چرا در خواب عرق می کنید؟ 9 دلیل برای تعریق شبانه

تشخیص و دستیابی به علل اصلی تعریق شبانه مانند یائسگی، عوارض جانبی دارو ها، استرس یا اضطراب می تواند به شما در مدیریت آنها کمک نماید.

علل تعریق شبانه
تعریق شبانه دوره های مکرر تعریق بسیار شدید در طول خواب بوده و به قدری شدید است که باعث خیس شدن لباس شب یا رختخواب شما می شود.

اگر مستعد تعریق شبانه هستید، می‌ دانید که چقدر می‌ تواند خواب شما را مختل سازد. وقتی از خواب بیدار می‌ شوید و نیاز دارید ملحفه ها یا لباس‌ هایتان را عوض کنید، می‌ تواند خواب شما را مختل کرده و روز شما را خراب کند.

این یک نگرانی مشترک و یک مزاحمت واقعیست. با اینکه ظاهرا داغ هستید و عرق می کنید، اما بدنتان سرد است. همچنین زمانی که برافروخته، خیس و عرق کرده از خواب بیدار می‌ شوید، احساس شادابی و آمادگی برای روزتان سخت می شود، مثل اینکه شب گذشته، در حال دویدن در یک ماراتن بوده‌ اید.

اما چرا شب ها عرق می کنید؟ و چه کاری می توانید انجام دهید تا این مشکل برطرف گردد؟

ما با پزشک خانواده دکتر Donald Ford، در مورد علل شایع تعریق شبانه و اقداماتی که می‌ توانید برای تسکین آن انجام دهید، صحبت کرده ایم. پس برای آگاهی از علل و روش های درمان تعریق شبانه، با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

چه چیزی هایی باعث تعریق شبانه می شوند؟

تعریق شبانه می تواند چیزی فراتر از یک مزاحمت باشد. مطمئناً، هیچ کس نمی‌ خواهد ملحفه‌ های خود را بیشتر از آنچه که باید بشوید. همچنین، وقتی که خیس عرق از خواب بیدار می شود، می تواند احساس بدی داشته باشد.

اما چیزی بیشتر از صرفا ایجاد ناراحتی وجود دارد. اگر تعریق شبانه شما را در شب از خواب بیدار می کند، خواب ارزشمند خود را از دست داده اید، و خواب باکیفیت برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مهم است.

علاوه بر این، دلایلی که در خواب عرق می کنید می تواند نشانه ای از وجود مشکلی باشد.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است هنگام خواب عرق کنید. تشخیص برخی آسان تر از دیگری است. برخی از رایج ترین دلایل تعریق شبانه عبارتند از:

  1. تغییرات هورمونی مانند یائسگی و پیش یائسگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD).
  2. عوارض جانبی مصرف برخی از دارو ها از جمله مواد افیونی، استروئید ها، آسپرین، مسکن‌ ها و دارو هایی که برای مدیریت بیماری‌ هایی مانند سرطان، فشار خون بالا، دیابت و افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. شرایط مزمن مانند پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار)، دیابت یا رفلاکس معده (رفلاکس گاستروازوفاژیال GERD).
  4. عفونت های تنفسی، مانند سرما خوردگی، آنفولانزا و COVID-19.
  5. اختلال اضطراب.
  6. استرس.
  7. اختلالات خواب، مانند آپنه خواب.
  8. سوء مصرف مواد، از جمله مصرف الکل و استفاده از دارو های غیر پزشکی.
  9. برخی سرطان ها، معمولاً لوسمی (سرطان خون) و لنفوم.

مدیریت و کاهش تعریق شبانه

اینکه چگونه تعریق را متوقف کنید بستگی زیادی به دلیل تعریق شبانه شما دارد.

دکتر فورد می‌ گوید: «هیچ راه آسانی برای تشخیص انواع مختلف تعریق وجود ندارد، اما ریشه‌ یابی علل آن می‌ تواند به شما کمک کند تا اقداماتی را برای پیشگیری یا مدیریت تعریق شبانه خود انجام دهید.»

به عنوان مثال، اگر علت چیزی مانند بیماری باشد که باعث تب شده است، باید با بهبودی برطرف گردد. دارو های کاهش دهنده تب و درمان های خانگی می تواند کمک کننده باشد.

اما اگر تعریق شبانه شما بیشتر، یک مشکل طولانی مدت است، وقت آن رسیده که ریشه مشکل را شناسایی کرده و اقداماتی را انجام دهید تا شب ها راحت تر بخوابید.

دکتر فورد خاطرنشان می کند که بیشتر علل تعریق شبانه جدی نیستند، اما دلایل کافی وجود دارد که اگر علائم آنها بیش از یک هفته طول بکشد و آشکارا به یک بیماری ویروسی یا پاسخ به تغییرات در سبک زندگی شما مربوط نباشد، باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

در ادامه او توصیه هایی برای مدیریت بهتر تعریق شبانه را با شما به اشتراک می گذارد.

یائسگی و پیش یائسگی

تعریق شبانه می تواند علائم شایع شبانه در دوران یائسگی و پیش یائسگی (ظاهر شدن علائم یائسگی و غیر قابل پیش بینی بودن چرخه های قاعدگی) باشد.

این امر به این دلیل است: وقتی شما وارد دوران یائسگی می شوید، بدن شما استروژن، پروژسترون و تستوسترون کمتری تولید می کند.

این تغییرات هورمونی همان چیزی است که باعث می شود قاعدگی شما نامنظم شده و در نهایت به طور کامل متوقف گردد. اما آنها همچنین باعث ایجاد تغییرات دیگری در بدن شما می شوند که می تواند شامل تغییراتی در میزان تنظیم دمای بدن شما باشد.

این موضوع می تواند منجر به گرگرفتگی در طول روز شود و همانطور که احتمالا حدس زده اید، تعریق شبانه.

خوشبختانه، چندین راه می تواند به شما در مدیریت تعریق شبانه مرتبط با یائسگی و پیش یائسگی کمک کند. مواردی مانند:

  • شناسایی و اجتناب از محرک ها. این امر ممکن است شامل مواردی مانند کافئین، الکل، غذا های تند و سیگار باشد.
  • مدیریت استرس.
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل، با مقدار زیادی سبزیجات، کلسیم، پروتئین بدون چربی و سویا.
  • مصرف برخی از مکمل‌ ها، مانند کلسیم و ویتامین D. همیشه قبل از مصرف مکمل‌ ها با یک ارائه‌ دهنده مراقبت‌ های بهداشتی صحبت کنید.
  • اتاق خواب خود را در درجه هوای خنک نگه دارید (به دمایی بین 60 تا 67 درجه فارنهایت یا 15 تا 19 درجه سانتیگراد فکر کنید).
  • دارو های تجویزی و هورمون درمانی نیز گزینه هایی هستند که می توانند به مدیریت تعریق شبانه و سایر علائم یائسگی کمک کنند.

دکتر فورد می گوید: «اگر تعریق شبانه، گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در یافتن درمان مناسب کمک کند. دوران یائسگی می تواند سال ها طول به طور انجامیده و برای برخی افراد اختلالات زیادی ایجاد کند. اما درمان هایی در دسترس است. و آنها می توانند رفاه شما را به شدت بهبود بخشند.»

تعریق شبانه می تواند حتی پس از شروع یائسگی (به عنوان 12 ماه از آخرین قاعدگی شما تعریف می شود) ادامه یابد. بنابراین، حتی اگر در دوران پس از یائسگی هستید، باز هم ممکن است تغییرات هورمونی باعث عرق کردن شما در خواب شود.

هنگامی که دارو باعث تعریق شبانه می شود چه باید کرد؟

داروهایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند نیز ممکن است باعث تعریق شبانه شوند. اینها شامل برخی از دارو های دیابت است. به این دلیل که سطح بسیار پایین قند خون می تواند آدرنالین اضافی را تحریک کرده که می تواند غدد عرق شما را فعال کند.

هورمون درمانی و دارو های مسدودکننده هورمونی که برای درمان برخی سرطان ها استفاده می شوند و همچنین برخی از دارو های ضد افسردگی نیز ممکن است باعث علائم تعریق شبانه شوند.

اگر نگران این هستید که داروی شما باعث تعریق در خواب یا سایر عوارض جانبی ناخواسته شود، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد گزینه های خود صحبت کنید. و همیشه قبل از قطع دارو با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت نمایید.

استرس و اضطراب

استرس و تعریق شبانه
اگر احساس اضطراب یا استرس می کنید، احتمالاً ترس ناشی از تلاش برای به خواب رفتن (یا دوباره به خواب رفتن پس از بیدار شدن) را تجربه کرده اید. ذهن بیش فعال، مغز و بدن شما را گرم کرده، که می تواند منجر به عرق کردن شود.

زندگی در حالت “جنگ یا گریز” می تواند خواب شما را مختل سازد، از جمله افزایش عرق کردن در شب. به این دلیل که یکی از راه‌ هایی که بدن شما با استرس مقابله می‌ کند، تنگ کردن (منقبض کردن) رگ‌ های خونی است. این موضوع می توانید بدن شما را گرم کرده و باعث عرق کردن شما می شود.

مدیریت استرس در طول روز می تواند به مدیریت تعریق شبانه کمک کند. کار هایی نظیر:

  • مراقبه (مدیتیشن)
  • تمرینات تنفسی
  • ورزش کردن
  • پایبندی به یک رژیم غذایی سالم
  • ژورنال نویسی
  • صحبت کردن با یک ارائه دهنده سلامت روان

چه زمانی برای تعریق شبانه باید به پزشک مراجعه کنید؟

دکتر فورد خاطرنشان می کند که درمان علت زمینه ای تعریق شبانه راهی برای تسکین علائم است.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث ایجاد علائم شما می شود، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، مانند یک پزشک مراقبت های اولیه صحبت کنید (یا حتی اگر فکر می کنید می دانید که چرا در خواب عرق می کنید اما نمی توانید آن را متوقف سازید).

درمان های پزشکی برای تعریق شبانه بسته به علت آن متفاوت است. دکتر فورد اطمینان می دهد: «تقریباً همه علل تعریق شبانه قابل درمان هستند. “اگر تعریق شبانه مداوم دارید، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در یافتن علت و ارائه راه حل مناسب کمک کند.”

خلاصه ای از نکات کلیدی

  • اگر با لباس خواب و ملحفه‌ های خیس ناشی از عرق از خواب بیدار می‌ شوید، حتی زمانی که هوا گرم نیست، ممکن است تعریق شبانه داشته باشید
  • هر کسی بدون توجه به جنسیت یا سن ممکن است شب ها در خواب عرق کند
  • شایع ترین علل تعریق شبانه مربوط به تغییرات هورمونی در زنان است، اما دلایل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند.
  • پزشک بر اساس علت علائم شما یک درمان را توصیه می کند. تقریبا همه علل تعریق شبانه قابل درمانند.
  • اگر زمانی که هوا گرم نیست تعریق شبانه دارید، به خصوص اگر علائم دیگری را نیز مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها