خشم و عصبانیت در دراز مدت احتمال بیماری قلبی را افزایش می دهد

تحقیقات جدید هشدار می‌ دهد که احساس خشم و عصبانیت، رگ‌ های خونی را به طرز ناسالمی منقبض کرده و می‌ تواند در درازمدت احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

ارتباط عصبانیت و بیماری قلبی
بر اساس یک مطالعه جدید که توسط مؤسسه ملی آمریکا سلامت منتشر گردیده است، احساس خشم مکرر ممکن است با محدود کردن توانایی باز شدن رگ های خونی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

دکتر Daichi Shimbo، سرپرست این مطالعه و متخصص قلب در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ایروینگ در شهر نیویورک، در اینباره می‌ گوید: «اگر اکثر اوقات عصبانی و خشمگین هستید، باعث آسیب‌ های مزمن به رگ‌ های خونی خود می شوید.»

ارتباط بین عصبانیت و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

تیم او آزمایش هایی را انجام داد که در آن فعالیت رگ های خونی در حالی که افراد در حالت عصبانیت در مقابل حالت های اضطراب، اندوه یا احساسات خنثی بودند، مورد ارزیابی و کنترل قرار می گرفت.

آنها دریافتند که حالت عصبانیت با ناتوانی موقت رگ‌ های خونی در گشاد شدن (آرامش) آنطور که باید، در ارتباط است. این اثرات تا 40 دقیقه پس از پایان طغیان عصبانیت ادامه داشت.

همچنین بخوانید >> خالی کردن خشم بر سر دیگران، عصبانیت شما را کاهش نمی دهد

Laurie Friedman Donze، روانشناس و مسئول برنامه های کاربردی بالینی و پیشگیری از موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) که بودجه این مطالعه را تامین کرده است، خاطرنشان کرد: ما مدت‌ هاست که بر اساس مطالعات مشاهده‌ ای مشکوک بودیم که خشم می‌ تواند بر قلب تأثیر منفی بگذارد. این مطالعه در بزرگسالان سالم به پر کردن شکاف دانش واقعی کمک می کند و نشان می دهد که چگونه ممکن است این اتفاق صورت پذیرد.

این تحقیق همچنین راه را برای ترویج مداخلات مدیریت خشم به عنوان روشی برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی، که علت اصلی مرگ در این کشور است، باز می کند.

این مطالعه روز چهارشنبه در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر گردید و شامل 280 بزرگسال سالم زیر 74 سال ساکن شهر نیویورک می شد.

این گروه جوان دارای میانگین سنی 26 سال بوده و هیچ سابقه بیماری قلبی یا عوامل خطر اصلی قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت را نداشتند.

همه شرکت کنندگان از نظر تغییرات عروق خونی در بازو های اصلی خود تحت نظر قرار گرفتند. سپس از آنها خواسته شد که در گفتگو های هشت دقیقه ای یا خواندنی بسیار شخصی شرکت کرده که حالات عاطفی مختلفی نظیر خشم، غم، اضطراب یا اصلاً هیچ احساسی شدید را بر می انگیخت.

تیم تحقیقاتی دکتر Daichi Shimbo دریافتند که وقتی مردم عصبانی هستند، رگ های خونی آنها به طور سالمی گشاد نمی شوند. تیم متذکر شد که این موضوع در میان افرادی که در حالت اضطراب یا غم و اندوه بودند مشاهده نشد.

محققان خاطر نشان کردند که اتساع (گشاد شدن عروق) مختل شده اغلب پیش‌ آهنگی برای تجمع خطرناک چربی در دیواره سرخرگ‌ ها است که به عنوان تصلب شرایین نیز شناخته شده و می تواند احتمال حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

دکتر Daichi Shimbo در بیانیه خبری NHLBI گفت: «این صدمات مزمن [مرتبط با عصبانیت] در طول زمان ممکن است در نهایت اثرات جبران ناپذیری بر سلامت عروق داشته و احتمال خطر ابتلا شما به بیماری قلبی را افزایش دهد.»

وی افزود: هنوز مشخص نیست که خشم چگونه گشاد شدن رگ های خونی را مختل می سازد. شاید سیستم عصبی خودمختار، هورمون های استرس یا التهاب رگ ها را فعال کند. او ادامه داد: تنها تحقیقات بیشتر می تواند مکانیسم های دقیق را نشان دهد.

آیا حالت‌ های عاطفی مثبت، مانند شادی یا خنده، می‌ تواند با اثرات مضر ناشی از خشم و عصبانیت بر قلب مقابله کند؟ تنها انجام تحقیقات بیشتر می تواند به این سوال پاسخ دهد.

تیم تحقیقاتی اذعان داشت که در این بین، مدیریت خشم همیشه ایده خوبی برای تقویت سلامت روحی و جسمانی است.

Laurie Friedman Donze گفت: ورزش، یوگا، تنفس عمیق و درمان شناختی رفتاری (CBT) همگی مسیر های بالقوه ای برای مدیریت خشم و کاهش پرخاشگری در زندگی هستند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها