آیا ارتباطی بین سردرد و خون ریزی بینی وجود دارد؟

سردرد حالت بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده ای است به خصوص اگر همراه با سایر علائم ناخوشایند و مشکلات دیگر باشد. شاید شما سردرد پشت سر هم با فشار سینوسی یا شاید سرگیجه داشته اید، اما آیا تا به حال سردرد همراه با خون ریزی بینی را تجربه کرده اید؟

سردرد و خون دماغ
ترکیب خون دماغ و سردرد به طور کلی از بین می روند به جز در مواردی خاص که نشان از حالت خطرناکی دارند

اگر چه این موضوع (تجربه سردرد و خون ریزی بینی به صورت همزمان) ممکن است کمی عجیب و نگران کننده به نظر برسد، اما مجله معتبر پزشکی Medical News Today گزارش می دهد که این اتفاق در واقع آنقدر ها هم که به نظر می رسد غیر عادی نیست.

اغلب حتی ارتباطی بین این دو مورد وجود ندارد. در عوض، برخی از آسیب‌ ها، شرایط سلامتی یا عوامل محیطی ممکن است باعث ایجاد همزمان سردرد و خونریزی بینی شوند. چنین نمونه هایی ناشی از ضربه به سر، آب و هوای خشک، آلرژی، استفاده بیش از حد از اسپری های بینی، عفونت های سینوسی، مصرف برخی از دارو ها، انحراف تیغه بینی یا کم خونی است.

همچنین بخوانید >> چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم؟ بینی خود را مقصر بدانید

چه مواردی می توانند نگران کننده باشند؟

در حالی که ترکیب خون دماغ و سردرد به طور کلی به خودی خود فروکش می کند و از بین می رود، مواردی وجود دارند که به طور بالقوه می توانند نشان دهنده ی وضعیت جدی تری باشند.

در ادامه این مقاله به علائم نگران کننده ای که باید مراقب آنها باشید خواهیم پرداخت. این علائم که در ادامه ذکر خواهند شد، نشان می دهند که ممکن است لازم باشد تا به یک پزشک متخصص مراجعه نموده یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

مواردی که سردرد و خون ریزی بینی ممکن است نشانه ی یک وضعیت جدی تر باشد

اگر چه بسیار کمتر شایع است، اما سردرد هایی که با خونریزی بینی همراه می شوند ممکن است اشاره به یک بیماری جدی تری داشته باشند.
چنین شرایطی شامل بیماری های لوسمی، بیماری قلبی مادرزادی، تومور مغزی یا وضعیتی به نام ترومبوسیتمی ضروری است که در تعداد پلاکت های موجود در بدن افزایش یافته است.علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد که ارتباط منحصر به فردی بین میگرن و خونریزی بینی وجود دارد.
در یک مطالعه موردی که در سال 2012 در مجله Case Reports in Neurology منتشر شد، که به‌ عنوان اپیستاکسی ناشی از میگرن نیز شناخته می‌ شود، جزئیات پرونده مرد 47 ساله‌ ای که در سنین بین 20 تا 30 سالگی از زندگی اش میگرن همراه با اورا (MA) را تجربه کرده بود، منتشر شد.
در برخی از اپیزود ها، میگرن او پس از حدود 1.5 ساعت به اوج خود می رسید و به دنبال آن خونریزی شدید بینی از سوراخ راست بینی رخ می داد. پس از آن، سردرد وی در عرض 15 دقیقه فروکش کرد.

اگر چه این مورد بسیار نادر است، اما تحقیقات نشان می دهد که خونریزی بینی ممکن است نشانه ای از این باشد که مبتلایان به میگرن در انتهای میگرن خود قرار دارند.

همچنین بخوانید >> چهار نشانه برای تشخیص سردرد ساده از میگرن

این مطالعه موردی شواهد بیشتری را مشابه نتایجی که در مطالعه قبلی در سال 2008 یافت شد، ارائه می دهد.
محققان میزان اپیستاکسی را در بین 200 نفر که سردرد های مکرر را تجربه نکرده بودند، با 186 نفری که میگرن را تجربه کردند، مقایسه کردند. 22 نفر از 186 مبتلا به میگرن خونریزی های مکرر بینی را تجربه کردند (که اکثر آنها در سنین زیر 40 سال بودند) در حالی که فقط دو نفر از گروه غیر میگرنی بودند. 13 نفر از بیماران میگرنی گزارش کردند که میگرن آنها پس از اپیستاکسی متوقف شده است.

مواردی که نشانه هایی دارند که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید
ارتباط سردرد و خون ریزی بینی
برخی از موارد سردرد یا خونریزی بینی نیاز به مداخله پزشکی فوری بیشتری دارند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، بیشتر موارد سردرد و خون دماغ به خودی خود رفع شده و خوب می شوند. با این حال، مواردی وجود دارند که در آن فرد باید یا با پزشک خود تماس بگیرد یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشد. به گزارش مجله پزشکی سلام، اگر دفعات یا شدت سردرد و خونریزی بینی شما حتی با کمک دارو های بدون نسخه بهبود نیافت، بدتر شد، ادامه پیدا کرد یا در عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد کرد، ضروری است تا با پزشک خود تماس بگیرید یه به نزدیک ترین درمانگاه یا مرکز فوریت های پزشکی مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید >> سرطان مغز : بررسی هفت نشانه احتمالی

با این حال، برخی از موارد سردرد یا خونریزی بینی نیاز به مداخله پزشکی فوری بیشتری دارند.
در صورتی که سردرد یا خونریزی بینی شما همراه با تب، غش، حالت تهوع، فلجی ایجاد شده در یک طرف بدن، مشکل در راه رفتن یا صحبت کردن، گیجی، خونریزی مداوم یا بیش از حد که باعث مشکل در تنفس می شود و همچنین سایر علائم غیر معمول دیگر است حتما به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. همین امر در مورد آسیب دیدگی نیز صادق است. اگر دچار شکستگی بینی شده اید، بهتر است به نزدیکترین اورژانس یا درمانگاه خود مراجعه کنید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها