سرطان مغز : بررسی هفت نشانه احتمالی

اگرچه تومورهای مغزی و سرطان مغز نسبتاً نادر هستند، اما سالانه هزاران نفر در جهان به این تومور مبتلا می‌شوند.

مردی 48 ساله، ماجرای مبتلا شدن به سرطان مغز خود را اینگونه بیان میکند: من مبتلا به سرطانی لاعلاج هستم که از ریه هایم به مغزم سرایت کرده است و نمی دانم چقدر دیگر زنده هستم.

تومورهای مغزی و سرطان مغز

طبق گفته هایش او اولین باری که متوجه شد مشکلی وجود دارد زمانی بود که دیدش در حین رانندگی در سال 2020 تار شد.

پس از یک هفته مراجعه به پزشک، به او گفته شد که تنها «شش ماه» زنده است. او ابتدا تشخیص خود را مخفی نگه داشت، اما تصمیم گرفت آن را علنی کند تا الهام بخش افرادی باشد که با نا امیدی و دیدی مایوس کننده زندگی می کنند و باعث شود تا از هر روز زندگی خود بهترین استفاده را ببرند.

بر اساس گفته های پزشکان متخصص، تشخیص زودهنگام، همچنان یک چالش حیاتی و بسیار مهم در تومورهای مغزی است.

علائم ممکن است گاهی مبهم باشند و بسیاری از رایج‌ترین علائم، مانند سردردهای مداوم یا مشکلات هماهنگی، می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند که ممکن است جدی باشند یا نباشند.

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده تومور مغزی باشند، معمولاً تغییراتی هستند که در طی چند هفته تا چند ماه ایجاد می‌شوند و بدتر می‌شوند و علائم اضافی نیز در حین آن ایجاد می‌شوند.

غیر از تشنج، که ممکن است به خودی خود رخ دهد، بیشتر افراد ترکیبی از علائم را خواهند داشت که در طی دو تا سه ماه ظاهر می‌شوند و قابل توجه‌تر می‌شوند.

توصیه این است که افرادی که برخی علائم را دارند چه به صورت پایدار چه نا پایدار، به خصوص افرادی که ترکیبی از چند علائم را باهم دارند، حتما در اولین زمان با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

در ادامه 7 علت احتمالی داشتن تومور مغزی و سرطان مغز را باهم بررسی می کنیم. اما به خاطر داشته باشید که هیچ وجود هیچکدام یک از این علائم نمیتواند وجود سرطان یا تومور را تایید کنند، بلکه تلنگری به شماست تا با مشاهده این علائم به پزشک متخصص مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. هیچکدام از علائم را دست کم نگیرید!

7 نشانه مهم ابتلا به سرطان مغز و داشتن تومور مغزی:

1- تشنج:

اگر دچار یک تنش یا تشنج شدید، سریعا اسکن مغزی انجام دهید.

2- احساس ضعف در صورت، بازو، پا و در یک طرف بدن

چنین ضعفی ممکن است به طور ناگهانی مانند سکته مغزی ایجاد شود، یا ممکن است به تدریج در طی چند هفته آشکارتر شود، به عنوان مثال هنگامی که نتوانید پای خود را به آسانی حرکت دهید یا مجبور باشید برای راه رفتن آن را روی زمین بکشید یا تعادل کافی نداشته باشید.

3- اختلال در گفتار

گفتار نامفهوم و نامعلوم، ناتوانی در یافتن کلمات یا بیان کلمات اشتباه.
تلاش برای پیدا کردن کلمات در گرفتار موضوعی طبیعی است اما اگر به طور پیوسته اتفاق بیفتد یا با علائمی دگیر همراه شود، تبدیل به موضوعی نگران کننده خواهد شد.

همچنین بخوانید >> اگر فرد مضطربی هستید، احتمالا حافظه ی ضعیف تری داشته باشید

4- تغییر شخصیت

افرادی که تومور مغزی دارند ممکن است با گذشت زمان، منزوی یا سردرگم شوند یا توانایی کار های فردی و مهارتی که قبلا میتوانستند انجام دهند نظیر نواختن ساز یا پرداخت صورتحساب ها به صورت اینترنتی و … را نداشته باشند.

5- تغییر بینایی

گاهی اوقات، تومورهای مغزی، باعث میشوند بینایی ما به یک طرف محدود شود. بدین ترتیب ممکن است افراد در هنگام راه رفتن به چهارچوب درها برخورد کنند یا نتوانند فردی را که در سمت چپ یا راست خود نشسته ببینند.
اگر در مورد تغییرات بینایی خود نگران هستید، با مراجعه به چشم پزشک شروع کنید و برای چشمان خود آزمایش کامل چشم و بینایی انجام دهید.

6- مشکل در خواندن یا تفسیر کلمات

ممکن است متوجه شوید که در طی چند هفته، به طور فزاینده‌ای برای نوشتن ایمیل یا ارسال متن، یا فهمیدن آنچه زیرنویس‌ها یا کلمات موجود در یک کتاب می‌گویند دچار مشکل هستید به این صورت که ممکن است بتوانید کلمات را به وضوح ببینید و بخوانید اما مغزتان توانایی درک و تفسیر آنها را نداشته باشد.
7- سردرد ها

سردرد ها غالبا به عنوان علامتی رایج برای ارتباط با تومور های مغزی شناخته می شوند.

همچنین بخوانید >> چهار نشانه برای تشخیص سردرد ساده از میگرن

وقتی صحبت از نگرانی در مورد تومورهای مغزی به میان می آید، پزشکان در مورد “سردرد+” صحبت می کنند، که به معنای سردرد همراه با علائم دیگر می باشد. سردردهای نگران کننده سردردهایی هستند که در طی دو تا سه ماه به صورت مشخص شدید تر شده اند و با برخی از علائم دیگر همراه می شوند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها