لکه سیاه روی لب شما به چه معناست؟

علل مختلفی برای لکه سیاه روی لب وجود دارد که ممکن است بسیار بی خطر و و زودگذر و یا حتی بسیار نگران کننده باشند که به آنها می پردازیم.

در جوانی، ممکن است لب‌هایی پر رنگ و شاداب داشته باشید.

با گذشت زمان، رنگ لب ها محو می شود و ممکن است متوجه شوید که لب هایتان نازک تر می شوند.

لکه سیاه روی لب

همچنین ممکن است شروع به مشاهده لکه های تیره روی لب هایتان کنید.

اگر متوجه شدید که لکه سیاهی روی لبتان وجود دارد، ارزش دارد که آن را بررسی کنید.

چه چیز هایی باعث ایجاد لکه سیاه روی لب شما می شوند؟

دکتر Quartey Sagaille سخنگوی انجمن دندان پزشکان آمریکا می‌گوید: «لب‌ها بیشتر شبیه پوست هستند، بنابراین می‌توانید لکه‌های ناشی از افزایش سن یا سایر لکه های نگران کننده را داشته باشید.

وی می گوید لکه های روی لب می تواند نشان دهنده چیزهای زیادی باشد. گاهی اوقات این لکه ها کاملاً بی ضرر هستند مانند کک و مکی که هرگز متوجه آن نشده اید یا رگ های خونی در دهان شما.

این لکه‌ها با افزایش سن بیشتر می‌شوند و با نازک شدن و ضعیف‌تر شدن پوست راحت‌ تر دیده می‌شوند اما مراجعه به دندانپزشک را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که چیز جدی تری نیست.

یکی دیگر از دلایل رایج لکه های تیره روی لب ها، حساسیت در برابر محرک ها است که خود به خود از بین می رود.

این محرک ها ممکن است ناشی از سوختگی، ترک خوردن لب یا نگه داشتن سیگار در دهان باشد. دندانپزشک شما می تواند آن را بررسی کند و نکاتی را برای جلوگیری از تحریک به شما ارائه دهد.

لکه‌های مایل به آبی نیز می‌توانند نشانه بیماری ارثی سندرم Peutz Jeghers باشند که با پولیپ در معده و روده مشخص می‌شود. این لکه ها بیشتر در کودکان دیده می شود.

واکنش های آلرژیک روی لب ها نیز میتوانند به صورت شهودی ظاهر می شوند. خارش یا تورم لب و زبان می تواند نشان دهنده حساسیت غذایی باشد. اما آلرژی غذایی نیز می تواند به عنوان یک نقطه تغییر رنگ ظاهر شود. علائم معمولاً بلافاصله پس از خوردن غذا ظاهر می شوند. میوه ها و سبزیجات خام از علل شایع هستند. لب ها همچنین می توانند به آرایش، لوسیون های صورت و ضد آفتاب واکنش نشان دهند.

در عین حال که یک لکه جدید روی لب ها می تواند در اثر یکی از موارد بی ضرر مانند کک و مکی که به تازگی متوجه شده اید یا نتایج خشکی لب ها باشد، اما درست مانند لکه‌های جدید روی زبان، علت لکه‌های سیاه و رنگی روی لب‌ها نیز می‌تواند چیزی نگران‌کننده‌تر مانند سرطان پوست باشد.

با لکه سیاه روی لب چه باید کرد؟

بهترین کار این است که به جای اینکه منتظر بمانید و خودتان آن را در خانه تشخیص دهید یا از خود درمانی استفاده کنید، آن را توسط یک متخصص پزشکی بررسی کنید. می توانید به دندانپزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. آنها شما را برای هر قدم بعدی راهنمایی خواهند کرد.

قطعاً مراجعه به یک متخصص را به تعویق نیندازید اگر لکه روی لبتان:

به سرعت در حال رشد است.
حساس است یا خونریزی می کند.
دارای حاشیه نامنظم است.
دارای طیف رنگ های مختلف است.

با استفاده از بالم لب و همچنین کرم های ضدآفتاب و عدم استعمال دخانیات از ایجاد لکه های روی لب جلوگیری کنید.

منبع ترجمه

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها