نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا کافئین‌ دار می توانند باعث بی خواب و اختلالات خواب شوند

دانشجویان بسته به این که روزانه چه میزان نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا مصرف می‌ کنند، ممکن است تواناییشان برای خوابیدن را نابود کنند. تحقیق نگران‌ کننده جدید محققان نروژی، رابطه میان نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار و بی‌ خوابی را آشکار می‌ کند.

نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا و بی خوابی
حتی مصرف مقادیر کمی از نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا با پیامد های خواب ضعیف‌ تر همراه است.

نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا که همراه با قند، انواع ویتامین‌ ها و اسید های آمینه به طور میانگین حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین در هر لیتر هستند، از محبوبیت ویژه‌ ای میان جوانان، علی‌ الخصوص دانشجویان، برخوردار هستند. این نوشیدنی‌ ها به عنوان افزایش‌ دهنده انرژی ذهنی و جسمی به بازار عرضه می شوند. با این حال، این تحقیقات نشان می‌ دهند که اثر این نوشیدنی‌ها بر خواب قابل‌توجه و به‌شدت منفی است.

دانشمندان برای تحقیقشان از داده‌ های به‌ دست‌ آمده از مطالعه سلامت و تندرستی دانشجویان (مطالعه SHOT22) استفاده کردند که شامل ۵۳,۲۶۶ شرکت‌ کننده ۱۸ تا ۳۵ ساله بود. دانشجویان، با گزینه‌ هایی در بازه روزانه تا به‌ ندرت و هرگز، به سوالاتی درباره میزان مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا پاسخ دادند. دانشجویان، علاوه‌ بر پاسخ به سوالات مذکور، باید الگوی خوابشان شامل ساعت‌ خواب روزانه، زمانی که طول می‌ کشد تا خوابشان برود، و مثال‌هایی از بیداری پس از به خواب‌ رفتن اولیه را به تفصیل بیان می‌ کردند.

کافئین چیست؟

کافئین ماده‌ ای طبیعی است که در گیاهانی مانند دانه‌ های قهوه، برگ‌ های چای، و دانه‌ های کاکائو یافت می‌ شود.

این ماده با مسدودکردن ماده شیمیایی خواب‌ آوری در مغز، افراد را هشیارتر می‌ کند.

تحقیقات نشان می‌ دهند که مصرف بیش‌ از حد کافئين ممکن است منجر به لرزش، اضطراب، و اختلال در خواب شود.

ارتباط میان مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا و بی خوابی

ارتباط روشن میان مصرف بالاتر نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا و بهره‌ وری کمتر از خواب از یافته‌ های حیاتی این تحقیق است.  بهره‌وری از خواب با مقایسه مجموع ساعت خواب با مجموع زمان سپری‌ شده در تخت اندازه‌ گیری می‌ شود. یافته‌ ها نشان می‌ دهند که افرادی که نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا را به صورت روزانه مصرف می‌ کنند ۳۰ دقیقه کمتر از کسانی می‌خوابند که این نوشیدنی‌ ها را به‌ ندرت مصرف کرده یا هرگز مصرف نکرده‌ اند. کاهش خواب هم در مردان و هم در زنان ثابت بود.

این تحقیق واکنش وابسته‌ به‌ دوزی را نیز مشخص کرد که افزایش مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا منجر به بیداری بیشتر در شب و طولانی‌ تر شدن به خواب رفتن می‌ شود. بی‌ خوابی در میان ۵۱ درصد زنان و ۳۷ درصد مردانی که به‌ دلیل مصرف روزانه نوشیدنی‌های انرژی‌زا از اختلال خواب رنج می‌ برند، به نسبت ۳۳ درصد زنان و ۲۲ درصد مردانی که فقط گاهی نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند یا اصلا مصرف نمی‌ کنند، شایع‌ تر است.

همچنین بخوانید >> شب کاری تا 50 درصد اختلالات خواب را افزایش می دهد

لازم‌ به‌ ذکر است که بر اساس این مطالعه حتی مصرف غیر مکرر نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا (۱ تا ۳ بار در ماه) با افزایش خطر ابتلا به اختلالات خواب ارتباط دارد. احتمال گزارش خواب شبانه کمتر از شش ساعت در مردانی که نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا را روزانه مصرف می‌ کنند دو برابر، و احتمال تجربه مشکلی مشابه در زنان ۸۷ درصد بالاتر بود.

ذکر این نکته ضروری است که این تحقیق مشاهده‌ ای بوده و رابطه علت و معلولی مستقیمی ایجاد نمی‌ کند. امکان علیت معکوس که در آن خواب ضعیف ممکن است منجر به افزایش مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا شود را نیز نمی‌ توان رد کرد. علاوه‌ بر این،‌ این تحقیق بر داده‌ های حاصل از گزارش‌ های فردی متکی بوده و زمان‌ بندی دقیق یا مقدار مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا را در نظر نگرفته است.

همچنین بخوانید >> 7 جایگزین سالم برای نوشیدنی های انرژی زا

محققان، علی‌رغم این محدودیت‌ ها، بر رابطه قطعی میان میزان مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا و اختلالات گوناگون خواب تاکید می‌ کنند. آنها معتقدند که هدف قرار دادن نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا ممکن است دخالت راهبردی موثری برای بهبود کیفیت خواب در میان دانشجویان باشد.

این مقاله در مجله BMJ Open منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها