خطر بیماری قلبی مرتبط با نوشیدن نوشابه حتی با ورزش نیز از بین نمی رود

نوشابه‌ ها، آبمیوه‌ ها و نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا ممکن است طعم بسیار خوبی داشته باشند، اما زمانی که این نوشیدنی‌ ها به معده ما برسند، تمام قند موجود در آنها می‌ تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد. بر کسی پوشیده نیست که شکر یک انتخاب غذایی سالم نیست، اما یک مطالعه جدید هشدار می دهد که ورزش به تنهایی برای از بین بردن خطرات بیماری های قلبی عروقی مرتبط با نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده مثل نوشابه با قند کافی نیست.

نوشابه و بیماری قلبی
حتی انجام فعالیت بدنی نیز برای مقابله با خطر قلبی عروقی ناشی از مصرف نوشیدنی های شیرین نظیر نوشابه ناکافی است.

نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند های افزوده شده در رژیم غذایی هستند و مصرف آنها به شدت با خطر بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، عامل اصلی مرگ و میر در جهان مرتبط است. محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد T. H. Chan این پروژه را رهبری کردند و Jean-Philippe Drouin-Chartier، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه لاوال، به عنوان نویسنده همکار در این مطالعه همکاری نمود.

پروفسور Drouin-Chartier در یک بیانیه رسانه ای گفت: “استراتژی های بازاریابی برای این نوشیدنی ها اغلب به مردم اینگونه نشان می دهد که ورزشکاران و افراد دارای فعالیت بدنی این نوشیدنی ها را می نوشند. این تبلیغات نشان می دهد که اگر از نظر بدنی فعال باشید، مصرف نوشیدنی های شیرین هیچ تاثیر منفی بر روی سلامتی شما ندارد. هدف تحقیق ما ارزیابی این فرضیه بود.”

ارتباط نوشیدنی های شیرین شده با شکر مثل نوشابه با بیماری های قلبی عروقی

برای انجام این مطالعه، تیم تحقیقاتی دو گروه را که در مجموع حدود 100000 بزرگسال را شامل می‌ شدند، مورد بررسی قرار دادند و آنها را برای حدود سه دهه دنبال کردند.

داده های تجزیه و تحلیل شده نشان داد افرادی که بیش از دو بار در هفته نوشیدنی های شیرین شده با شکر مصرف می کنند، بدون در نظر گرفتن سطح فعالیت بدنی شخصی، به وضوح بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.

محققان خاطرنشان می کنند که حتی اگر 150 دقیقه فعالیت بدنی هفتگی که به طور گسترده توصیه می شود ممکن است از شما در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت کند، اما ورزش هفتگی زیاد هنوز برای مقابله با اثرات منفی نوشیدنی های شیرین شده با قند مثل نوشابه، بر سلامتی کافی نیست.

پروفسور Drouin-Chartier توضیح می دهد: “فعالیت بدنی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط با نوشیدنی های شیرین شده با قند را به نصف کاهش می دهد، اما به طور کامل آن را از بین نمی برد.”

فراوانی مصرف در نظر گرفته شده توسط محققان (دو بار در هفته) در همه موارد در نظر گرفته شده نسبتاً کم بود، با این حال هنوز به طور قابل توجهی با خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است. این موضوع نشان می‌ دهد افرادی که روزانه نوشیدنی‌ های شیرین مصرف می‌ کنند با خطر قلبی عروقی بالاتری مواجه اند.

با در نظر گرفتن این موضوع، نویسندگان مطالعه بر اهمیت هدف قرار دادن راه های جایگزینی برای مقابله با حضور گسترده نوشیدنی های شیرین شده با شکر در جامعه تاکید می کنند.

به عنوان مثال می توان به نوشیدنی های گازدار (با یا بدون کافئین)، لیموناد و کوکتل های میوه اشاره کرد. این پروژه به طور خاص برای نوشیدنی های انرژی زا در نظر گرفته نشده است، اما آنها نیز سرشار از قند هستند.

نوشیدنی های دارای شیرین کننده های مصنوعی نیز معمولاً به عنوان یک راه حل جایگزین برای نوشیدنی های شیرین شده با شکر ارائه می شوند. مصرف این گونه نوشیدنی ها هیچ ارتباطی با خطر بالای بیماری های قلبی عروقی نشان نداد.

جایگزینی نوشیدنی های شیرین شده با شکر با نوشیدنی های رژیمی خوب است، زیرا میزان قند را نیز کاهش می دهد. اما بهترین گزینه نوشیدنی، همچنان “آب” است.

Lorena Pacheco، نویسنده اصلی مطالعه، دانشمند پژوهشی در بخش تغذیه در مدرسه هاروارد چان، در پایان نتیجه گیری کرد: “یافته‌ های ما حمایت بیشتری از توصیه‌ ها و سیاست‌ های بهداشت عمومی برای محدود کردن مصرف نوشیدنی‌ های شیرین شده توسط مردم و همچنین تشویق مردم به حفظ سطح فعالیت بدنی توصیه شده را فراهم می‌ کند.”

یافته های کلیدی:

  • نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند آبمیوه و نوشابه با خطر بالاتر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است.
  • محققان دریافتند ورزش منظم این خطر را معکوس نمی کند.
  • این مطالعه نشان می دهد که بهترین گزینه برای جایگزینی با این نوع نوشیدنی ها، آب است.

این مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها