توقف مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است منجر به مشکلات احساسی/اجتماعی شود

مطالعه جدیدی گزارش می‌ دهد افرادی که تصمیم به عدم مصرف داروهای ضد افسردگی خود می گیرند، به‌ خصوص اگر دارو های خود را به طور ناگهانی ترک کنند، اغلب، با آشفتگی عاطفی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

توقف مصرف داروهای ضد افسردگی
مهم است که مصرف داروهای ضد افسردگی را به طور ناگهانی قطع نکنید. دوز داروهای ضد افسردگی باید به آرامی کاهش یابد، معمولاً طی چند هفته، و گاهی اوقات بیشتر.

چالش‌ ها و پیامد های گزارش‌ شده توسط بیمارانی که داروهای ضد افسردگی را ترک می‌کنند شامل احساس غرق شدن در احساسات، کمتر لذت‌ بردن از موقعیت‌ های اجتماعی، و احساس جدایی و همدلی کمتر با دیگران بود.

Raqeeb Mahmood، محقق ارشد و دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه باث می‌گوید: «برخی علائم به‌قدری شدید بودند که اقوام و دوستان افرادی که درحال ترک دارو بودند، از آنها خواستند تا دوباره داروها را مصرف کنند».

محققان برای این تحقیق با ۲۰ نفر مصاحبه کردند که در سال گذشته برای توقف مصرف داروهای ضد افسردگی SSRI[1] (مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین) مانند پروزاک تلاش کرده بودند.

با توجه به دانسته‌ها، توقف درمان با داروهای ضد افسردگی منجر به علائم فیزیکی مانند بی‌قراری، خستگی و تعریق شدید می‌شود.

اما این مقاله که اخیرا در مجله Health Expectations منتشر شده است، بیان می‌ کند که بیماران علائم عاطفی را نیز تجربه خواهند کرد.

Raqeeb Mahmood در نشریه خبری دانشگاهی می‌ گوید: «از این مصاحبه‌ ها مشخص شد که تجربه زیسته ترک‌ کردن به طور قابل‌ توجهی بر سلامت افراد تأثیر می‌ گذارد». «شرکت‌ کنندگان تاکید کردند که توقف درمان با این دارو ها نه‌ تنها بر جسم آنها، بلکه، بر عواطف و عملکرد شناختی و اجتماعی‌شان نیز تاثیر گذاشته است».

برخی از بیماران روز ها یا هفته‌ های اول ترک‌ کردن را سخت‌ ترین چالش می‌ دانستند، در حالی که برخی دیگر چندین ماه پس از شروع ترک‌ کردن داروهای ضد افسردگی هم با مشکل مواجه بودند.

دکتر Katherine Button، یکی از نویسندگان این مقاله و مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه باث گفت که بیش از نیمی از شرکت‌ کنندگان گفته‌اند که ترک‌ کردن بر روابط آنها با دیگران تأثیر منفی گذاشته است.

همچنین بخوانید >> اضطراب در مقابل افسردگی، علائم هر کدام چیست؟

آثار توقف مصرف داروهای ضد افسردگی از زبان بیماران

مثلا یکی از شرکت‌کنندگان در تحقیق می‌گوید: «من راحت‌تر خشمگین می‌ شدم و به خاطر چیز های بی‌ اهمیت مستعد بروز خشم بودم».

Button می‌گوید: «این یافته‌ای مهم است؛ زیرا، اعضای خانواده اغلب منبع کلیدی حمایت اجتماعی هستند، بنابراین، آمادگی برای این تغییرات بالقوه ممکن است به بیمار و خانواده‌اش کمک کند تا روند ترک اعتیاد را طی کنند».

شرکت‌ کنندگان ترک داروهای ضد افسردگی را به‌عنوان “شمشیر دولبه” توصیف کردند، زیرا آنها همه احساسات را، چه مثبت و چه منفی، شدیدتر احساس می کردند.

یکی از بیماران به محققان گفت:‌ «هنگامی که فیلم ببینیم یا کتابی بخوانم، یا حین مکالمه‌، نسبت‌ به زمانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌ کردم، احساسات را عمیق‌ تر احساس می‌ کنم». «وقتی دارو‌ها را مصرف می‌کنید، از شدت احساسات کاسته می‌شود، اما با توقف مصرف داروها احساسات شدت می‌یابند».

بیماران همچنین گاه‌وبی‌گاه خود را غرق در افکار منفی می‌یابند.

یکی از شرکت‌ کنندگان می‌گوید: «حین توقف مصرف، خاطرات قدیمی که سال‌ها فراموش شده بودند، سرازیر می‌ شوند». «افکارم، برای مدتی طولانی، سرکوب شده‌اند و پس از ترک دارو‌ها انگار که بدن من در حال تنظیم مجدد نحوه کنترل … هر تحریکی باشد، و این شامل خود افکار نیز می شود».

نتایج نشان می‌ دهند که بیمارانی که داروهای ضد افسردگی را کنار می‌گذارند، اغلب، حضور در اجتماعات را طاقت‌فرسا می‌دانند.

همچنین بخوانید >> ۷ عادت سالمی که به پیشگیری از افسردگی کمک می کنند

بیمار دیگری می‌گوید: «بیرون رفتن با دوستان واقعا اعصاب‌خردکن بود. به هیچ وجه از آن لذت نمی‌بردم و باید خودم را مجبور به این کار می‌کردم».

شرکت‌ کنندگان در این مطالعه به محققان گفتند: «به‌جای توقف مصرف ناگهانی داروهای ضد افسردگی، اگر دوز آن‌ها را به‌تدریج کاهش دهیم، احتمال بروز علائم عاطفی کمتر شده و قابل‌مدیریت می‌شوند».

یکی دیگر از بیماران می‌گوید: «اگر کاهش دوز درست و دقیق برنامه‌ریزی شود، علائم توقف مصرف ممکن است بروز نکنند».

بیمار دیگری نیز می‌گوید: «اول با کاهش دوز شروع کردم و بعد برای چهار یا پنج روز استفاده از این داروها را فراموش کردم». «و سپس با خودم فکر کردم که شاید بتوانم ناگهان آن‌ها را ترک کنم، اما به‌خاطر عوارض‌جانبی امکان‌پذیر نبود».

در نهایت، با توجه به نتایج تحقیقات، افرادی که امیدوارند داروهای ضد افسردگی را کنار بگذارند باید به‌دقت در مورد این که چه زمانی می‌خواهند این کار را انجام دهند، فکر کنند.

Raqeeb Mahmood می‌گوید: «شرکت‌کنندگان به اهمیت زمان‌بندی ترک‌کردنشان برای داشتن دوره‌ های کم‌ استرس‌ تر یا پرمشغله‌تر در زندگی‌شان اشاره کردند تا شانس بیشتری برای توقف مصرف آنها بدون تجربه مشکلات قابل‌توجه داشته باشند».

همچنین بخوانید >> دویدن ممکن است همانند دارو های ضد افسردگی برای سلامت روان مفید باشد

[1] Selective Serotonin Reuptake Inhibitors

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها