حمله پانیک (Panic Attack) چیست؟ علائم، نشانه ها، تشخیص و درمان

حمله پانیک یک احساس ناگهانی ترس یا پریشانی شدید است که شامل علائم فیزیکی می شود. این احساسات معمولاً در حدود 10 دقیقه پس از شروع به اوج خود می رسند و به سرعت نیز از بین می روند. نحوه ی تشخیص این حملات معمولاً به توصیف بیمار بستگی دارد زیرا علائم معمولاً قبل از اینکه متخصص سلامت بتواند آنها را مشاهده کند ناپدید می شوند.

حمله پانیک
حمله پانیک یک احساس ناگهانی ترس یا پریشانی شدید است که شامل علائم فیزیکی می شود.

گاهی اوقات، افراد اصطلاحات «حمله عصبی و اضطرابی» و «حمله پانیک» را به جای یکدیگر استفاده می‌ کنند، اما در واقع آنها یکسان نیستند. همه افراد اضطراب و استرس را تجربه می کنند، گاهی اوقات در سطوح بالا اما شروع ناگهانی احساسات شدید همراه با علائم جسمی و فیزیکی چیز دیگری است و به درستی به عنوان حمله پانیک نام گذاری شده است.

حدود 11 درصد از بزرگسالان هر ساله دچار حمله پانیک می شوند. اگر حملات پانیک مکرر داشته باشید، ممکن است به اختلال پانیک مبتلا شده باشید، به خصوص اگر برای جلوگیری از شروع حمله، رفتار خود را تغییر داده باشید.
استفاده از دارو ها و روش های روان درمانی راه های اصلی درمان این حملات هستند. در صورت عدم درمان، اختلال پانیک می تواند به آگورافوبیا تبدیل شود، که در آن افراد از ترک کردن خانه خود می ترسند زیرا ممکن است با یک موقعیت استرس زا مواجه شوند. بسیاری از مبتلایان به آگورافوبیا در سوار شدن آسانسور، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، ایستادن در صف و کنار آمدن با سایر موقعیت های روزمره مشکل دارند.

انواع حملات پانیک

دو نوع اساسی از حملات پانیک وجود دارد: مورد انتظار و غیر منتظره. حملات پانیک مورد انتظار زمانی اتفاق می‌ افتند که با موقعیتی رو به رو می‌ شوید که در گذشته مشکلاتی برای شما ایجاد کرده است. گاهی اوقات، حملات مورد انتظار توسط یک فوبیا یا یک رویداد واقعاً استرس زا، مانند شرکت در یک امتحان دشوار، ایجاد می شوند. هنگامی که حملات غیر منتظره رخ می دهد، شما نمی توانید یک محرک خارجی را شناسایی کنید. حملات پانیک غیر منتظره حدود 40 درصد از کل حملات را تشکیل می دهند.

حملات پانیک چقدر طول می کشند؟

حملات پانیک معمولا کوتاه هستند و کمتر از 10 دقیقه طول می کشند، اگرچه برخی از علائم ممکن است بیشتر به طول بیانجامند. یک حمله پانیک منفرد، اگر چه بسیار ناخوشایند است اما امری غیر معمول یا تهدید کننده زندگی نیست.

حملات پانیک می‌ تواند نشانه‌ ای از سایر اختلالات اضطرابی باشد و افرادی که یک حمله پانیک داشته‌ اند در مقایسه با افرادی که هرگز آن را نداشته‌ اند در معرض خطر بیشتری برای حمله پانیک قرار دارند. حملات پانیک و اختلال پانیک یکسان نیستند. وقتی حملات مکرر اتفاق می‌افتد و نگران هستید که حملات بیشتری داشته باشید، ممکن است دچار اختلال پانیک شوید.

افراد مبتلا به اختلال پانیک ممکن است به شدت مضطرب و ترسیده باشند، زیرا قادر به پیش بینی زمان وقوع قسمت بعدی نیستند. اختلال پانیک امری نسبتاً شایع است و حدود 6 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. احتمال ابتلای زنان به این بیماری دو برابر مردان است و علائم آن معمولاً در اوایل بزرگسالی شروع می شود.

نشانه های حمله پانیک
نشانه های پانیک اتک
حملات پانیک می‌ تواند نشانه‌ ای از سایر اختلالات اضطرابی باشد

13 نشانه شناخته شده از حمله پانیک وجود دارد. داشتن همزمان چهار مورد از این موارد برای تشخیص یک حمله پانیک لازم است. اگر به طور ناگهانی تعداد چهار یا بیشتر از این علائم را دارید، ممکن است دچار حمله پانیک شده باشید. این علائم شامل علائم جسمی و احساسی می شوند و به شرح زیر می باشند:

  • اضطراب شدید ناگهانی با یا بدون علت
  • داشتن قلبی که سریع می تپد
  • احساس ضعف یا سرگیجه
  • احساس تکان خوردن یا لرز شدید
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست ها و انگشتان
  • احساس وحشت، عذاب یا مرگ قریب الوقوع
  • احساس تعریق یا لرز
  • حالت تهوع
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی، از جمله احساس “خفگی” یا تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • احساس از دست دادن کنترل
  • حس غیر واقعی بودن
  • ترس از دیوانه شدن یا از دست دادن کنترل
  • ترس از مردن
علائم فیزیکی حمله پانیک

علائم فیزیکی حمله پانیک ناشی از واکنش «جنگ یا گریز» بدن به استرس است. از آنجایی که علائم فیزیکی حمله پانیک بسیار شدید است، افراد اغلب بر این باورند که دچار حمله قلبی شده اند. کسانی که دارای یک بیماری شناخته شده قلبی هستند که این علائم را تجربه می کنند باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. کسانی که دچار حمله پانیک می شوند باید سلامت قلب خود را ارزیابی کنند تا مطمئن شوند که علائم آنها ماهیت قلبی ندارد.

همچنین بخوانید >> ضربان قلب خطرناک چیست؟ معرفی تاکی کاردی و برادی کاردی

علائم فیزیکی حمله پانیک به شرح زیر است:

  • تپش قلب یا ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • لرزیدن یا لرزش
  • احساس تنگی نفس یا خفه شدن
  • احساس خفگی
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • حالت تهوع یا ناراحتی شکمی
  • احساس سرگیجه، بی ثباتی، سبکی سر، یا غش
  • بی حسی یا گزگز
  • لرز یا احساس گرما
علائم روانی حمله پانیک

علائم روانشناختی حمله پانیک عبارتند از:

  • احساس غیر واقعی بودن یا جدا شدن از خود
  • ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • ترس از مردن

داشتن هر ترکیبی از چهار علامت جسمی یا روانی، می تواند منجر به تشخیص حمله پانیک شود. برخی از افراد دوره هایی با علائم مشابه حملات پانیک اما با کمتر از چهار علامت دارند. این حملات به عنوان حملات با علائم محدود شناخته می شوند.

راه های مقابله و درمان حملات پانیک

اگر بتوانید بدون وحشت و ترس به موقعیت یا صحنه حملات قبلی بازگردید، پیش زمینه ذهنی شما بهبود می یابد. از سوی دیگر، اگر زندگی خود را برای جلوگیری از ایجاد تجربیات حملات، تغییر داده اید ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشید. درمان حملات پانیک و اختلال پانیک معمولاً شامل موارد زیر است:

دارو درمانی

پزشک شما ممکن است دارو های ضد افسردگی یا دارو های ضد اضطراب را برای درمان اختلال پانیک تجویز کند. دارو های ضد افسردگی عوارض جانبی کمتری دارند، اما دارو های ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها ممکن است موثرتر باشند. برخی از بیماران ممکن است در ابتدا هر دو نوع دارو را مصرف کنند.

همچنین بخوانید >> اگر فرد مضطربی هستید، احتمالا حافظه ی ضعیف تری داشته باشید

روان درمانی

انواع مختلفی از روان درمانی می تواند در برابر اختلالات پانیک موثر باشد. در مواجهه درمانی، شما تشویق می شوید که با هر چیزی که باعث حملات شما می شود، مقابله کنید. قرار گرفتن در معرض علل، تدریجی و کنترل شده است، بنابر این می توانید یاد بگیرید که با اضطراب کنار بیایید. در درمان شناختی – رفتاری، شما یاد می گیرید که ترس های بی اساس خود را بشناسید و تکنیک های مقابله ای مانند تنفس آهسته را تمرین کنید. در درمان حمایتی، در مورد وضعیت خود آموزش می بینید و از حمایت عاطفی برخوردار می شوید.

خودیاری

یادگیری پیشگیری از حمله پانیک ممکن است. بسیاری از افراد از تمرینات تنفسی و سایر تکنیک های آرامش بخش بهره می برند. می‌ توانید برنامه‌ هایی را پیدا کنید که به شما در انجام این کارها کمک کنند. این روش های خودیاری اغلب همراه با سایر درمان ها استفاده می شوند. رژیم غذایی مناسب و ورزش می تواند مفید باشد. همچنین اجتناب از الکل، سیگار و کافئین به شما کمک می کند، زیرا این موارد ذکر شده می توانند باعث افزایش سطرح استرس و اضطراب شما شوند.

معرفی منابع معتبر در دسترس برای افزایش آگاهی و ارتقا سطح اطلاعات در این زمینه:

اگر حملات پانیک یا اختلال پانیک دارید، باید به پزشک مراجعه کنید، اما این منابع نیز ممکن است مفید باشند:

وبسایت ADAA

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) منابع متعددی از جمله معرفی کتاب های مفید را در وب سایت خود دارد. آنها همچنین برای چندین برنامه مفید رتبه بندی و طبقه بندی دارند.

وبسایت NIH

مؤسسه ملی سلامت روان صفحه ای از پیوندهای مفید با اطلاعاتی در مورد یافتن یک کارآزمایی بالینی، مرکز درمانی یا سایر منابع برای کمک دارد.

بنیاد سلامت روان

بنیاد سلامت روان بریتانیا منابع متعددی در مورد اختلالات هراس دارد، از جمله پیوندهایی به سازمان‌های مفید، یک دوره ذهن آگاهی، و یک کتابخانه اپلیکیشن.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها