بررسی علل گرفتگی بینی طولانی مدت

اگر به مدت چند ماه است که به گرفتگی بینی دچار شده اید باید آن را علت یابی کنید. آیا تنفس از راه بینی برای شما سخت شده است؟ آیا به طور مداوم در بینی بوی عفونت به مشامتان می رسد؟ آیا احساس می کنید حس بویاییتان مانند گذشته نیست؟

گرفتگی بینی در طولانی مدت
آلرژی های فصلی، شوره حیوانات خانگی، تغییرات دما و عفونت های سینوسی تنها چند عامل بالقوه برای گرفتگی بینی در طولانی مدت هستند.

پولیپ های بینی یا توده های گوشت مانند و خوش خیم درون سینوس ها یا مجاری بینی می توانند دلیل بروز این مشکلات باشند. پولیپ های بینی دردناک نیستند بنابراین در صورتی که کوچک باشند امکان دارد که حتی متوجه حضور آن ها در بینی نشوید.

چرا به طور مداوم دچار گرفتگی بینی می شوید؟

طبق گفته های دکتر Abtin Tabaee، دانشیار بخش بیماری های مربوط به حلق و گوش و بینی در دانشکده ی پزشکی Weill Cornell در نیویورک، پولیپ های بینی اغلب نشانه ای از سینوزیت مزمن که یک وضعیت رایج پزشکی بوده و تقریبا ۱۲ درصد از جمعیت افراد آمریکا به آن مبتلا هستند می باشد.

سینوزیت مزمن با التهاب سینوس ها به مدت بیش از ۳ ماه شناخته می شود. بر اساس گزارشات کلینیک مایو، آسم، آلرژی و اختلالات سیستم ایمنی بدن می توانند منجر به بروز پولیپ های بینی شوند. معمولا پولیپ های بینی با علائمی مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی، احساس فشار در ناحیه ی پیشانی یا صورت، خروپف و سر درد خود را نشان می دهند.

همچنین پولیپ ها می توانند موجب کاهش حس بویایی و چشایی و دندان درد شوند. تمامی علائمی که ذکر شد مشابه علائم یک سرما خوردگی شدید هستند با این تفاوت که این علائم در مدت زمان طولانی ادامه می یابند.
Tabaee توضیح داد، خوشبختانه پولیپ های بینی علیرغم این که منجر به گرفتگی بینی شدید در طولانی مدت می شوند عوارض جدی به همراه نخواهند داشت.

اگرچه پولیپ هایی که در سایر نواحی بدن مانند روده ی بزرگ و راست روده شکل می گیرند می توانند بدخیم شده و منجر به سرطان شوند، پولیپ های بینی عمدتا خوش خیم بوده به جای توده از آن ها به عنوان التهاب شدید یاد می کنند.

وی افزود: شرایط وخیم پزشکی ناشی از پولیپ های سینوس به ندرت پیش می آیند. به طور کل از اثرات منفی پولیپ ها بر سلامت فرد می توان به علائم آزار دهنده ی سینوس و بینی و همچنین تاثیرات منفی آن ها بر کیفیت زندگی اشاره کرد.

Tabaee گفت: ممکن است پزشک برای تشخیص گرفتگی بینی یک دوربین مجهز به لامپ (آندوسکوپی بینی) را به منظور بررسی وضعیت در قسمت بالای بینی بیمار جاسازس کند. همچنین امکان دارد پزشک سی تی اسکن از بینی را به منظور بررسی میزان شدت سینوزیت و التهاب تجویز کند.

علاوه بر این تست های آلرژی و آزمایشات میکروب شناسی به تشخیص التهاب مزمن کمک می کنند. وی ادامه داد: هدف از درمان، کنترل علائم بیمار با استفاده از دارو و درمان جراحی می باشد.

در بیشتر مواقع روش های درمانی منجر به کوچک شدن پولیپ ها و کاهش التهاب، تخلیه ی باکتری های مضر حفره ی بینی و بازگردانی باکتری های مفید می شوند. اگر چه دارو های رقیق کننده خلط و ضد احتقان بینی می توانند به کاهش گرفتگی بینی کمک کنند امکان دارد پزشک برای درمان سینوزیت و پولیپ آنتی بیوتیک های قوی، اسپری های استروئیدی بینی، سرم شست وشوی بینی یا استروئیدهای سیستمیک را تجویز کند.

Tabaee توضیح داد: درصورتی که دارو کارساز نبود، احتمال دارد پزشک از عمل جراحی آندوسکوپی بینی استفاده کند. (جاسازی دوربین مجهز به چراغ در بینی) این روش درمانی منجر به بهبود تخلیه ی طبیعی سینوس ها و زدودن هرگونه مانع استخوانی و بافت های نرم التهاب زا می شود.

عمل جراحی آندوسکوپی یک روند سرپایی می باشد که همراه با بی حسی کامل انجام می شود و پس از آن به مدت سه الی چهار روز استراحت لازم است.

پس از این عمل جراحی به مدت چند روز درد شدت یافته و بهبودی کامل در ظرف ۶ الی ۸ هفته پس از آن در حالی که بیمار از سرم شست و شوی بینی و داروهای ضد عفونت استفاده می کند رخ می دهد.

Tabaee ذکر کرد: این روش درمانی امن بوده و نتایج مثبتی را در جهت درمان سینوزیت مزمن در پی دارد.

به طور کلی، پولیپ های بینی یک وضعیت پزشکی رایج و کم خطر می باشند اما در صورتی که به مدت چند ماه احساس گرفتگی بینی دارید به پزشکی که می تواند دوره های درمانی مناسب را برای شما شروع کند مراجعه کنید.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها