آلرژی فصلی چیست؟ علائم، علل و راه های درمان

آلرژی فصلی (رینیت آلرژیک) که در یک فصل خاص رخ می دهد، بیشتر به عنوان تب یونجه شناخته می شود. تب یونجه زمانی اتفاق می‌ افتد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک آلرژن موجود در فضای باز مانند گرده، بیش از حد واکنش نشان می دهد.

آلرژی فصلی
آلرژی فصلی که اغلب رینیت آلرژیک یا تب یونجه نامیده می شود، حساسیتی است که در زمان خاصی از سال رخ می دهد.

آلرژن چیزی است که باعث واکنش آلرژیک می شود. شایع ترین آلرژن ها، گرده های گیاهان گرده افشانی شده با باد مانند درختان، علف ها و علف های هرز هستند. گرده‌ های گیاهان گرده‌ افشانی‌ شده با حشرات آنقدر سنگین هستند که نمی‌ توانند برای مدت طولانی در هوا باقی بمانند و بنا بر این کمتر احتمال دارد که واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

آکادمی آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی گزارش می دهد که حدود 8 درصد از آمریکایی ها آلرژی فصلی را تجربه می کنند.

حتما تا به حال برای شما پیش آمده که در فصلی از سال بدون هیچ دلیل و بیماری زمینه ای خاصی دچار آبریزش بینی، اشک چشم، خارش گلو و … شوید. در ابتدا شاید فکر کنید که دچار سرماخوردگی شده اید اما در اکثر مواقع اگر این علائم بدون احساس ضعف و بی حالی، خلط و تب و لرز باشند، نشان از آلرژی فصلی یا همان حساسیت فصلی هستند. آلرژی فصلی می تواند خفیف یا بسیار آزار دهنده و شدید باشد و لذت بردن از فضای آزاد را برای شما غیر ممکن کند.

تب یونجه نام خود را از فصل برداشت و درو کردن یونجه گرفته است. از نظر تاریخی، این فعالیت در ماه‌ های تابستان اتفاق می‌ افتد، یعنی تقریباً در همان زمانی که بسیاری از افراد علائم آلرژی را تجربه می‌ کردند.

آلرژی فصلی در طول زمستان کمتر رایج بوده اما ممکن است در تمام طول سال رینیت آلرژیک را تجربه کنید. گیاهان مختلف گرده های مربوط به خود را در طی زمان های مختلفی از سال منتشر می کنند. بسته به محرک های آلرژی و محل زندگییتان، ممکن است در بیش از یک فصل تب یونجه را تجربه کنید. همچنین ممکن است به سایر مواد آلرژی زا مانند کپک یا شوره حیوانات خانگی واکنش نشان دهید.

علائم آلرژی فصلی کدامند؟

از کجا بفهمیم آلرژی فصلی داریم؟ علائم حساسیت فصلی کدامند؟ درست است، آلرژی فصلی می تواند بسیار شبیه سرما خوردگی معمولی باشد.

دکتر Maureen Bauer، پزشک متخصص آلرژی و ایمونولوژی کودکان در بیمارستان کودکان کلرادو در این باره می گوید: علائم معمول آلرژی فصلی شامل عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی یا خارش بینی است. به خصوص اگر کودک شما خیلی کوچک است که نمی تواند نکات دقیق علائم خود را برای شما توضیح دهد، تشخیص تفاوت بین یک کودک مبتلا به آلرژی فصلی و یک کودک مبتلا به سرماخوردگی می تواند دشوار باشد.

با این حال، راه‌ هایی وجود دارند که می‌ توان تشخیص داد آیا زمان مراجعه به یک متخصص آلرژی فرا رسیده است یا نه. اگر مشکوک هستید که فرزندتان از آلرژی فصلی رنج می‌ برد، لازم است تا مراقب علائمی مانند قرمز شدن چشم ها، ایجاد خارش در چشم ها، خارش پوست، اشک و آبریزش چشم‌ ها، آبریزش بینی و نه چیز های سبز رنگ غلیظی که معمولاً در سرما خوردگی ها می‌ بینیم باشید.

دکتر Maureen Bauer می افزاید: وقتی به هیستامین فکر می کنم، ناخودآگاه من را به یاد قرمز شدن و خارش در نواحی گوناگون بدن می اندازد. او همچنین به والدین یادآوری می کند که آلرژی های فصلی بسیار ژنتیکی هستند. بنابراین، اگر پدر یا مادر آلرژی فصلی داشته باشند، احتمالاً بچه‌ ها نیز به آن مبتلا خواهند شد.

علائم آلرژی فصلی در کودکان بسیار شبیه علائم آلرژی فصلی در بزرگسالان است. علائم حساسیت فصلی در کودکان عبارت اند از:

  • عطسه کردن
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • خارش بینی
  • چشم های قرمز و خارش دار
  • سرفه های خشک همراه با خارش
  • علائم آلرژی فصلی برای بزرگسالان از خفیف تا شدید متغیر است. رایج ترین این علائم عبارتند از:
  • عطسه کردن
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • چشم های آبکی و خارش دار
  • خارش سینوس ها، گلو یا کانال های گوش
  • گرفتگی گوش

علائم آلرژی فصلی که در بزرگسالان کمتر رایج اند عبارتند از:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن

بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه نیز دچار آسم هستند. اگر به طور همزمان دچار تب یونجه و آسم هستید، آلرژن های فصلی شما ممکن است باعث حمله آسم شوند.

چه زمانی بیشتر افراد دچار آلرژی فصلی می شوند؟

دکتر Natasha Burgert، متخصص اطفال و سخنگوی آکادمی اطفال آمریکا در این باره اینطور توضیح می دهد که: درست مانند بزرگسالان، اغلب کودکان معمولاً در بهار و پاییز آلرژی فصلی را تجربه می کنند. اما دقیقا در چه ماه هایی دچار آلرژی فصلی می شوند؟ خوب، بسته به اینکه دقیقاً به چه چیزی آلرژی دارید (چه چیز خاصی باعث تحریک آلرژی شما می شود) و همچنین شرایط آب و هوا و اینکه چه زمانی گیاهان شروع به گل دادن می کنند، این زمان کمی متفاوت است. اگر مدت‌ هاست از آلرژی فصلی رنج می‌ برید، احتمالاً از قبل به خوبی با زمان های آلرژی آشنا هستید و می دانید که دقیقاً چه زمانی تعداد گرده‌ هایی که به آنها حساسیت بیشتری دارید، زیاد هستند.

علل و عوامل به وجود آورده آلرژی فصلی چه هستند؟
عوامل ایجاد آلرژی فصلی
عوامل ایجاد آلرژی فصلی، شامل دو عامل فضای بسته (کپک ها، شوره ها و رطوبت) و فضای باز ( گرده گل ها و درختان) می شود

تب یونجه یا آلرژی فصلی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما یک ماده معلق در هوا را که معمولاً بی ضرر است به عنوان یک عامل خطرناک تشخیص می دهد. این ماده با ترشح هیستامین و سایر مواد شیمیایی در جریان خون شما به آن ماده یا آلرژن پاسخ می دهد. این مواد شیمیایی علائم یک واکنش آلرژیک را ایجاد می کنند.

محرک های رایج آلرژی های فصلی از فصلی به فصل دیگر متفاوت است:

فصل بهار :درختان مسئول اکثر آلرژی های فصلی در فصل بهار هستند. درخت توس (Birch) یکی از رایج ترین عوامل ایجاد آلرژی در عرض های جغرافیایی شمالی است که بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه به گرده های آن واکنش نشان می دهند. برخی دیگر از درختان آلرژی زا در فصل بهار عبارتند از سدر، توسکا، شاه بلوط، بید و صنوبر.

فصل: تابستان: تب یونجه نام خود را از فصل درو کردن یونجه ها گرفته است که به طور سنتی در ماه های تابستان است. اما مقصر واقعی آلرژی‌ های فصلی تابستان، علف‌ هایی مانند چچم و تیموتی و همچنین علف‌ های هرز خاص هستند. به گفته بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، علف‌ ها شایع‌ ترین محرک برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی هستند.

فصل پاییز: پاییز فصل گل ابروسیا است. نام جنس ابروسیا Ambrosia است و شامل بیش از 40 گونه در سراسر جهان می شود. بیشتر این گل ها در مناطق معتدل آمریکای شمالی و جنوبی رشد می کنند. آنها گیاهان مهاجمی هستند که کنترل کردنشان کاری دشوار است. گرده آنها یک آلرژن بسیار رایج است و علائم آلرژی به ابروسیا می تواند به صورت ویژه ای شدید باشد. سایر گیاهانی که در فصل پاییز گرده افشانی می کنند عبارتند از: گزنه، ترشک، پای غاز سفید، بی بو و چنار.

فصل زمستان: در زمستان، بیشتر آلرژن‌ های موجود در فضای باز به خواب زمستانی می روند. در نتیجه، هوای سرد باعث تسکین بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه می شود. اما این بدان معناست که افراد بیشتری در داخل خانه وقت می گذرانند. اگر مستعد ابتلا به آلرژی های فصلی هستید، ممکن است به آلرژن های داخلی مانند کپک، شوره حیوانات خانگی، کنه های گرد و غبار یا سوسک ها نیز واکنش نشان دهید.

همچنین بخوانید >> چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم؟ بینی خود را مقصر بدانید

حذف آلرژن‌ های داخلی اغلب راحت‌ تر از گرده‌ های بیرون از محیط است. در اینجا چند نکته برای خلاص شدن از شر آلرژن های رایج در خانه آورده شده است:

  • رختخواب خود را حداقل هفته ای یکبار در آب بسیار داغ شسته شو دهید.
  • ملافه و بالش خود را با روکش های ضد حساسیت بپوشانید.
  • از شر فرش و اثاثیه حساسیت زای داخلی خلاص شوید.
  • اسباب بازی های پر شده با مواد تحریک کننده را از اتاق خواب فرزندان خود خارج کنید.
  • نشت آب را برطرف کرده و آسیب های آبی و رطوبتی را که می تواند به رشد کپک ها و آفات کمک کند پاک کنید.
  • سطوح کپک زده و هر مکانی که ممکن است در آنها کپک ایجاد شود، از جمله مرطوب کننده ها، خنک کننده ها، تهویه مطبوع و یخچال ها را تمیز کنید.
  • برای کاهش رطوبت اضافی فضای داخلی از یک رطوبت گیر استفاده کنید.
راه های تشخیص آلرژی فصلی: چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

چند راه برای تشخیص آلرژی فصلی در کودکان وجود دارد. اولین سرنخ شما مبنی بر اینکه فرزندتان از آلرژی رنج می‌ برد احتمالاً این است که شما چیزی را در زمان‌ بندی علائم او تشخیص می‌ دهید که بنا به تجربه خودتان با زمان رخ دادن آلرژی‌ های فصلی هماهنگ است. وقتی مشکوک شدید که فرزندتان آلرژی فصلی دارد، بعد چه می‌شود؟

دکتر Maureen Bauer توضیح می‌دهد: بهترین راه برای تشخیص آلرژی‌ های فصلی، تاریخچه بالینی است که پزشک برای تعیین اینکه آیا علائم با آلرژی فصلی مطابقت دارد یا خیر، انجام می دهد. یک پزشک آلرژی و ایمونولوژی ممکن است آزمایش پوست یا خون را نیز ارائه دهد.

در حالی که منتظر تشخیص رسمی از طرف ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان هستید، ممکن است بخواهید به سادگی یک داروی آلرژی بدون نسخه را امتحان کنید و ببینید آیا علائم آلرژی فرزندتان بهبود می یابد یا نه.

اگرچه برخی از سرماخوردگی‌ ها می‌ توانند مقداری تحریک هیستامین داشته باشند، اما از درمان علائم سرما خوردگی با دارو های آلرژی، بهبود چشمگیری نخواهید یافت.

تشخیص تب یونجه معمولا راحت تر از سایر آلرژی ها است. اگر علائم آلرژیک دارید که فقط در زمان های خاصی از سال رخ می دهد، نشانه آن است که شما به آلرژی فصلی مبتلا هستید. پزشک معالج شما ممکن است گوش، بینی و گلوی شما را نیز برای تشخیص هر چه بهتر، بررسی کند.

آزمایش آلرژی معمولاً ضروری نیست. درمان شما برای رینیت آلرژیک احتمالاً یکسان خواهد بود، صرف نظر از اینکه به چه نوع آلرژنی واکنش نشان می دهید.

راه های درمان آلرژی فصلی

بهترین دارو و درمان برای تب یونجه و رینیت آلرژیک در تمام طول سال اجتناب و دوری از مواد آلرژی زا است که علائم را برای شما ایجاد می کنند. دارو هایی نیز برای درمان علائم تب یونجه در دسترس هستند. برخی از افراد نیز درمان های جایگزین را امتحان می کنند.

اجتناب و دوری کردن از عوامل آلرژن:

برای جلوگیری از آلرژن های فصلی اقدامات لازم را انجام دهید. به عنوان مثال، به جای پنکه های سقفی، از یک تهویه مطبوع با فیلتر HEPA برای خنک کردن خانه خود در فصل تابستان استفاده کنید. شبکه آب و هوای محلی خود را برای پیش بینی گرده ها بررسی کنید و سعی کنید زمانی که تعداد گرده ها زیاد است در داخل خانه بمانید. در مواقعی از سال که معمولا دچار آلرژی فصلی می شوید، ضروری است تا:

  • پنجره های محل اقامت خود را بسته نگه دارید.
  • مدت زمان ماندن خود در خارج از منزل را محدود کنید.
  • استفاده از ماسک مخصوص گرد و غبار را زمانی که بیرون هستید، مخصوصاً در روز های طوفانی و دارای ورزش باد شدید در نظر بگیرید.
  • همچنین اجتناب از دود سیگار، که می تواند علائم تب یونجه را تشدید کند، امری مهم و ضروری است.

استفاده از دارو ها برای درمان آلرژی فصلی:

هنگامی که نمی توانید از آلرژن های خود اجتناب کنید، درمان های دیگری نیز در دسترس هستند، از جمله:

  • دارو های ضد احتقان و آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند ستیریزین (Zyrtec) و دارو های ترکیبی حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین و فنیل افرین
  • دارو های تجویزی، مانند اسپری های بینی استروئیدی
  • در موارد شدید، پزشک ممکن است واکسن های آلرژی را توصیه کند. این واکسن ها نوعی ایمونوتراپی هستند که می توانند به حساسیت زدایی سیستم ایمنی بدن شما نسبت به آلرژن ها کمک کنند.

برخی از دارو های آلرژی ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای مانند خواب آلودگی، سرگیجه و گیجی داشته باشند.

همچنین بخوانید >> بهترین دارو های ضد سرفه کدامند؟ راه های درمان سرفه

سایر روش ها برای درمان حساسیت فصلی:

مطالعات کمی در مورد درمان های جایگزین برای تب یونجه انجام شده است. در هر صورت برخی از افراد بر این باورند که درمان‌ های جایگزین زیر ممکن است تسکین دهنده باشند:

  • کورستین، فلاونوئیدی که به میوه ها و سبزیجات رنگ می دهد.
  • لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، باکتری سازگاری که در “ماست” وجود می باشد.
  • اسپیرولینا، نوعی جلبک سبز آبی.
  • ویتامین C که دارای برخی خواص آنتی هیستامین است.

تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم آیا این درمان های جایگزین واقعا موثر هستند یا نه.

همچنین بخوانید >> بهترین آنتی هیستامین (ضد حساسیت) های طبیعی

گزینه های درمان آلرژی فصلی برای کودکان
درمان آلرژی فصلی
درمان های اولیه و رایج آلرژی در کودکان شامل اسپری های استروئیدی بینی و آنتی هیستامین ها هستند.

هنگامی که متقاعد شدید که فرزندتان آلرژی فصلی دارد، احتمالاً می خواهید کمی از این علائم آزاردهنده خلاص شوید و سریعاً به او کمک کنید. خوشبختانه، بسیاری از درمان هایی که پزشکان به خانواده ها پیشنهاد می کنند، به راحتی بدون نسخه در دسترس هستند.

دکتر Maureen Bauer می گوید: درمان های اولیه و رایج شامل اسپری های استروئیدی بینی و آنتی هیستامین ها هستند. اما، او همچنین به خانواده ها یادآوری می کند که همیشه هوشمندانه است که قبل از دادن هر گونه دارویی به فرزندتان با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

دکتر Natasha Burgert با گفته ی بالا موافق بوده و می‌ گوید که او معمولاً اسپری استروئیدی بینی را برای مراجعه کنندگانش توصیه می‌کند. بسیاری از ما فلوناز را به عنوان یک آنتی‌ هیستامین با اثر طولانی‌ مدت می‌شناسیم. ما همیشه ابتدا آن‌ ها را در دوز های مبتنی بر سن امتحان می‌کنیم تا ببینیم آیا علائم بهبود می‌یابند یا نه.

درمان آلرژی فصلی در دوران بارداری و شیردهی

مصرف بسیاری از دارو ها در دوران شیردهی بی خطر است. اگر از آلرژی فصلی رنج می‌ برید، از پزشک خود در مورد دارو هایی که توصیه به مصرف جهت بهبود آلرژی فصلی شده اند، سوال کنید. به طور معمول، دارو های آلرژی به اصطلاح نسل دوم مانند Zyrtec یا Claritin انتخاب بهتری نسبت به دارو های آلرژی نسل اول مانند بنادریل در نظر گرفته می شوند.

گر فرزند شما برای اولین بار است که آلرژی فصلی را تجربه می کند، بهتر است با پزشک اطفال خانواده خود تماس بگیرید تا در مورد بهترین دارو ها برای کودکتان و همچنین دوز مناسب مصرفی، شما را راهنمایی کند.

کلام پایانی

علائم آلرژی فصلی می توانند ناراحت کننده و آزار دهنده باشند. اگر مشکوک به آلرژی فصلی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به تشخیص علت علائم شما و تجویز یک برنامه درمانی کمک کنند. آنها احتمالاً شما را تشویق می کنند تا اقداماتی را برای جلوگیری از محرک های آلرژی خود انجام دهید. آنها همچنین ممکن است دارو های بدون نسخه یا نسخه ای را توصیه کنند.

منبع ترجمه 1

منبع ترجمه 2

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها