بهترین آنتی هیستامین (ضد حساسیت) های طبیعی

آنتی هیستامین ها دسته ای از دارو ها بوده که برای رهایی از علائم مشکلات مختلف ناشی از آلرژی (علائم آلرژی که یک آنتی هیستامین می تواند با آن مبارزه کند مثل ورم ملتحمه، تب یونجه و سایر واکنش ها به نیش حشرات است)، مشکلات معده، اضطراب، سرماخوردگی و غیره مفید هستند.
این دسته از دارو ها در شرایطی که سیستم ایمنی بدن ما به دلیل قرار گیری در معرض بیش از حد هر نوع ماده حساسیت زا مانند شوره حیوانات خانگی، گرده گل و غیره شروع به ترشح بیش از حد هیستامین می کند، بسیار مفید است.

آنتي هيستامين
آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که آبریزش بینی، سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر آلرژی ها را درمان می کنند.

آنتی هیستامین دارویی است که به عنوان یک داروی بدون نسخه تجویز می شود که معمولاً بر ضد اثر ترکیب شیمیایی به نام هیستامین عمل می کند. درست همانطور که از اسمش انتظار داریم یعنی ضد هیستامین!

نسخه های شیمیایی زیادی از آنتی هیستامین ها در بازار و داروخانه ها وجود دارد که به فرد کمک می کند تا از شر هر نوع علائم آلرژی، مشکلات معده و غیره رهایی یابد، اما در مواردی این دارو ها می توانند عوارض جانبی بر روی بدن فرد داشته باشند، علائمی نظیر خواب آلودگی، گیجی و … . برای جلوگیری از ابتلای افراد به این عوارض جانبی، آنها می‌ توانند نسخه‌ های طبیعی مختلف آنتی هیستامین را انتخاب کنند که دارای عوارض جانبی نیستند.

این آنتی هیستامین های طبیعی در مواد طبیعی یافت می شوند و اثر بخشی و ایمنی این مواد می تواند متفاوت باشد اما باید این واقعیت را بدانید که این مواد بسیار امیدوارکننده و موثر هستند. از آنجایی که این آنتی هیستامین های طبیعی برای کاهش التهاب و تسکین افراد مبتلا به واکنش های آلرژیک شناخته شده اند، در این مقاله که توسط دکتر Nirali Tanna، متخصص تغذیه و رژیم غذایی و کارشناسی ارشد علوم غذایی در بمبئی هند نوشته و بررسی شده است، برخی از آنتی هیستامین های طبیعی ذکر شده است که بسیار موثر و مفید هستند:

1- گزنه

نام علمی گزنه، Urtica dioica است که از درختچه ای به دست می آید و در سرتاسر کره زمین رشد می کند، این ماده از دیر باز مورد استفاده طب های سنتی و گیاهی قرار گرفته است.
ارائه دهندگان سلامت (متخصصان طب آیورودا و گیاهی) می گویند که این ماده دارای خواصی است که بسیار شبیه به آنتی هیستامین ها است و این یک نشانه امیدوار کننده است زیرا گزینه می تواند جایگزین دارو های رایج آنتی هیستامین شیمیایی شود.
گزنه باید به صورت موضعی استفاده شود، یعنی مستقیماً روی پوست مالیده و استفاده شود، اما در صورت بروز حساسیت و مشکل روی پوست، باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید، یعنی باید از طریق دهان خورده شود.

گزنه دارای ساختاری مو مانند روی برگ هایش است که در تماس با پوست فعال شده و باعث ایجاد بثورات پوستی می شود.
برای به دست آوردن نتایج موثر می توانید گزنه را به اشکال مختلف مانند مکمل ها، دمنوش ها یا تنتورها برای رهایی از مشکلات پزشکی یا عوارض جانبی خفیف مانند احتباس مایعات، اسهال، مشکلات معده، تعریق و غیره خریداری کنید.
هنگامی که آن را به صورت خوراکی (از راه دهان) مصرف کنید، هیچ نوع عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند.

همچنین بخوانید >> عوارض های جانبی دارو ها که نباید آنها را نادیده بگیرید

2- ویتامین سی

ویتامین C به اسید اسکوربیک نیز معروف است و این ماده به دلیل اثربخشی آن در کاهش شدت و مدت زمان سرماخوردگی شناخته شده است.
این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به سرکوب اکثر علائم آلرژی کمک می کند.
هنگامی که این ماده، یعنی ویتامین C به صورت داخل وریدی در بدن وارد شود، علائم آلرژی به شدت کاهش می یابد.
این بدان معناست که ویتامین C مستقیماً از طریق رگ ها وارد بدن می شود و همچنین مشخص شده است که کمبود ویتامین C بر بدن شما تأثیر منفی گذاشته و بدن شما را مستعد ابتلا به آلرژی می کند.

ویتامین C را می‌توان از طریق مکمل‌ های موجود در بازار مصرف کرد، اما از آنجا که در این مقاله جزو منابع طبیعی در نظر گرفته می‌ شود، می‌ توان آن را از طریق میوه‌ ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی که در زیر فهرست شده‌اند به دست آورد:

  • کلم بروکسل
  • فلفل قرمز خام
  • توت فرنگی
  • فلفل سبز خام
  • پرتقال (به عنوان میوه یا به عنوان آب میوه)
  • انگور (به عنوان یک میوه یا به عنوان آب میوه)
  • کیوی
  • کلم بروکلی

ویتامین سی در موارد مصرف معمولی که دوز آن توسط پزشک کنترل یا توصیه می شود بی خطر تلقی شده و در چنین شرایطی بعید است که در این سطوح هر نوع عوارض جانبی ایجاد شود.
اما مصرف مقادیر زیاد این ماده عوارض جانبی دارد (که کشنده نیست) و مصرف مقادیر زیاد ویتامین در سطوح و غلظت سایر ویتامین‌ ها و مواد معدنی موجود در بدن اختلال ایجاد می‌ کند.
برخی از عوارض جانبی احتمالی که شدت خفیفی دارند می تواند شامل مشکلات گوارشی، گرفتگی ناحیه شکم، اسهال و غیره باشد.

همچنین بخوانید >> ویتامین K چیست؟ معرفی مواد غذایی سرشار از ویتامین کا

3- کوئرستین

کوئرستین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و در گیاهانی یافت می شود که به داشتن اثرات ضد حساسیت و آنتی هیستامین شناخته شده هستند.
پاسخ به آلرژی از طریق یک ژن کنترل یا نظارت می شود و این ماده فعالیت این ژن را سرکوب می کند.
این ماده را به عنوان مکمل در داروخانه های میتوان پیدا کرد و همچنین در بسیاری از محصولات طبیعی (غذا، سبزیجات و میوه ها) یافت می شود که در زیر لیست شده اند:

  • مارچوبه
  • شوید
  • کاهو
  • برگ رازیانه
  • گیلاس
  • پیازها
  • اسفناج و کلم پیچ
  • فلفل تند
  • زغال اخته و زغال اخته
  • پونه کوهی

قبل از شروع مصرف این ماده باید با پزشک خود در مورد خطرات و عوارض جانبی احتمالی آن مشورت کنید و ببینید که آیا برای بدن شما و شرایط شما مفید است یا نه . همچنین این ماده عوارضی مانند ناراحتی معده و سردرد را به همراه دارد و در صورت بارداری یا شیردهی یا افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می برند باید از مصرف این ماده خودداری کنید.

4- پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم‌ هایی هستند که از جهات مختلف برای ما بسیار مفید بوده و دارای فواید سلامتی مختلفی برای بدن ما هستند. پروبیوتیک ها به حفظ تعادل باکتری‌ های سالم در معده معروف هستند.
این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که درنتیجه نقش بسیار مهمی در مبارزه با عفونت ها و آلرژی ها ایفا می کند.

5- بروملین

بروملین ترکیبی است که بیشتر در آناناس یافت می شود، اما می توانید آن را به شکل مکمل نیز پیدا کنید. گفته می شود که این ماده در درمان مشکلات تنفسی و التهاب مرتبط با آلرژی موثر است.

یک مطالعه که در سال 2000 منتشر شده است نشان می دهد که برای اثر بخش صحیح، بروملین باید بین 400 تا 500 میلی گرم و سه بار در روز مصرف شود. مصرف بروملین از طریق خوردن آناناس و به شکل طبیعی آن توصیه می شود.

6- باتربور

باتربور یک گیاه مردابی است که بخشی از خانواده دیزی است و در سراسر اروپا و در مناطق آسیا و آمریکای شمالی یافت می شود.

تحقیقات منابع معتبر نشان داده است که باتربور ممکن است در کاهش شدت و دفعات حملات میگرن موثر باشد، اما ممکن است در درمان آلرژی بینی نیز مفید باشد.

تحقیقات دیگر صورت گرفته نشان می دهد که افراد مبتلا به آلرژی پس از مصرف مکمل های باتربور علائم خود را بهبود می بخشند. باتربور را می توان به صورت عصاره روغنی یا به شکل قرص مصرف کرد.

نتیجه گیری

آلرژی زمانی می تواند بسیار مشکل ساز و چالش برانگیز شود که علائم آن به بد ترین حالت ممکن تبدیل شوند و در چنین شرایطی باید فوراً به دنبال کمک از یک پزشک متخصص باشید. اما زمانی که آلرژی به تازگی شروع شده است یا در مراحل ابتدایی است، می توانید از مکمل های خاصی استفاده کنید که دارای خواص آنتی هیستامین هستند.
این مکمل ها به شما کمک می کنند تا از مشکلات ناشی از آلرژی خلاص شوید. این آنتی هیستامین ها را می توان در موارد شدید نیز برای کاهش شدت و عوارض آلرژی ها استفاده کرد.
شما می توانید با وجود مکمل های آنتی هیستامین از آنتی هیستامین های طبیعی استفاده کنید زیرا خطر عوارض جانبی را کاهش می دهند.
بنابراین آنتی هیستامین های طبیعی ذکر شده در این مقاله می توانند برای تسکین علائم آلرژی و درمان آلرژی بدون داشتن هیچ گونه عوارض جانبی خاصی بسیار مفید باشند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها