اگر فرد مضطربی هستید، احتمالا حافظه ی ضعیف تری داشته باشید

آیا نگران این هستید که جزو افراد فراموشکار و کم حافظه باشید؟ تحقیقات نشان می دهد افرادی که روان رنجور و مضطرب هستند از جمله کسانی هستند که احتمال دارد حافظه ضعیف تری نسبت به سایرین داشته باشند.

ارتباط بین استرس و اضطراب و حافظه ضعیف
استرس و اضطراب باعث کاهش عملکرد مغز و ضعف در حافظه می شوند

یک مطالعه انجام گرفته در کالج امپریال می گوید کسانی که برونگرا تر هستند در تست های حافظه بهتر عمل می کنند.

فراموش کردن رویداد ها و کارها گاه میتواند بسیار نگران کننده و اضطراب آور باشد. مثلا نگرانی در این رابطه که آیا وقتی از خانه خارج شدید گاز را خاموش کرده اید؟ یا اینکه تاریخ تولد دوستتان را به خاطر دارید؟

اما یک مطالعه نشان می دهد که با نگرانی در مورد چنین مسائلی می توانید اوضاع را بدتر کنید.

محققان به تازگی دریافتند که برخی از ویژگی های شخصیتی میتوانند در نحوه یادآوری خاطرات تاثیر گذار باشند. به طور مثال اضطراب و استرس تاثیر منفی در چگونگی یادآوری خاطرات دارند.

نظرسنجی ای در رابطه با اینکه مردم تا چه اندازه وقایع زندگی را به خاطر می آورند انجام شد . سپس دیتای بدست آمده از آن را با نتایج تست های شخصیت شناسی مقایسه کردند.

بر اساس این مقایسه مشخص شد که در تمام گروه‌های سنی، افرادی که برای برون گرا بودن (اجتماعی بودن) امتیاز بالایی کسب کرده‌اند، در تست‌های حافظه بهتر عمل کرده‌اند، در حالی که افرادی که تمایلات روان‌ رنجوری (نگرانی، بدخلقی و احساس منفی) از خود نشان می‌دهند، بدترین عملکرد را داشته‌اند.

دکتر Weixi Kang، که این مطالعه را در امپریال کالج لندن رهبری کرد، می‌گوید: «روان رنجوری یا همان نوروتیسیزم معمولاً با پریشانی روان‌شناختی بیشتری همراه است، که ممکن است بر سیستم‌های عصبی که از حافظه اپیزودیک پشتیبانی می‌کنند تأثیر بگذارد.»

این یافته ها در مجله Personality and Individual Differences منتشر شدند.

او «حافظه اپیزودیک» افراد که همان توانایی ما برای به خاطر سپردن وقایع زندگیمان چه در گذشته های دور و چه در گذشته نزدیک است را با استفاده از یک فرآیند یادآوری کلمه، تجزیه و تحلیل کرد.

او سپس داده‌ها را در کنار نتایج آزمون‌های شخصیتی آن‌ها تجزیه و تحلیل کرد که پنج ویژگی‌ موافق بودن، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، روان رنجوری و گشودگی را پوشش می‌داد.

در تمام گروه های سنی، افرادی که امتیاز بالایی برای برونگرا بودن کسب کردند به عنوان مثال کسانی که تنوع را بیش از روتین و یکنواختی دوست دارند و کنجکاوتر و ماجراجوتر هستند و با احساسات درونی خود در ارتباط هستند، در تست های حافظه عملکرد بهتری داشتند.

تصور می شود که شرکت در فعالیت های فرهنگی محرک مغز و انجام فعالیت های فیزیکی به نوبه خود به مرور زمان به حافظه کمک می کند.

دکتر کانگ گفت: به نظر می رسد که برونگرا بودن و اجتماعی بودن با التهاب کمتر در بدن از جمله مغز مرتبط است که می تواند به تقویت حافظه نیز کمک کند.

این مطالعه نشان داد که در گروه سنی جوان (بین 16 تا 35 سال) و میانسال (بین 35 تا 55 سال)  هر چه فرد برونگراتر باشد، احتمال بیشتری دارد که حافظه بهتری داشته باشد.

تعاملات اجتماعی مکرر ممکن است یکی از راه هایی باشد که برون گرا بودن می تواند به حافظه کمک کند.

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، روان رنجوری یعنی تمایل به نگرانی، داشتن احساسات منفی مانند حسادت یا سرخوردگی و بد خلقی، با حافظه ضعیف تر در گروه میانسال و مسن‌تر همراه بود. این ویژگی با طیفی از عوامل منفی از جمله حساسیت به استرس و مشکلات خواب مرتبط است که ممکن است به نوبه خود بر خاطرات ما تأثیر بگذارد و افراد مسن ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به آن باشند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها