تنفس از دهان منجر به گرفتگی های مکرر بینی و اختلالات خواب می شود

با توجه به یک نظرسنجی جدید، تنفس‌ از دهان ممکن است به معنی احتمال دو برابری تجربه احتقان بینی مکرر باشد. مطالعه روی  ۲۰۰۰ بزرگسال در بریتانیا نشان داد که ۱۳ درصد آنها به‌طور معمول، به جای بینی از طریق دهانشان نفس می کشند و این امر هنگام خواب به ۱۸ درصد افزایش می‌ یابد.

تنفس از دهان و اختلال خواب
دانشمندان دریافتند تنفس از طریق دهان در شب شما را در معرض خطر بیشتری برای اختلالات خواب از جمله خروپف، آپنه خواب و انسداد نسبی هوا قرار می دهد.

هر چند به جز این شرکت‌ کنندگان، از هر سه نفر، یک نفر (٪۳۱) اذعان داشتند که اغلب احتقان بینی را تجربه می‌ کنند.  در مقابل، تنها ۱۵ درصد کسانی که از طریق بینی نفس می‌ کشند مرتبا دچار گرفتگی بینی می‌ شوند. همچنین مشخص شد که در نتیجه این گرفتگی های مکرر بینی‌، ۳۸ درصد در هنگام خواب شبانه دچار مشکل می‌ شوند.

این تحقیق به خواست Olbas، که با دکتر Roger Henderson، پزشکی عمومی با بیش از 30 سال سابقه، همکاری داشت، انجام شد.

دکتر Henderson در بیانیه‌ ای می‌ گوید: « تنفس از دهان ممکن است در مقایسه با زمانی که به طریق سالم‌ تر از طریق بینی‌تان نفس می‌ کشید منجر به بروز بیماری‌ های متعددی شود».

تنفس از دهان چگونه باعث اختلالات خواب می شود؟

« تنفس‌ از دهان ممکن است موجب اکسیژن‌ رسانی کمتر به بدن شود و یکی از مشکلاتی که ممکن است به وجود آورد بدخوابی و افزایش خستگی و کسالت در طول روز است. همچنین موجب خشکی دهان می گردد که به نوبه‌خود خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌ های لثه را افزایش می‌ دهد».

دکتر Henderson این‌طور ادامه می‌دهد: «علاوه‌ بر التهاب لوزه‌ ها و آدنوئید ها، افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ های دستگاه تنفس فوقانی نیز ممکن است وجود داشته باشد. انسداد بینی علتی رایج برای تنفس‌ از دهان است که اغلب به‌دلیل حساسیت‌ ها یا بزرگ‌ شدن آدنوئید ها رخ می‌دهد».

این تحقیق همچنین نشان داد که ۶۴ درصد کسانی که احتقان بینی را مکررا تجربه می‌ کنند دچار انسداد بینی می‌ شوند. درحالی‌ که یک سوم آبریزش‌ بینی دارند و ۳۱ درصد حتی فشار سینوسی و درد نیز دارند. ۳۱ درصد دیگر نیز دچار مشکل در تنفس می‌ شوند.

اسپری‌ های بینی، بخور دادن، و ضداحتقان‌ ها محبوب‌ ترین درمان‌ هایی هستند که مردم هنگام بروز احتقان به آنها روی می‌آورند. هرچند، از نتایج گرفتگی مکرر بینی این است که ۳۷ درصد شب‌ ها به خواب نمی‌ روند و ۳۰ درصد هم بدخواب می‌ شوند. این موارد بدر ۲۸ افراد تحت مطالعه منجر به خستگی در طول روز شده است.

همچنین بخوانید >> 8 درمان خانگی برای خلط گلو و سینه

از یافته‌ های دیگر این تحقیق که توسط OnePoll انجام شده است این بود که کسانی که با دهان باز نفس می‌ کشند درمقایسه با کسانی که این کار را نمی‌ کنند خواب بی‌ کیفیت‌ تری دارند. در حقیقت، تنها ۵۶ درصد کسانی که با دهان نفس می‌ کشند مدعی خواب باکیفیت هستند درحالی‌ که ۶۸ درصد کسانی که غالبا از بینی نفس می‌ کشند خواب خوبی دارند.

دکتر Henderson‌ اضافه می‌ کند: «برای کاهش تنفس‌ از دهان و احتقان بینی از اسپری نمکی یا ضد احتقان‌ های بینی استفاده کنید؛ با یک بالش اضافه که سرتان را بالا بیاورد، به پشت بخوابید تا به تنفس از بینی کمک کنید».

وی ادامه می دهد: «سعی کنید تا جای ممکن خانه‌ هایتان را از مواد حساسیت‌ زا خالی کنید و در طول روز آگاهانه تنفس از بینی را تمرین کنید تا تنفس از بینی را به یک عادت تبدیل کنید».

همچنین بخوانید >> اپیدمی پنهان: از هر پنج نفر، یک نفر از آپنه انسدادی خواب رنج می برد

یافته های کلیدی:

  • افرادی که از طریق دهان نفس می کشند تا دوبرابر بیشتر در معرض گرفتگی بینی قرار دارند.
  • تنها 56 درصد از افرادی که از دهان تنفس می کنند می گویند که خواب خوبی دارند.
  • تنفس‌ از دهان می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها