ترکیب تمرینات هوازی و قدرتی خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را کاهش می دهد

ورزش‌ کردن فقط شما را خوش‌ اندام نمی‌ کند؛ بلکه، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را نیز کاهش می‌ دهد. محققان دانشگاه ایالتی آیووا، در یکی از بزرگترین و طولانی‌ ترین آزمایش‌ های ورزشی تحت‌ نظارت، کشف کرده‌اند که برنامه ترکیبی ورزش‌ های هوازی و استقامتی ممکن است به‌ اندازه تمرینات هوازی صرف برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی‌ عروقی، به‌ ویژه برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق موثر باشد.

ترکیب ورزش هوازی و استقامتی
تحقیقات جدید نشان می دهد که ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

آثار انواع گوناگون تمرینات ورزشی بر سلامت قلبی‌ عروقی در این تحقیق بررسی شدند. درحالی‌که تمرینات هوازی به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ ها شناخته می‌ شوند، این مطالعه آثار آن را با تمرینات استقامتی (قدرتی یا با وزنه) و ترکیبی از هر دو مقایسه می‌ کند.

Duck-chul Lee نویسنده ارشد مقاله و از اساتید حرکت‌ شناسی دانشگاه ایالتی آیووا، در نشریه‌ ای دانشگاهی می‌ گوید: «اگر از تمرینات هوازی خسته شده‌ اید و تنوع می‌ خواهید، یا دچار درد مفاصله گشته اید که دویدن طولانی را برایتان مشکل می‌ سازد، تحقیقات ما نشان می‌ دهد که بدون کاهش فواید قلبی‌ عروقی، می‌ توانید نیمی از تمرینات هوازی‌تان را با تمرینات قدرتی جایگزین کنید». «تمرینات ترکیبی برای سلامتی فوایدی دیگری مانند تقویت عضلات نیز دارند».

محققان داده‌هایی را از ۴۰۶ شرکت‌کننده ۳۵ تا ۷۰ ساله تحلیل کردند که همگی در دسته دارای‌ اضافه‌ وزن یا چاق طبقه‌بندی می‌ شدند. این شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به چهار گروه بدون تمرین، فقط تمرین هوازی، فقط تمرین استقامتی، و ترکیبی از هوازی و استقامتی تقسیم شدند.  آنهایی که در گروه‌ های تمرینی قرار داشتند به مدت یک سال برنامه‌ ورزشی روزمره‌ ای را سه‌ بار در هفته و تحت‌نظارت انجام می‌ دادند.

شرکت‌کنندگان همچنین در آموزش «رویکرد های غذایی برای توقف فشارخون بالا» شرکت کردند و رژیم‌ غذایی خود را با استفاده از ابزاری ثبت می‌ کردند که توسط مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده طراحی شده بود. ریسک‌ فاکتور های کلیدی بیماری‌ های قلبی‌ عروقی – فشار خون سیستولی، کلسترول LDL، قند ناشتا، و درصد چربی بدن – در ابتدا، میانه و انتهای کارآزمایی اندازه‌گیری شدند.

Lee این طور توضیح می‌ دهد: «بسیاری از مطالعات تنها یکی از این چهار فاکتور را بررسی کرده‌ اند؛ اما، در حقیقت، ترکیب چند فاکتور خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی‌ عروقی را افزایش می‌ دهد».

یافته‌ های اصلی نشان می‌ دهند که هم گروه تمرین هوازی و هم  گروه ورزش ترکیبی کاهشی چشم‌گیری در چربی بدن و امتیاز ترکیبی پایین‌ تری داشته‌ اند که حاکی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی‌ عروقی است. با این حال، تمرینات استقامتی صرف فواید مشابهی برای سلامت قلب، در مقایسه با گروه کنترل، به همراه نداشت.

علاوه‌براین، این تحقیق نشان داد که شرکت‌ کنندگان گروه تمرینات هوازی در آزمایش VO2max (حداکثر اکسیژن مصرفی)، شاخص تناسب هوازی، پیشرفت نشان دادند؛ در حالی‌ که گروه تمرینات استقامتی در آزمون‌ های قدرت عضلات پیشرفت نشان دادند. شرکت‌ کنندگان گروه تمرینات ترکیبی در هر دو آزمون دارای پیشرفت بودند.

همچنین بخوانید >> کاهش 40 درصدی خطر ابتلا به سرطان با انجام ورزش های هوازی

یافته‌ های این تحقیق با آن دسته از دستور العمل‌ های فعالیت‌ های فیزیکی مطابقت دارند که هم ورزش‌ های استقامتی و هم تمرینات هوازی را توصیه می‌ کنند؛ اما، مدت زمان بهینه این تمرین‌ ها نامشخص است. Lee قصد دارد در مطالعه‌ ای دیگر که آن نیز روی بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق تمرکز دارد، “میزان” ایده‌آل ورزش استقامتی را بیشتر بررسی کند.

این مقاله در مجله European Heart منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها