مصرف الکل باعث مشکلات خطرناک و جبران ناپذیری برای کبد می شود

کبد یک اندام ضروری در بدن ما است که نقش کلیدی در تولید صفرا برای حمایت از هضم غذا، پاکسازی سموم (مواد مضر) از جریان خون، تنظیم لخته شدن خون و ایجاد مواد مغذی ضروری ایفا می کند.

عوارض مصرف الکل بر کبد
هر بار که کبد شما الکل را فیلتر می کند، برخی از سلول های کبد می میرند. کبد می‌تواند سلول‌ های جدیدی ایجاد کند، اما استفاده طولانی مدت از الکل (نوشیدن بیش از حد) طی سال‌ ها می‌ تواند توانایی آن برای بازسازی را کاهش دهد. این امر می تواند منجر به آسیب جدی و دائمی به کبد شما گردد.

کبد توانایی بازسازی مجدد خود را دارد. هنگامی که کبد توسط سموم آسیب می بیند، سلول های کبدی آسیب دیده با فرآیند بازسازی جایگزین سلول های کبدی سالم می شوند. با این حال، آسیب بیش از حد به کبد، مانع از توانایی کبد در بازسازی خود شده و باعث آسیب دائمی به کبد می گردد. الکل یکی از شایع ترین علل آسیب کبدی است.

حتی مصرف کوتاه مدت الکل، فرد را مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب می کند که اولین مرحله از آسیب کبدی است.

بیماری کبد چرب می تواند مورد توجه قرار نگیرد زیرا علائم به ندرت بروز پیدا می کنند. برخی از بیماران ممکن است خستگی، کاهش وزن و ناراحتی را تجربه کنند.

مصرف طولانی مدت الکل می تواند شما را در معرض خطر بیماری های جدی مانند سکته مغزی، سرطان، بیماری قلبی، مشکلات حافظه، فشار خون بالا و سیستم ایمنی ضعیف قرار دهد، البته علاوه بر آسیب به کبد.

مصرف طولانی مدت الکل می تواند منجر به پیشرفت بیماری کبد چرب به شرایطی مانند هپاتیت الکلی و سیروز الکلی شود. سیروز یک آسیب غیرقابل برگشت کبدی است که می تواند به مرحله پایانی بیماری کبدی پیشرفت کرده یا باعث سرطان کبد شود.

بیماری کبد چرب

دکتر Punit Singla، رئیس سازمان پیوند کبد و جراحی HPB، بیمارستان Marengo Asia می گوید: “رسوبات چربی در کبد مرتبط با مصرف الکل را بیماری کبد چرب می نامند که اولین مرحله از بیماری کبدی مرتبط با الکل است. دریافت مشاوره از متخصص کبد و قطع مصرف الکل ممکن است به معکوس شدن روند بیماری کبد چرب و برگشتن به حالت طبیعی کمک کند. با این حال، مصرف منظم الکل با بیماری کبد چرب می تواند منجر به مراحل بعدی بیماری کبدی شود.”

هپاتیت الکلی

وارد ساختن آسیب مکرر به کبد با ادامه مصرف الکل، علیرغم داشتن کبد چرب، می تواند به کبد آسیب بیشتری وارد کرده و باعث هپاتیت الکلی شود. مصرف زیاد الکل همچنین می تواند منجر به التهاب در کبدی شود که قبلا سالم بوده است.

این التهاب مزمن در کبد در نهایت منجر به به وجود آمدن اسکار می شود که به آن فیبروز کبد می گویند.

این اسکار می تواند پیشرفت کرده و منجر به نارسایی کبد شود. یک مورد خفیف هپاتیت الکلی ممکن است برای سال ها ادامه یافته و به تدریج باعث آسیب کبدی بیشتری شود، به خصوص اگر فرد به مصرف الکل ادامه دهد.

موارد شدید هپاتیت الکلی می تواند پس از مصرف زیاد الکل رخ داده و همچنین ممکن است کشنده باشد. خودداری از نوشیدن الکل تنها راه برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری و بهبود امید به زندگی است.

سیروز الکلی

تخمین زده می شود که حدود 10 تا 15 درصد از افرادی که در درازمدت مشروبات الکلی زیادی می نوشند، در نهایت به سیروز الکلی مبتلا شوند. این وضعیت معمولاً پس از مصرف الکل به میزان یک دهه یا بیشتر رخ می دهد.

بافت اسکار ایجاد و جایگزین اکثر سلول های کبدی می شود و از بازسازی آنها جلوگیری به عمل می آورد. این شرایط قابل برگشت نیست.

افراد مبتلا به سیروز الکلی می توانند علائمی مانند یرقان، اتساع شکم، خستگی، گیجی، ضعف، تورم پاها، از دست دادن توده عضلانی، سیاهرگ های قابل مشاهده در شکم، تغییرات رفتاری، خونریزی در استفراغ یا مدفوع، قرمزی دست ها را داشته باشند.

سیروز الکلی به سرعت در حال تبدیل شدن به شایع ترین علت نارسایی کبد در جهان است. معمولاً در گروه سنی میانسال و بیشتر در مردان دیده می شود.

زنان از بیماری کبد الکلی مصون نیستند، بلکه حتی با مصرف مقدار کمتری الکل در معرض خطر بیشتری قرار دارند. بیماران مبتلا به سیروز الکلی مزمن نیاز به پیوند کبد دارند.

طیف گسترده ای از بیماری های کبدی به دلیل مصرف الکل وجود دارد که از کبد چرب تا نارسایی پیشرفته کبدی را شامل می شود. درصورت مشاوره به موقع با متخصصین کبد و با رعایت احتیاطات لازم، این بیماری را می توان در صورت تشخیص در مراحل اولیه کنترل و معکوس  نمود.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها