پشه ها بیشتر چه افرادی را نیش می زنند؟

آیا تا به حال اصطلاحی به نام آهن ربای پشه به گوشتان خورده است؟ خیلی ها ممکن است به این اصطلاح اعتقادی نداشته باشند یا شانس را در نیش زدن پشه ها تاثیر گذار بدانند اما جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات جدید صورت گرفته این ویژگی کاملا واقعی بوده و افرادی هستند که پشه ها را بیشتر از سایرین به خود جذب می کنند.

در حالی که برخی از افراد می توانند در هوای خوب بیرون بنشینند و مشکلی با پشه ها نداشته و نگران نیش آنها نباشند، برخی دیگر مورد هجوم پشه ها قرار گرفته و بسیار زیاد نیش میخورند.

پشه ها بیشتر چه افرادی را نیش می زنند؟
پشه ها بیشتر چه افرادی را نیش می زنند؟

در این مطالعه که در مجله Cell منتشر شد، هشت نفر انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به مدت شش ساعت در روز ساعد خود را با جورابی نایلونی بپوشانند و این کار را برای چند روز تکرار کنند.
سپس محققان جوراب‌های نایلونی که آن هشت نفر برای چند روز پوشیده بودند را برداشته و در رقابتی که در آن پشه‌های نوع Aedes Aegypti (که ویروس زیکا، دنگی، تب زرد و چیکونگونیا را منتشر می‌کنند) وجود داشتند را درون یک محفظه قرار داده و به آنها اجازه دادند تا جوراب‌هایی را که ترجیح می‌دهند انتخاب کنند.

به هر کدام از شرکت‌کنندگان در  این مطالعه یک عدد اختصاص داده شد و تا حد زیادی، شرکت کننده شماره 33 جذاب‌ترین بود.

شرکت کننده شماره 33 چهار برابر جذاب تر از جذاب‌ترین شرکت‌کننده مطالعه بعدی و صد برابر جذاب‌تر از کم‌جذب‌ترین شرکت‌کننده، با نام موضوع 19 بود.

محققان نوشتند: «این نشان می‌دهد که بوی پوست محرک اصلی جذب متفاوت پشه‌ ها برای انسان است».

در اردوگاه آهنربای پشه آنچه شما باید بدانید، به علاوه آنچه که می توانید برای محافظت از خود در آینده انجام دهید، آورده شده است.

پشه ها چگونه طعمه های خود را پیدا می کنند؟

پشه ها کورکورانه و بدون دلیل روی چیزی فرود نمی آیند و هدف نشستن آنها روی سوژه های انتخاب شده، تغذیه کردن از سوژه است.
به گفته مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH)؛ آنها در واقع از یک گیرنده ویژه برای یافتن غذا استفاده می کنند. این گیرنده دی اکسید کربن را که بازدم می کنید و همچنین بوی پوست را تشخیص می دهد.

بنا به گفته های این موسسه، پشه‌های ماده دارای سلول‌های عصبی به نام نورون‌های cpA هستند که گیرنده‌ای برای تشخیص دی‌اکسید کربن دارند و می‌توانند توده‌های هوایی که شما بازدم می‌کنید را حس کنند. تحقیقات همچنین نشان داده است که آنها با استفاده از علائم شیمیایی و حرارتی افراد را تشخیص می دهند.

بر اساس گفته های دکتر Eva Buckner (متخصص حشره شناسی)، پشه ها از بینایی برای یافتن وعده غذایی بعدی خود استفاده می کنند.

دید آنها مطمئناً به وضوح دید ما نیست، اما آنها می توانند بین روشنایی و تاریکی تفاوت قائل شوند و آنها عموما بیشتر جذب رنگ های تیره می شوند.

در مورد بویی که منتشر می کنید، این بو ناشی از تجزیه باکتری های روی پوست شما است.
این بخشی از آرایش طبیعی شماست و افراد مختلف دارای ترکیبات باکتریایی متفاوتی هستند. این عطر لزوماً بویی نیست که بتوانید آن را تشخیص دهید.

همچنین بخوانید >> لکه سیاه روی لب شما به چه معناست؟

در نهایت، پشه ها در مورد جایی که شما را نیش می زنند کمی حساس هستند.

پشه ها از اندام های چشایی داخلی قسمت های دهان و پاهای خود برای تشخیص محل مناسب نیش زدن استفاده می کنند.

شایان ذکر است، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC): فقط پشه های ماده خون شما را می مکند و پشه های نر فقط شیره گیاهان را می خورند.

چرا برخی از افراد برای پشه ها جذاب تر از دیگران هستند؟

بوی بدن عامل مهمی به نظر می رسد.
محققان در این مطالعه خاص دریافتند افرادی که برای پشه ها در رده ی “بسیار جذاب” در نظر گرفته می شوند، به طور قابل توجهی اسیدهای کربوکسیلیک بیشتری نسبت به سایرین در پوست خود ایجاد می کنند. (اسیدهای کربوکسیلیک ترکیبات آلی هستند.)

بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، محققان دریافتند که حتی پشه‌های جهش‌یافته با وجود عدم داشتن گیرنده‌ های حسی خاص، اما همچنان توانایی تمایز افراد بسیار جذاب از ضعیف را حفظ کرده اند.

گروه خونی شما نیز ممکن است در میزان جذب پشه ها نقش داشته باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، گروه‌های خونی خاصی برای پشه‌ها جذاب‌تر از بقیه هستند. به نظر می رسد که گروه خونی O در میان گونه های خاصی از پشه ها محبوب ترین است و در واقع، این پشه ها خون گروه O را تقریبا دو برابر بیشتر از گروه خونی A ترجیح می دهند.

اگر شما اصطلاحا یک آهن ربای پشه هستید باید چه کار هایی را انجام دهید؟

در نگاه اول ممکن است از اینکه همواره پشه ها را به خود جذب می کنید و اصطلاحا یک آهن ربای پشه هستید، نا امید و غمگین باشید اما بر اساس گفته های متخصصان، نیازی به نگرانی نیست!

فقط ممکن است نیاز باشد اقدامات احتیاطی بیشتری نسبت به سایر افرادی که برای پشه ها جذابیت کمتری دارند انجام دهید تا خطر نیش خوردن را به حداقل برسانید. بر اساس CDC، این اقدامات احتیاطی عبارتند از:

  • پیراهن آستین بلند و شلوار بلند بپوشید.
  • اگر به منطقه‌ای می‌روید که پشه‌ها در آن شایع هستند (مانند جنگل)، از 0.5٪ پرمترین بر روی لباس و وسایل خود استفاده کنید، یا لباس و تجهیزات حاوی پرمترین را خریداری کنید.
  • روی پنجره ها و درها را حتما با محافظ بپوشانید.
  • در صورت امکان از سیستم تهویه هوا استفاده کنید.
  • از شر آب های راکد اطراف خانه خود خلاص شوید، مانند آب جمع شده در سطل ها، چاله ها، گلدان ها و … .
  • از عطر هایی که بو هایی نزدیک به رایحه گل ها دارند یا مواد تشکیل دهنده آنها گل ها هستند دوری کنید.
  • از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید. نوشیدن الکل باعث می شود برخی افراد بیشتر عرق کنند.همچنین، الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود که خون گرم را به پوست نزدیک می کند. بوی عرق، همراه با افزایش گرمای پوست، باعث جذب بیشتر پشه ها می شود.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها