زندگی شهری خطر ابتلا کودکان به عفونت های تنفسی را افزایش می‌ دهد

دو تحقیق نگران‌ کننده ارتباطی میان عفونت های تنفسی و کودکان خردسالی که در شهر ها زندگی می کنند را کشف نمودند. تحقیق ارائه‌ شده در کنگره بین‌ المللی انجمن تنفسی اروپایی تفاوت میزان سلامتی کودکان خردسال در محیط‌ های شهری و روستایی را آشکار می سازد.

عفونت های تنفسی در کودکان
عوامل محیطی نظیر زندگی در شهر ها، خطر ابتلا کودکان به عفونت های تنفسی را افزایش می دهد.

تحقیقات انجام گرفته، اثر زندگی شهری بر عفونت های تنفسی در کودکان و شناخت عواملی که به این بیماری‌ ها و پیامد های بالقوشان برای سلامت اوایل کودکی کمک می‌ کنند را نشان می‌ دهند.

ارتباط میان عفونت های تنفسی و میزان آلودگی هوا محیط زندگی کودکان

اولین تحقیق توسط دکتر Nicklas Brustad،‌ پزشک و محقق مطالعات آینده‌ نگر کپنهاگ درباره آسم در دوران کودکی (COPSAC) مستقر در بیمارستان گنتافته و دانشگاه کپنهاگ انجام شد؛ طی این تحقیق ۶۶۳ کودک و مادرشان از زمان بارداری تا سه سالگی کودکان مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان کودکان را بر اساس اینکه در محیط شهری بزرگ شده‌ اند یا روستایی دسته‌ بندی کرده و تعداد عفونت های تنفسی مانند سرفه‌ ها و سرماخوردگی‌ هایی را که تجربه کرده بودند را مورد شمارش و بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که کودکان در محیط‌ های شهری تا سن سه سالگی به طور متوسط ۱۷ بار به عفونت های تنفسی مبتلا شده اند، در حالی‌ که، کودکان محیط‌ های روستایی به طور متوسط ۱۵ بار مبتلا شده بودند.

همچنین بخوانید >> کودکان دارای حساسیت‌ های‌ غذایی ۴ برابر بیشتر درمعرض ابتلا به آسم قرار دارند

محققان، علاوه بر پایش سلامت کودکان، آزمایش خون دقیقی از مادران باردار و نوزادانشان گرفتند و سیستم ایمنی نوزادان را در سن چهار هفتگی آنالیز کردند. آنها تفاوت‌ هایی را در سیستم ایمنی کودکان شهری و روستایی، و همچنین تغییراتی در نمونه خون مادران و نوزادان کشف کردند که با تفاوت در محیط زندگی و تعداد عفونت های تنفسی مرتبط بود.

دکتر Brustad در رسانه‌ای می‌گوید: «نتایج نشان می‌ دهند که زندگی شهری با در نظر گرفتن چندین عامل مرتبط مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و زمان شروع مهدکودک، عامل‌خطری مستقل برای ابتلا به عفونت‌ ها در اوایل زندگی است». «جالب اینجاست که به نظر می‌ رسد تغییرات در خون مادران باردار و نوزادان تازه‌ متولد شده و همچنین تغییرات در سیستم ایمنی بدن نوزادان تا حدودی این رابطه را توضیح می‌ دهند».

دکتر Brustad همچنین تاکید می‌ کند: «نتایج نشان می‌ دهند که محیطی که کودکان در آن زندگی می‌کنند ممکن است، پیش از قرار گرفتن در معرض سرفه و سرماخوردگی، بر سیستم‌ ایمنی درحال‌ رشدشان تأثیر بگذارد. ما همچنان به بررسی این موضوع ادامه می‌ دهیم که چرا برخی از کودکان سالم بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عفونت هستند و پیامد های آن برای سلامتشان در آینده چیست. چندین تحقیق دیگر را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ ایم که به دنبال عوامل‌ خطر هستند و سعی می‌ کنند تا مکانیسم‌ های اساسی را با استفاده از حجم زیادی از داده‌ هایمان توضیح دهند».

تحقیق دوم که توسط دکتر Tom Ruffles از دانشکده پزشکی و بیمارستان‌ های دانشگاهی برایتون و NHS Foundation Trust در بریتانیا ارائه شد، شامل داده‌ هایی از ۱۳۴۴ مادر و فرزندانشان در اسکاتلند و انگلیس بود. این مادران هنگامی که فرزندانشان یک یا دو ساله بودند، پرسشنامه‌های دقیقی را کامل کردند که شامل سوالاتی درباره عفونت‌ های سینه، علائمی چون سرفه و عطسه، استفاده از داروهای تنفسی، و مواجهه با عوامل‌ خطر محیطی بالقوه بودند.

تحلیل این پرسشنامه‌ ها مشخص کرد که شیردهی بیش از شش ماه به محافظت از کودکان در برابر عفونت‌ ها کمک می‌کند، در حالی‌ که رفتن به مهدکودک خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را افزایش می‌ دهد.

همچنین، کودکان خردسالی که در خانه‌ های نمور زندگی می‌ کنند، برای تسکین علائم تنفسیشان دو برابر بیشتر نیاز به درمان با اسپری‌ های تنفسی دارند و دو برابر بیشتر احتمال دارد که به اسپری‌ های تنفسی استروئیدی نیاز داشته باشند. علاوه‌براین، زندگی در محیط‌ هایی با ترافیک سنگین خطر ابتلا به عفونت‌ های سینه، و قرارگرفتن در معرض دود تنباکو خطر ابتلا به سرفه و خس‌خس سینه را افزایش می‌ دهد.

دکتر Ruffles توضیح می‌دهد: «این تحقیق مدارک مهمی درباره نحوه کمک به کاهش عفونت‌ های سینه در نوزادان و نوپایان را ارائه می‌ کند». «مزایای شیردهی به خوبی ثابت شده است و ما باید به حمایت خود از مادرانی ادامه دهیم که قصد شیردادن به نوزادان خود را دارند. همچنین باید تمام تلاش خود را برای کاهش قرارگرفتن در معرض عفونت‌ ها در مهدکودک‌ ها، پاک‌ کردن خانه‌ ها از رطوبت و کپک‌ زدگی، کاهش استعمال دخانیات و کاهش آلودگی هوا انجام دهیم».

محقق همکار Somnath Mukhopadhyay، استاد دانشکده پزشکی  و بیمارستان‌ های دانشگاهی برایتون و NHS Foundation Trust، نیاز به رفع کپک در خانه‌ های کم‌ درآمد توسط دولت را  خاطر نشان می‌ کند.

Mukhopadhyay می‌ گوید: «ارتباط بین خانه نمور و کپک‌ زده و نیاز این کودکان خردسال به درمان آسم، ضرورت نیازمان به قانون مقابله اجتماعی با کپک و رطوبت در خانه‌ ها را نشان می‌ دهد».

Myrofora Goutaki، استاد و رئیس گروه همه‌گیرشناسی تنفسی اطفال انجمن تنفسی اروپایی که در این تیم تحقیقاتی حضور نداشت، برای حفاظت از ریه‌ های درحال‌ رشد کودکان خردسال و پیشگیری از بیماری‌ هایی چون آسم با افزایش سن، بر اهمیت شناخت عواملی تاکید کرد که در تکرار سرفه‌ ها و سرماخوردگی‌ ها در کودکان خردسال موثر هستند.

همچنین بخوانید >> استرس والدین باعث بدتر شدن علائم آسم در دوران کودکی می شود

Goutaki می‌گوید: «می‌ دانیم که برخی از کودکان خردسال از سرفه‌ ها و سرماخوردگی‌ های مکرر رنج می‌ برند، و این مسئله ممکن است با افزایش سن منجر به ابتلا به بیماری‌ هایی مانند آسم شود». «شناخت هر عاملی که ممکن است به این مسئله کمک کند، ازجمله شرایط زندگی کودکان و محلی که در آن پرورش می‌ یابند، حائز اهمیت است. هر چه شناخت بیشتری از این عوامل پیدا کنیم، بهتر می‌ توانیم از ریه‌ های درحال‌ رشد کودکان خردسال محافظت کنیم».

یافته های کلیدی:

  1. کودکانی که در شهر ها زندگی می کردند تا سن 3 سالگی به طور متوسط 17 عفونت تنفسی داشتند.
  2. شیردهی بیش از 6 ماه از کودکان در برابر عفونت های تنفسی محافظت می کند.
  3. عفونت های مکرر خطر ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد.

این مقالات در مجله Pediatric Pulmonology منتشر شده اند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها