تنهایی برای سلامتی بدتر از چاقی، مصرف الکل و حتی کشیدن 15 نخ سیگار در روز است

تنهایی ممکن است بدترین چیز برای سلامتی افراد مسن باشد. محققان مؤسسه Regenstrief و دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در تازه ترین مطالعه خود دریافتند که تنهایی، که به عنوان یک عامل استرس زای روانی-اجتماعی بزرگ شناخته شده است، برای افراد مسن بدتر از اعتیاد به الکل، چاقی و کشیدن 15 نخ سیگار در روز است.

خطرات تنهایی برای سلامتی
تنهایی بدتر از سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل و چاقی است؛ مطالعات نشان می دهد که پزشکان مراقبت های اولیه می توانند راه حل هایی را در این زمینه به بیماران ارائه دهند.

این مطالعه که در مجله انجمن سالمندان آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد که پزشکان مراقبت های اولیه می توانند در خط مقدم رسیدگی به این همه گیری خاموش باشند.

این یافته ها که در پی فراخوان جراح عمومی ایالات متحده برای مقابله با اپیدمی تنهایی به دست آمده است، نشان می دهد که 53 درصد از سالمندانی که به مراکز مراقبت های اولیه مراجعه می کنند، از احساس تنهایی رنج می برند. این احساسات به طور قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر گذاشته و کیفیت کلی زندگی آنها را کاهش می دهد.

تنهایی حتی مضر تر از چاقی، اعتیاد به الکل و سیگار کشیدن

دکتر Monica Williams-Farrelly، نویسنده اول این مطالعه، پژوهشگر موسسه تحقیقاتی Regenstrief و استادیار پژوهشی در دانشکده پزشکی IU، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: اولین و بدیهی ترین پاسخ برای تنهایی این است که پزشکان مراقبت های اولیه بیماران خود را غربالگری کنند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، تنهایی تأثیراتی کاملاً قابل توجه و خطرناک بر سلامتی دارد، بنابراین همانطور که از سالمندان می‌ پرسیم: آیا سیگار می‌کشید یا قند خون خود را اندازه گیری می کنید، لازم است که از آنها در مورد احساسات و تعاملات اجتماعیشان نیز سوال کنیم.

این تحقیق بر اهمیت شیوه مراقبت های اولیه نه تنها در شناسایی تنهایی بلکه در ارائه راه حل های ملموس برای آن تاکید می کند.

همچنین بخوانید >> تنهایی، خطرناک تر از رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشدن

دکتر Nicole Fowler، محقق اصلی این مطالعه، پژوهشگر موسسه تحقیقاتی Regenstrief و دانشیار و مدیر تحقیقات در دانشکده پزشکی IU در اینباره توضیح می دهد: این تحقیق مهم است زیرا شواهدی را برای مداخلات لازم برای سالمندان در مراقبت‌ های اولیه که احساس تنهایی می‌ کنند، شناسایی و پیشنهاد می‌ کند.

وی می افزاید: پزشکان مراقبت های اولیه باید درباره تنهایی با بیماران مسن خود صحبت کرده و منابعی را برای کمک به آنها در ایجاد روابط اجتماعی معنادار فراهم سازند.

یکی از مداخلات موثر که توسط محققان برجسته شده است، مفهوم حلقه دوستان است. این مدل توانبخشی روانی-اجتماعی سه ماهه گروه محور، بر تقویت تعامل و دوستی بین شرکت کنندگان تمرکز دارد.

این مدل، نه تنها در کاهش احساس تنهایی بلکه در بهبود پیامد های مختلف سلامتی، مانند سلامت ذهنی، شناخت و مرگ و میر، در حالی که به طور بالقوه هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد، موفق ظاهر شده است.

داده‌ های این مطالعه در طول همه‌ گیری کووید19 جمع‌ آوری شد، ویروسی که روند رو به افزایش تنهایی را در میان سالمندان تقویت کرد.

دکتر Monica Williams-Farrelly خاطر نشان کرد: تنهایی ممکن است ساده به نظر برسد، اما شناسایی و پرداختن به آن می تواند پیچیده باشد. این مشکل قبل از ویروس کرونا آغاز گردیده و سپس با دستور ملی ماندن در خانه ناشی از همه‌ گیری که از تماس و ارتباطات اجتماعی جلوگیری می کرد، شدت گرفت.

داده‌ های این مطالعه که از کارآزمایی بالینی نتایج مراقبت از غربالگری بیماری آلزایمر (COADS) جمع‌ آوری شد، نشان‌ دهنده نیاز مبرم به مداخلاتی است که شناسایی تنهایی و چگونگی بر طرف سازی آن را مورد هدف قرار می دهد.

این مطالعه نه تنها پیامد های عمیق تنهایی بر سلامت و رفاه سالمندان را روشن می سازد، بلکه بر نقش مهمی که پزشکان مراقبت های اولیه می توانند در کاهش این موضوع ایفا کنند، تأکید می کند.

با گنجاندن غربالگری تنهایی در مراقبت های معمول و ارائه منابع و ارجاعات، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند به طور قابل توجهی بر زندگی کسانی که از انزوا رنج می برند، تأثیر گذار باشند.

مروری بر نکات کلیدی

  • 53 درصد از افراد مسن به پزشک خود گزارش داده اند که احساس تنهایی می کنند.
  • تنهایی یک عامل استرس زای بزرگتر از اعتیاد به الکل، سیگار و چاقی است.
  • مطالعات نشان می دهد که همه گیری کووید19 به روند رو به رشد تنهایی شدت بخشیده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها