زیاده روی نکنید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها