راش استرسی چیست؟ علائم، علل و راه های درمان

گاهی اوقات، عوامل استرس‌ زای زندگی، خواه کم باشند یا زیاد می‌ توانند منجر به علائم فیزیکی و قابل لمس از جمله علائمی مثل سردرد، درد قفسه سینه، حالت تهوع، درد معده و بیماری‌ های پوستی جدید یا بدتر مانند پسوریازیس، آکنه یا کهیر شوند.
هنگامی که استرس منجر به برآمدگی های قرمز و خارش دار می شود، ممکن است دچار بثورات استرسی یا همان راش استرسی شوید.

راش استرسی
راش استرسی صرفاً یک بثورات پوستی یا مشکل پوستی است که در اثر استرس و اضطراب ایجاد می شود

اگر می خواهید تا در مورد راش استرسی بیشتر بدانید، از جمله ظاهر و احساس آن، نحوه درمان آن و اینکه آیا می توان از آن پیشگیری کرد یا نه، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید!

راش استرسی چیست؟

دکتر Anthony P. DeMaria، روانشناس بالینی و روان درمانگر دارای مجوز و موسس خدمات روانشناسی DeMaria در نیویورک می گوید:  اغلب این موضوع نادیده گرفته می شود که استرس (یک تجربه روانشناختی که زمانی اتفاق می‌ افتد که منابع ما برای مقابله تمام شده یا تهدید می‌ شود) می تواند تاثیر بسیار مهمی بر سیستم غدد درون ریز، سیستم ایمنی و عصبی ما داشته باشد. یکی از تاثیراتی که استرس می تواند بر ما داشته باشد و به صورت فیزیکی نمایان شود بثورات استرسی یا راش استرسی است.

راش استرسی همانطور که از نامش پیداست نوعی بثورات پوستی است که در اثر استرس ایجاد می شود. اغلب در نواحی بازو ها، گردن، قفسه سینه و/یا صورت فرد ظاهر می‌شود، اگرچه راش استرسی می‌ تواند بر روی هر نقطه ای از پوست بدن تأثیر بگذارد.

دکتر Loretta Pratt، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در Advanced Dermatology پنسیلوانیا می گوید: راش استرسی به عنوان واکنشی شبیه کهیر با برجستگی های کوچک صورتی یا تاول های بزرگتر که دارای خارش هستند، توصیف می شود.
او می‌ گوید در حالی که اصطلاح راش استرسی پوستی نسبتاً جدید است، اما ارتباط بین استرس و بیماری‌ های پوستی مدتی است که شناسایی شده است.

کهیر ها می توانند در اثر یک واکنش آلرژیک روی پوست ظاهر شوند اما در صورت وجود استرس نیز می توانند رخ دهند یا بدتر شوند.
دکتر Anthony P. DeMaria در این باره می‌ گوید: با راش‌ های استرسی، ما راش را به عنوان پاسخی به یک آلرژن خاص ایجاد نمی‌ کنیم، بلکه به عنوان پاسخی به خود استرس ایجاد می‌ کنیم.

در حالی که خاراندن پوست ممکن است به طور موقت خارش را تسکین دهد، اما می‌ تواند کهیر را بدتر کرده و باعث گسترش آن شود.
خارش با خاراندن بدتر می شود زیرا این عمل باعث افزایش سطح هیستامین می شود، ماده ای شیمیایی که توسط سیستم ایمنی در مواجهه با یک آلرژن (مانند یک غذا یا گرده خاص) آزاد می شود.

همچنین بخوانید >> بهترین آنتی هیستامین (ضد حساسیت) های طبیعی

این واکنش ممکن است به این دلیل باشد که اخبار نا خوشایند با توجه به موقعیت‌ های استرس‌ زا ممکن است ما را به لمس، خراشیدن یا ضربه زدن به پوست خود سوق دهد.
دکتر Loretta Pratt اضافه می کند که اغلب متوجه می شوم که افرادی که تحت استرس هستند ممکن است به طور ناخودآگاه پوست خود را در نواحی خاصی مانند بالای سینه، گردن و ساعد لمس کنند یا پوست خود را بیشتر از زمانی که تحت استرس نیستند خراش دهند.

دلایل و عوامل محرک ایجاد راش استرسی کدامند؟

افراد مبتلا به بیماری های پوستی خاص ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بثورات استرسی باشند. این شرایط عبارتند از:

  • اگزما
  • پسوریازیس
  • آکنه روزاسه
  • آلرژی های ناشی از محرک های محیطی، از جمله: گرده، غذا های خاص، گاز یا نیش حشرات

همچنین بخوانید >> پشه ها بیشتر چه افرادی را نیش می زنند؟

علائم راش استرسی کدامند؟
راش استرسی
راش استرسی می تواند به صورت کهیر یا لکه های متورم صورتی کوچک یا بزرگ، همراه با خارش و سوزش باشد

دکتر Anthony P. DeMaria می‌گوید: علائم راش استرسی می‌ تواند متفاوت باشد، اما یک از نشانه های رایج این است که کهیر یا لکه‌ های برجسته، تحریک‌ شده و خارش‌ دار روی پوست وجود داشته باشند.

بثورات پوستی ناشی از استرس نیز ممکن است به صورت برجستگی‌ های کوچک و قرمز رنگ که شبیه به نیش حشرات هستند ظاهر شوند و درست مانند نیش حشرات، این برآمدگی های کوچک پف کرده نیز ممکن است با احساس خارش همراه باشند. بثورات استرسی نیز می توانند باعث سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن شوند.

چگونه بفهمم که استرس باعث ایجاد بثورات من شده است؟

از آنجایی که استرس می‌ تواند باعث بدتر شدن یا مستعد شدن افراد به علائم آلرژیک شود، دکتر Anthony P. DeMaria می‌ گوید: دانستن اینکه آیا بثورات ناشی از یک آلرژن، استرس یا ترکیبی از هر دو است، می‌ تواند امری بسیار چالش برانگیز باشد.

یک پزشک متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد بثورات در بدن شما شده است، اما توجه به بدن و منابع استرس موجود در زندگی شما نیز مفید است. او می افزاید: بررسی شخصیت و رفتار افراد و توجه به ارتباط بین سطح استرس فرد و وجود علائم، رایج ترین راه برای شناسایی راش استرس است.

همچنین بخوانید >> حمله پانیک (Panic Attack) چیست؟ علائم، نشانه ها، تشخیص و درمان

چگونه راش استرسی را درمان کنیم؟

راه های مختلفی برای از بین بردن تورم و خارش ناشی از راش های استرسی وجود دارد. این روش ها عبارت اند از:

  • آنتی هیستامین های خوراکی مانند بنادریل، کلاریتین یا آلگرا
  • استروئید های موضعی مانند هیدروکورتیزون
  • لوسیون کالامین
  • کمپرس های سرد

دکتر Anthony P. DeMaria می‌ گوید: یک پزشک عمومی یا متخصص پوست ممکن است آنتی هیستامین‌ های قوی‌ تر، کورتیکواستروئید ها و سایر دارو ها را برای درمان راش استرسی تجویز کند.

علاوه بر راه های گفته شده، استفاده از روش های خودمراقبتی مانند مدیتیشن و همچنین مراجعه به یک روانشناس می تواند به تسکین علائم به وجود آمده کمک کند.

همچنین بخوانید >> بهترین آنتی هیستامین (ضد حساسیت) های طبیعی

آیا می توان از بروز راش های ناشی از استرس جلوگیری کرد؟

در حالی که استرس و اضطراب در برهه های مختلف زندگی، همه ما را تحت تأثیر خود قرار می‌ دهد و خود استرس همیشه قابل پیشگیری نیست،اما ابزار ها و عادت‌ های مفیدی برای مدیریت نحوه واکنش بدن شما به محرک‌ های استرس‌ زا وجود دارند.
در ابتدای امر باید توانایی مدیریت واکنش خود به موضوعات و اخبار منفی را تقویت کنید که به کاهش تاثیر استرس بر بدن شما کمک کند و درنتیجه ممکن است به معنای کاهش احتمال بثورات پوستی مرتبط با استرس باشد.

دکتر Anthony P. DeMaria می گوید: بهترین راه برای جلوگیری از بثورات استرسی  این است که روی ایجاد یک سبک زندگی سالم از نظر جسمی و روانی کار کنید. اقدامات موثری برای پیشگیری و کاهش استرس و حفظ یک سبک زندگی جسمی و روانی سالم وجود دارند که عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مغذی و پایبندی به آن
  • انجام ورزش و حرکات تمرینی به صورت منظم و پیوسته
  • اولویت دادن به ساعت خواب کافی و مناسب
  • حواستان به تعداد تعهداتی که بر عهده می گیرید باشد
  • توسعه راهبرد های مقابله روانشناختی سالم برای استرس (کار با یک متخصص سلامت روان می‌تواند به تعریف این ابزار ها کمک کند)
  • درخواست کمک و حمایت از خانواده و دوستان در صورت نیاز

همچنین پرهیز از به کار گیری صابون‌ های تند و سایر محصولات مراقبت از پوست تحریک کننده و نیز مرطوب نگه داشتن پوست، ممکن است به جلوگیری از راش استرسی کمک کند.

همچنین بخوانید >> لکه سیاه روی لب شما به چه معناست؟

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟
راش استرسی
در صورت بروز علائم هشدار دهنده و تکرار شونده ضروری است تا به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید

اگرچه بسیاری از بثورات به راحتی در خانه قابل درمان هستند، اما می توانید در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • بثورات دردناک است
  • بثورات ناگهانی ظاهر شده و به سرعت پخش می شود
  • بثورات سراسر پوست بدن شما را می پوشاند
  • بثورات شامل تاول، زخم یا مایع زرد یا سبز رنگ است
  • بثورات با تب همراه است

در حالی که استرس بخشی طبیعی از انسان است، زیاد شدن آن به یکباره یا در طول زمان می تواند منجر به مجموعه ای از عوارض روحی و جسمی، از جمله بثورات پوستی شود.

دکتر Loretta Pratt می‌ گوید: اگر استرس بیش از حد شروع به آسیب رساندن به سلامتی شما کرده و باعث ایجاد بثورات از جمله بثورات استرسی می‌ شود، ضروری است تا از یک متخصص کمک بگیرید.
همچنین اگر مشکوک هستید که بثورات یکباره یا تکرار شونده ممکن است ناشی از استرس باشد، ایده خوبی است که با پزشک مراقبت های اولیه، متخصص پوست و/یا یک متخصص بهداشت روان مانند یک روانشناس تماس بگیرید.
اگر علائم شما بدتر شده و راش استرسی شما مانع خواب و عملکرد روزانه شد، باید با یک متخصص تماس بگیرید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها