آیا ارتباطی بین آسم شدید و سرطان ریه وجود دارد؟

آیا می دانستید که تحقیقات پیشرفته که جدیدا صورت گرفته اند، ارتباط بین آسم شدید دارای علائم و سرطان ریه را پر رنگ تر از قبل می کنند؟

آسم یک بیماری مهم غیرواگیر (NCD) و التهابی مزمن مجاری هوایی است که باعث متورم شدن پوشش داخلی ریه‌ ها می‌شود که هم کودکان و هم بزرگسالان را مبتلا کرده و شایع ترین بیماری مزمن در بین کودکان است.
التهاب و باریک شدن راه های هوایی کوچک در ریه ها باعث علائم آسم می شود که می تواند شامل هر ترکیبی از سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه باشد.

آسم
آسم یک بیماری مزمن ریوی است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. علت آن التهاب و سفت شدن عضلات اطراف راه های هوایی است که تنفس را سخت تر می کند.

داروی استنشاقی می تواند علائم آسم را کنترل کرده و به افراد مبتلا به آسم اجازه می دهد تا زندگی عادی و فعالی داشته باشند.
اجتناب از محرک های آسم نیز می تواند به کاهش علائم آسم کمک کند.

بیشتر مرگ و میرهای مرتبط با آسم در کشورهای با درآمد کم و متوسط پایین اتفاق می افتد، جایی که تشخیص و درمان ناکافی یک چالش است.

افراد مبتلا به آسم تحت درمان ممکن است از اختلال خواب، خستگی در طول روز و تمرکز ضعیف رنج ببرند. مبتلایان به آسم و خانواده‌ هایشان ممکن است مدرسه و کار را از دست بدهند که این امر بر خانواده و موقعیت فرد در جامعه بیشتر تأثیر می‌ گذارد. اگر علائم شدید باشد، افراد مبتلا به آسم ممکن است نیاز به دریافت مراقبت های بهداشتی اورژانسی داشته باشند و ممکن است برای درمان و نظارت در بیمارستان بستری شوند. در شدید ترین موارد، آسم می تواند منجر به مرگ شود.

بر طبق داده های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آسم در سال 2019 حدود 262 میلیون نفر را در سرار جهان تحت تاثیر خود قرار داده و باعث مرگ 455000 نفر شده است.

همچنین تخمین زده می شود که چیزی در حدود 25 میلیون آمریکایی آسم دارند، بین 5 تا 10 درصد آمریکایی های مبتلا به این بیماری آسم شدید دارند. آسم شدید بر اساس نیاز به کورتیکواستروئیدها با دوز متوسط تا بالا و سایر دارو های طولانی اثر طبقه بندی می شود. اغلب، این دارو ها علائم آسم را که افراد مبتلا به آسم هر شب و بیشتر روز های هفته دارند، کنترل نمی کنند.

التهاب ناشی از آسم هنگامی که بیماران، مواد آلرژی زا مانند گرده، گرد و غبار یا آلاینده ها را تنفس می کنند باعث ایجاد حمله می شود.

سرطان ریه همچنین توسط التهاب در دستگاه تنفسی ایجاد می شود که می تواند به توسعه و پیشرفت تومور ها کمک کند.

دکتر William L. Dahut، مدیر ارشد علمی انجمن سرطان آمریکا، در مصاحبه ای در این باره گفت: «به نظر می رسد که التهاب ها با بد خیمی ها مرتبط هستند. التهاب ناشی از آسم ممکن است یکی از دلایلی باشد که افراد مبتلا به آسم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

آسم شدید همچنین توسط فیبروبلاست ها مشخص می شود، سلول هایی که می توانند التهاب را بیشتر کنند. محققان همچنین فیبروبلاست ها را با سرطان ریه مرتبط می کنند.

دکتر Yi Guo، دانشیار پیامد های سلامت و انفورماتیک زیست پزشکی در کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا در گینزویل، گفت: در یک مطالعه آزمایشگاهی اولیه، محققان دریافتند که فیبروبلاست‌ های تهاجمی برونش مشتق شده از بیماران مبتلا به آسم می‌ توانند سلول‌ های سرطانی ریه را فعال کنند.

لازم به ذکر است که همچنان برای کشف این رابطه در جمعیت بیماران دنیای واقعی، به مطالعات بیشتری نیاز است.
دکتر Yi Guo همچنین در یک مطالعه جدید مشارکت کرده است که نشان می دهد بیماران مبتلا به آسم تقریباً به میزان یک و نیم برابر بیشتر از افرادی که از سلامت تنفسی خوبی برخوردارند در معرض ابتلا به سرطان هستند.

محققان در کشور امارات متحده عربی دریافتند که بیماران مبتلا به آسم شدید اغلب پس از 3 دهه ابتلا به سرطان ریه تشخیص داده می شوند.
نتایج به دست آمده از این تحقیق بسیار مهم است، زیرا نشان می دهد که التهاب ناشی از آسم شدید ممکن است به آسیب سطح پایین و طولانی مدت بافت ریه بیانجامد.

نویسندگان این مطالعه که با محققان کانادایی همکاری کردند، همچنین دریافتند که بیماران مبتلا به آسم شدید احتمال بیشتری دارد که به سرطان ریه تهاجمی مرحله III یا IV مبتلا شوند و پزشکان ممکن است بخواهند که آسم شدید را به عنوان یک خطر پیش بینی شده برای این بیماری در نظر بگیرند.

برای آگاهی از مواردی که می توانند افراد مبتلا به آسم شدید را در معرض خطر بالا تری از ابتلا سرطان ریه قرار دهند و همچنین چگونگی کاهش این مواد و علائم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید!

آسم شدید چه علائمی دارد؟

علائم آسم می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. گاهی اوقات علائم به طور قابل توجهی بدتر می شوند. این امر به عنوان حمله آسم شناخته می شود. علائم اغلب در شب یا در حین ورزش بدتر می شوند. به طور کلی علائم آسم عبارتند از:

  • سرفه مداوم، به خصوص در شب
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس، گاهی اوقات حتی در هنگام استراحت
  • خس خس سینه هنگام بازدم و گاهی هنگام دم
  • سفتی قفسه سینه ;i تنفس عمیق را دشوار می کند

برخی از افراد هنگام سرما خوردگی یا در طول تغییرات آب و هوا علائم بدتری خواهند داشت. سایر محرک ها می تواند شامل گرد و غبار، دود، بخار، گرده علف و درختان، خز و پرهای حیوانات، صابون های قوی و عطر باشد.

علائم می تواند ناشی از شرایط دیگر نیز باشد. افرادی که علائم دارند باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

افراد مبتلا به آسم شدید ممکن است به سرعت نفس بکشند، ضربان قلبشان تغییر کند و به دلیل استرس ناشی از سرفه یا تلاش برای دریافت هوای بیشتر، عضلات سر و گردن خود را تحت فشار قرار دهند.

علل ایجاد آسم کدامند؟

بسیاری از عوامل با افزایش خطر ابتلا به آسم مرتبط هستند، اگرچه یافتن یک علت منفرد و مستقیم اغلب کاری دشوار است. به طور کلی علل ایجاد آسم عبارت اند از:

  • سابقه خانوادگی: اگر سایر اعضای خانواده نیز آسم داشته باشند، به ویژه یکی از بستگان نزدیک، مانند والدین یا خواهر و برادر، احتمال آسم بیشتر است.
  • ابتلا به بیماری های آلرژیک: احتمال آسم در افرادی که سایر بیماری های آلرژیک مانند اگزما و رینیت (تب یونجه) دارند، بیشتر است.
  • موقعیت مکانی: شهر نشینی با افزایش شیوع آسم مرتبط است، احتمالاً به دلیل عوامل متعدد شیوه زندگی.
  • عوامل موجود در هنگام تولد و شروغ زندگی: وقایع اتفاق افتاده در اوایل زندگی بر ریه های در حال رشد تأثیر می گذارد و می تواند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد. این موارد شامل وزن کم هنگام تولد، نارس بودن، قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و سایر منابع آلودگی هوا و همچنین عفونت های تنفسی ویروسی است.
  • عوامل محرک محیطی: همچنین تصور می‌ شود که قرار گرفتن در معرض طیفی از آلرژن‌ ها و محرک‌ های محیطی خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌ دهد، از جمله آلودگی هوای داخل و خارج از منزل، کنه‌ های گرد و غبار خانگی، کپک‌ ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، بخار یا گرد و غبار.
  • اضافه وزن و چاقی: کودکان و بزرگسالانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم هستند.

همچنین بخوانید >> آلرژی فصلی چیست؟ علائم، علل و راه های درمان

سرطان ریه چه علائمی دارد؟
سرطان ریه
سرطان ریه از ریه ها شروع می شود و ممکن است به غدد لنفاوی یا سایر اندام های بدن مانند مغز گسترش یابد. سرطان سایر اندام ها نیز ممکن است به ریه ها سرایت کند.

دو نوع سرطان ریه وجود دارد: Adenocarcinoma و Small cell .

آدنوکارسینوما در 85 درصد بیماران رخ می دهد و همچنین مربوط به زیرشاخه ای به نام سرطان سلول سنگفرشی ریه است. سرطان ریه سلول کوچک که تنها در 15 درصد بیماران رخ می دهد، سریعتر رشد و گسترش می یابد. برای بیماران مبتلا به آسم شدید، افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در نوع آدنوکارسینوما رخ نمی‌ دهد، اما در سلول‌ های کوچک و سلول‌ های سنگفرشی شایع‌ تر است.

علائم سرطان ریه عبارتند از:

  • سرفه شدید تر یا مداوم
  • درد قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس
  • وجود خون در سرفه ها
  • احساس خستگی مفرط
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح و یا ناگهانی

برخی از علائم سرطان ریه با علائم آسم شدید مشترک اند. مهم است که افراد مبتلا به آسم شدید در مورد هر چیز جدیدی که نگران کننده است به پزشک خود اطلاع دهند.

اگر آسم شدید دارید آیا باید برای سرطان ریه غربالگری شده و یا تحت نظر قرار بگیرید؟

هم اکنون، توصیه های غربالگری سرطان ریه در مورد بیمارانی اعمال می شود که:

  • در 20 سال گذشته یک بسته در روز یا در 10 سال گذشته دو بسته در روز سیگار کشیده اند.
  • در حال حاضر سیگار می کشند یا در 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده باشند.
  • در رنج سنی 50 تا 80 سال قرار می گیرند.

با همه ی این تفاسیر توجه به این نکته مهم است که بدانید ابتلا به سرطان ریه در افرادی که دارای آسم شدید هستند می تواند بدون هیچ کدام یک از مواد بالا اتفاق افتاده و در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

دکتر Albert Rizzo، افسر ارشد پزشکی انجمن ریه آمریکا، در این باره می گوید: رعایت توصیه های پزشک بسیار مهم است. اگر سابقه خانوادگی سرطان ریه دارید، مهم است که آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر آسم شدید دارید چگونه می توانید خطر ابتلا به سرطان ریه خود را کاهش دهید؟

برای کاهش احتمال خطر ابتلا، مهم است تا موارد زیر را انجام دهید:

  • از علائم خود آگاه باشید و آنها را کنترل کنید: محققان نروژی اخیراً دریافتند بیمارانی که فقط تا حدی علائم سرطان ریه را کنترل می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه هستند. اگر علائم آسم شما به خوبی کنترل شود، احتمال آسیب به بافت ریه شما بسیار کمتر است.
  • در مورد دارو های مصرفی خود حتما از یک پزشک متخصص سوال کنید: برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که بیمارانی که از گلوکوکورتیکوئید های استنشاقی استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهند. (گلوکوکورتیکوئید ها نه تنها با التهاب در آسم شدید، بلکه در سرطان نیز مبارزه می کنند.)

همچنین بخوانید >> بهترین آنتی هیستامین (ضد حساسیت) های طبیعی

  • سیگار نکشید و از تمامی دود ها چه مستقیم و چه غیر مستقیم (دود سیگار افرادی که نزدیک شما هستند) دوری کنید.
  • فضای زندگی خود را ایمن تر کنید: خانه خود را از نظر گاز رادون آزمایش کنید چرا که این گاز می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.
  • در جایی که کار می کنید از مواد شیمیایی سرطان زا پرهیز کنید. به عنوان مثال، دود گازوئیل با خطر بالاتر سرطان ریه در ارتباط است. در حین رفت و آمد به محل کار خود، با بالا بردن پنجره های ماشین در ترافیک، از قرار گرفتن در معرض دود ها و آلاینده های مضر خودداری کنید.
  • میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. این مواد غذایی حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند که می توانند اثرات محافظتی داشته باشند. کلم بروکلی، گل کلم، کلم، بوک چوی و کلم بروکسل حاوی سولفورافان هستند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. سبزی های برگ دار مملو از فولات هستند که می تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند. به علاوه، به میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ نیز فکر کنید: مواد غذایی که حاوی رنگ نارنجی هستند مانند پرتقال، نارنگی، هلو، پاپایا، فلفل دلمه‌ای قرمز و هویج، حاوی بتا کریپتوکسانتین هستند، رنگدانه‌ای که به عنوان یک مبارز با سرطان شناخته شده است.
  • تا جایی که می توانید ورزش کنید. از پزشک خود بخواهید تمرینات کم تنشی را به شما بگوید که باعث تنگی نفس نمی شوند.

هر چه کنترل بیشتری بر عوامل خطر سرطان ریه داشته باشید، احتمال ابتلا شما به سرطان ریه نیز کمتر می شود.

به طور خلاصه: کارهای زیادی وجود دارد که می توانید از امروز شروع کنید تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها