بررسی تاثیر شیر و لبنیات بر رفلاکس اسید معده

همواره یک از متدوال ترین سوالاتی که از متخصصان تغذیه پرسیده می شود، میزان تاثیر شیر و به طور کلی لبنیات بر دستگاه گوارشی و به طور خاص رفلاکس اسید معده است. ما از چند متخصص حرفه ای در زمینه تغذیه این سوال را پرسیدیم که در ادامه جواب های آنها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. اما ابتدا باید بدانیم که رفلاکس اسید چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

رفلاکس اسید
شیر ممکن است به طور موقت تولید اسید معده را افزایش دهد که در واقع می تواند علائم رفلاکس اسید را بدتر کند.

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌ افتد که عضله اسفنکتر در انتهای پایین مری در زمان نامناسبی شل می‌ شود و به اسید معده اجازه می‌ دهد تا به مری شما برگردد. این امر می تواند باعث سوزش سر دل و سایر علائم و نشانه ها شود. وقوع رفلاکس مکرر یا ثابت و ادامه دار می تواند منجر به GERD شود. بیماری رفلاکس معده به مری یا همان GERD زمانی اتفاق می‌ افتد که اسید معده مکرراً به لوله‌ ای که دهان و معده شما را به یکدیگر متصل می‌کند (مری) بر می‌ گردد.

رفلاکس اسید عارضه ای است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. می تواند بسیار دردناک باشد و باعث ناراحتی شود. بسیاری از مردم برای کمک به کاهش علائم آن به دارو روی می آورند، اما برخی از درمان های طبیعی نیز وجود دارند که می توانند به همان اندازه موثر باشند.

رفلاکس اسید عارضه ای است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از شایع ترین دلایل آن خوردن غذا های تند یا اسیدی است. سایر علل شایع عبارتند از اضافه وزن، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و بارداری. ریفلاکس اسید همچنین می تواند به دلیل برخی شرایط پزشکی مانند فتق هیاتال ایجاد شود.

اکثر افراد مبتلا به رفلاکس اسید می توانند با ایجاد تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو های بدون نسخه، وضعیت خود را مدیریت کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک برای دارو های تجویزی داشته باشند.

همچنین بخوانید >> چه مواد غذایی باعث بدتر شدن اسهال می شوند؟

تاثیر شیر بر رفلاکس معده
شیر حاوی چربی است که می‌تواند باعث اسهال یا یبوست در برخی افراد مبتلا به رفلاکس اسید شود.

چند تغییر کلیدی در رژیم غذایی روزانه شما وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش رفلاکس اسید انجام دهید. این تغییرات عبارت اند از:

  • از غذاهای محرک مانند کافئین، شکلات، غذا های تند و مرکبات اجتناب کنید. همه اینها می تواند به افزایش تولید اسید معده کمک کند، که می تواند منجر به سوزش سر دل شود.
  • در طول روز به جای وعده های غذایی پر حجم، وعده های غذایی کوچکتر بخورید. این کار می تواند به کاهش میزان اسید معده تولید شده کمک کند.
  • از خوردن دیر هنگام غذا در شب یا درست قبل از زمان خواب خودداری کنید. این کار به معده شما زمان می دهد تا غذا را قبل از دراز کشیدن هضم کند که می تواند به جلوگیری از رفلاکس اسید کمک کند.

همچنین بخوانید >> 12 راه ساده برای خلاص شدن از نفخ شکم

ایجاد این تغییرات ساده در رژیم غذایی روزانه می تواند به کاهش قابل توجه علائم رفلاکس معده کمک کند. همچنین باید غذاهای سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

حال که درباره رفلاکس اسید معده اطلاعات کاملی کسب کرده اید، نوبت پاسخ به این سوال است که آیا شیر و لبنیات برای رفلاکس اسید معده مفید است یا این وضعیت را بدتر می کند؟

نظرات کارشناسان مبنی بر تاثیر شیر بر رفلاکس اسید

1- نظر کارشناسی توسط Carl Bender

سوابق و مدارک: کارشناسی ارشد تغذیه بیوشیمیایی و مولکولی – دارای 6 سال سابقه – از کشور آمریکا
محصولات لبنی محرک اصلی رفلاکس اسید هستند، اگر چه باعث رفلاکس معده نمی شوند، اما باعث بدتر شدن علائم می شوند. اگر اغلب از بیماری رفلاکس اسید رنج می برید، باید به طور کل از مصرف لبنیات خودداری کرده و صرفا به کاهش مصرف اینگونه مواد اکتفا نکنید. این محصولات شامل شیر، ماست، پنیر، بستنی و سایر محصولاتی است که ممکن است حاوی لبنیات باشند.

2- نظر کارشناسی توسط Michael Colangelo
سوابق و مدارک: کارشناسی ارشد (M.S.) در تغذیه – دارای 15 سال سابقه – از کشور آمریکا

شیر لبنیات منبعی سرشار از کلسیم است که گاهی اوقات برای رفلاکس اسید توصیه می شود. کلسیم یک ماده معدنی است که معمولاً در محصولات ضد اسید یافت می شود زیرا توانایی آن در بافر اسید معده و تسکین علائم رفلاکس اسید است.
با این حال، شیر و سایر غذا های لبنی نیز معمولاً به عنوان غذا های محرک برای رفلاکس اسید شناخته می شوند که باید از آنها اجتناب شود.
در حال حاضر، مطالعات مشاهده ای شواهد متناقضی را ارائه می دهند و نشان می دهند که هر دو حالت درست هستند. برخی نشان می‌ دهند که شیر لبنیات و سایر غذا های لبنی باعث بهبود علائم رفلاکس می‌شوند، در حالی که برخی دیگر با بدتر شدن علائم مرتبط هستند.
این احتمال وجود دارد که رابطه بین لبنیات و رفلاکس معده امری فردی باشد. ممکن است تأثیر لبنیات بر علائم رفلاکس در افرادی که دارای سوابق عدم تحمل ناشناخته شیر هستند، بیشتر باشد.
داشتن دفتر چه سوابق رفلاکس و گزارش غذای مصرف شده عامل آن، می تواند به افراد کمک کند تا بفهمند کدام غذا ها یا ترکیبات غذایی محرک رفلاکس اسید هستند.

همچنین بخوانید >> علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ

3- نظر کارشناسی توسط Jennifer Katz
سوابق و مدارک: مدرک لیسانس – خدمات رژیم غذایی و تغذیه بالینی – دارای 31 سال سابقه · از کشور آمریکا
شیر لبنیات ممکن است حاوی مقداری چربی باشد. غذا هایی که چربی بالایی دارند می توانند باعث شل شدن اسفنکتر مری شوند. این امر اجازه می دهد تا اسید معده به مری برگردد و باعث رفلاکس اسید شود. برخی افراد در هضم شیر نیز مشکل دارند. بنا به این دلایل، شیر بهترین انتخاب برای تسکین رفلاکس معده نیست.

4- نظر کارشناسی توسط Aparna Nemalikanti

سوابق و مدارک: کارشناسی ارشد تغذیه بالینی و رژیم غذایی – دارای 10 سال تجربه – از کشور هند
شیر ماهیتی قلیایی داشته و برای بیماری هایی مانند زخم معده توصیه می شود. هر چه کرمی تر باشد اسیدی تر است. شیر کم‌ چرب و ماست کم‌ چرب نیز همراه با باکتری‌ های مفید روده (پروبیوتیک‌ ها) معده را تسکین می‌ دهد. بنابر این مصرف شیر کم چرب در صورت ابتلا به رفلاکس اسید یا GERD توصیه می شود. همچنین غذا های دیگری وجود دارند که می توانند به کاهش رفلاکس معده کمک کنند، یک متخصص تغذیه می تواند در این مورد با جزئیات بیشتری شما را راهنمایی کند.

5- نظر کارشناسی توسط Srujana Gundu

سوابق و مدارک: متخصص تغذیه از کشور هند

بیمارانی که از بیماری رفلاکس اسید رنج می برند می توانند شیر مصرف کنند اما باید مراقب بود در مصرف شیر پرچرب زیاده روی نشود. از آنجایی که PH شیر 6 است، به رفلاکس اسید کمک می کند. در اینجا باید به دو نوع شیر پرچرب و کم چرب توجه کرد.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها