عوارض های جانبی دارو ها که نباید آنها را نادیده بگیرید

همه ما می دانیم که دارو هایی که به هر دلیلی آنها را مصرف می کنیم، علاوه بر فوایدی که به جهت بهبود وضعیت بیماری ما دارند، همواره شامل عوارض جانبی هستند و تقریبا هیچ دارویی نیست که عوارض جانبی برای همه افراد یا دسته ای از افراد مصرف کننده آن به همراه نداشته باشد. در این مقاله به عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو ها که نباید در صروت بروز، آنها را نادید بگیرید خواهیم پرداخت پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید!

عوارض های جانبی دارو ها که نباید آنها را نادیده بگیرید
عوارض های جانبی دارو ها که نباید آنها را نادیده بگیرید

1- اضطراب

گاهی اضطراب ناشی از ماده و مواد خوراکی، اضطراب ناشی از مصرف برخی دارو ها است. گاهی اوقات حتی دارو هایی که برای درمان اضطراب مصرف می شوند خود نیز باعث ایجاد اضطراب هستند. اضطراب می تواند خواب را از شما سلب کند، تمرکز را تحت تاثیر قرار دهد، باعث درد قفسه سینه شود و غذا خوردن را سخت کند.

2- مشکلات گوارشی

برخی از عوارض جانبی گوارشی می توانند دریافت مواد غذایی مناسب را سخت کنند یا باعث تخلیه شدن مواد مغذی و مایعات از بدن شما شوند. به مشکلات گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع، درد معده، استفراغ و بی اشتهایی توجه کنید.

3- سرگیجه

احساس سرگیجه نوع خطر تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند خطر زمین خوردن را که باعث آسیب به بدن شما می شود، افزایش دهد.

4- خواب آلودگی

یکی دیگر از دلایل زمین خوردن احساس خواب آلودگی است. خواب آلودگی ناشی از مصرف دارو ها می تواند رانندگی را خطرناک کند، عملکرد کاری شما را تحت تاثیر قرار دهد و انجام کارهای روزانه را سخت تر کند.

5- خشکی دهان

وجود بزاق برای سلامت دهان و دندان مهم است و هنگامی که یک دارو دهان شما را خشک می کند، احتمال ابتلا به پلاک، پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می دهد. همچنین ممکن است با زخم‌ های دهان، عفونت‌ های قارچی در دهان (برفک دهان) و ترک‌ خوردگی لب‌ ها مواجه شوید.

6- توهم
توهم
برخی از داروها ممکن است باعث شوند چیز هایی را مشاهده کنید که وجود ندارند

برخی از داروها ممکن است باعث شوند چیز هایی را مشاهده کنید که وجود ندارند و در صورت مصرف چندین دارو به صورت همزمان، احتمال این اتفاق حتی بیشتر نیز می شود. این تصاویر و توهمات ذهنی می توانند ترسناک باشند و شما را وادار کنند به روشی خطرناک رفتار کنید که در نهایت باعث شوند به خودتان یا دیگران آسیب برسانید.

همچنین بخوانید >> هیپنوتیزم درمانی یا هیپوتراپی چیست؟

7- سردرد

اگرچه معمولاً هنگام سردرد از دارو ها برای درمان و جلوگیری از ادامه دار شدن وضعیت استفاده می کنید، اما سردرد ارزش بررسی و رسیدگی بیشتر را دارد. مصرف بیش از حد دارو یا سردرد های برگشتی و تکرار شونده ممکن است زمانی رخ دهد که داروی ضد سردرد یا همان مسکن ها را برای مدت طولانی مصرف می کنید.

8- مشکلات قلبی

برخی از دارو ها باعث تندتر یا تشدید ضربان قلب (تپش قلب) می شوند. همچنین ممکن است درد قفسه سینه داشته باشید. فوراً درد قفسه سینه را بررسی کنید زیرا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، هم مربوط به قلب و هم سایر عوامل غیر مرتبط با قلب. ازوفاژیت ناشی از قرص (التهاب مری) از علل نادر درد حاد قفسه سینه است.

همچنین بخوانید >> ضربان قلب خطرناک چیست؟ معرفی تاکی کاردی و برادی کاردی

9- بی خوابی
بی خوابی
بی خوابی به مرور زمان سلامت جسمی و روانی شما را کاهش می دهد

وقتی دارو های شما خواب را برایتان سخت می کند، به مرور زمان سلامت جسمی و روانی شما کاهش می یابد. در نتیجه خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، اختلالات خلقی، افزایش وزن، تصادفات رانندگی، صدمات و زمین خوردن افزایش می یابد.

10- زردی یا یرقان

اگر چه این مورد از عوارض جانبی امری نادر است، اما مصرف بیش از حد برخی دارو ها می تواند باعث هپاتیت یا التهاب کبد شما شوند. علاوه بر زردی پوست (یرقان)، ممکن است متوجه درد شکم، خستگی و مشکلات گوارشی شده و ممکن است تب داشته باشید. هپاتیت درمان نشده می تواند به کبد شما آسیب برساند و حتی ممکن است در مواردی نادر به پیوند کبد نیز نیاز پیدا کنید.

11- خارش و عارضه های پوستی

حدود 5 تا 10 درصد از واکنش های شدید دارویی، واکنش های آلرژیک هستند. معمولاً این حالت به صورت راش یا کهیر روی پوست شما ظاهر می شود. واکنش های آلرژیک جدی می تواند تنفس را سخت کند و یک خطر جدی برای زندگی شما محسوب شود. تاول روی لب ها، دهان، چشم ها و اندام تناسلی شما ممکن است نشانه یک واکنش دارویی جدی به نام سندرم استیونز-جانسون و نکرولیز اپیدرمی سمی (TEN) باشد.

12- شنیدن وزوز و صدای زنگ در گوش

وزوز گوش وضعیتی است که می تواند باعث شندین صدایی های از قبیل زنگ زدن، وزوز، غرش، کلیک، خش خش یا زمزمه در گوش شما شود. این امر می تواند تأثیر منفی بر زندگی شما گذاشته و تمرکز را برایتان سخت کرده، بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و از خواب خوب و با کیفیت جلوگیری کند.

13- تنگی نفس

واکنش‌ های بد به دارو ها گاهی اوقات می‌ توانند باعث بیماری‌ های ریوی مانند آسم، خونریزی در کیسه‌ های هوایی، بیماری‌ های خود ایمنی که به سلول‌ های ریه حمله می‌ کنند و همچنین باعث تجمع مایعات در ریه‌ ها شوند. اگر حالاتی مثل خس خس سینه، درد قفسه سینه ناشی از مشکلات تنفسی، یا سرفه در حین تلاش برای نفس کشیدن دارید، فوراً به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

14- تورم / افزایش وزن

اگر داروی شما باعث می شود تا بدن شما مایعات را نگه دارد، ممکن است متوجه تورم در دست ها و پاهایتان شوید. تورم همراه با تنگی نفس، مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه می تواند نشانه تجمع مایع در ریه باشد.

در صورتی که با هر یک از موارد بالا بعد از مصرف دارو یا داروهایتان مواجه هستید، ضروری است تا برای جلوگیری از خطرات احتمالی بیشتر، فورا مصرف دارو را قطع کرده و به بخش مراقبت های پزشکی یا پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها