15 عامل افزایش فشار خون که شاید ندانید

احتمالاً شنیده اید که مراقب میزان نمکی که می خورید باشید، به خصوص اگر نگران فشار خون خود هستید.
مراقبت از میزان نمک مصرفی به این دلیل است که نمک، باعث می شود بدن شما آب را نگه دارد و فشار بیشتری را بر قلب و عروق خونی شما وارد می کند.
نمک، استرس و عصبانیت تنها چیزهایی نیستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

اگرچه نوسان های موقتی فشار خون لزوماً مشکل زا نیستند، اما در طول زمان و به طور مداوم اگر فشار خون بالایی داشته باشید، خطرناک بوده و می تواند باعث ایجاد آسیب جدی شود.

عوامل افزایش فشار خون بالا

در این مقاله پانزده عامل افزایش فشار خون که شاید در نگاه اول شما را شگفت زده کنند و از آنها بی خبر باشید را معرفی خواهیم کرد.

1- تنهایی:

این موضوع فقط به تعداد دوستانی که دارید مربوط نمی شود، بلکه ملاک در ارتباط بودن و ارتباط بر قرار کردن است. ممکن است شما تعداد دوستان زیادی داشته باشید یا اطرافتان پر از جمعیت باشد، اما با هیچکدام ارتباط برقرار نکنید و همچنان احساس تنهایی داشته باشید. افسرده بودن یا استرس داشتن معادل با تنهایی نیست و اثر تنهایی بیش از اینهاست.

همچنین بخوانید >> هم وابستگی در رابطه چیست؟ نشانه های یک رابطه هم وابسته

اثر تنهایی با گذشت زمان بدتر و شدید تر می شود. در یک مطالعه انجام شده، طی مدت 4 سال افراد تحت نظر قرار گرفتند که در بین آنها، تنها ترین افراد فشار خون بالایی داشتند به طوری که در طول زمان مطالعه، فشار خون آنها بیش از 14 امتیاز افزایش یافت.
محققان بر این باورند که داشتن ترس مداوم از طرد شدن و احساس نا امیدی ممکن است نحوه عملکرد بدن شما را تغییر دهد.

2- آپنه خواب:

افراد مبتلا به آپنه خواب شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا و سایر بیماری ها قلبی دارند.

آپنه خواب
آپنه خواب

هنگامی که تنفس شما به طور مکرر در هنگام خواب قطع می شود، این عمل سیگنال‌هایی را به رگ‌های خونی و قلب شما ارسال می‌کند تا برای حفظ جریان خون سخت‌تر کار کنند و سیستم عصبی شما نیز مواد شیمیایی را آزاد می کند که فشار خونتان را افزایش می دهد. به علاوه، اکسیژن کمتری دریافت می‌کنید، که می‌تواند به دیواره‌های رگ‌های خونی آسیب برساند و تنظیم فشار خون را برای بدن دشوارتر کند.

این امر خطر ابتلا به فشار خون بالا، ریتم غیرطبیعی قلب، سکته مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می دهد. خوشبختانه، آپنه خواب قابل درمان است.

3- شکر افزوده:

نقش شکر در افزایش فشار خون حتی ممکن است از نمک بیشتر و مهم تر باشد، به خصوص به شکل شکر های فرآوری شده مانند سیروپ ها شربت ذرت با فروکتوز بالا.
افرادی که قند و شکر های افزوده بیشتری در رژیم غذایی خود دارند، شاهد افزایش قابل توجهی در عدد بالاتر و پایین تر فشار خون خود هستند. فقط یک قوطی نوشابه باعث افزایش متوسط 15 امتیازی در فشار سیستولیک (عدد بالا در فشار خون یا فشار در طول ضربان قلب) و 9 در دیاستولیک (عدد پایین یا فشار بین ضربان‌ها) می‌شود.

همچنین بخوانید >> با این 10 تغییر ساده از قلب خود محافظت کنید

4- کمبود دریافت پتاسیم:

کلیه های شما به تعادل سدیم و پتاسیم نیاز دارند تا میزان مناسبی از مایعات را در خون شما حفظ کنند.
بنابراین حتی اگر رژیم غذایی کم‌نمک داشته باشید، اگر میوه، سبزیجات، لوبیا، لبنیات کم‌چرب یا ماهی نیز به اندازه کافی مصرف نکنید، ممکن است فشار خون بالاتری داشته باشید.

مواد غذایی حاوی پتاسیم
مواد غذایی حاوی پتاسیم

در حالی که ممکن است به موز به عنوان منبع اصلی پتاسیم فکر کنید، اما اگر مراقب وزن خود هستید، کلم بروکلی، شاه بلوط، اسفناج و سایر سبزیجات برگدار راه های مناسب و بهتری برای دریافت میزان مورد نیاز پتاسیم روزانه هستند.

همچنین بخوانید >> معرفی 5 صبحانه جدید و سرشار از پروتئین

همچنین بخوانید >> طرز تهیه سالاد ماهی سالمون

5- احساس درد:

درد ناگهانی یا درد شدید، سیستم عصبی شما را افزایش داده و فشار خونتان را بالا می برد.
هنگامی که یک دست خود را در آب یخ قرار دهید، روی گونه یا ناخن خود کمی فشار دهید یا به انگشت خود شوک الکتریکی وارد کنید، می توانید اثرات این درد را مشاهده کنید.

6- مکمل های گیاهی:

آیا جینکو، جینسینگ، گوارانا، افدرا، پرتقال تلخ یا خار مریم مصرف می کنید؟
اینها و سایر موارد می توانند فشار خونتان را افزایش دهند یا نحوه عملکرد داروها، از جمله داروهای کنترل فشار خون بالا را تغییر دهند.

7- مشکلات تیروئیدی:

وقتی این غده به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، ضربان قلب شما کند می شود و شریان های شما کشش کمتری پیدا می کنند.
سطوح پایین هورمون همچنین ممکن است کلسترول “بد” LDL شما را افزایش دهد، چیزی که می تواند شریان ها را سفت کند.

مشکلات تیروئید
مشکلات تیروئید

خون در رگ‌های سخت سریع‌تر حرکت می‌کند و به دیواره‌ها فشار می‌آورد و فشار را بالا می‌برد.
اگرچه این مورد زیاد رایج نیست، اما هورمون تیروئید بیش از حد می تواند ضربان قلب شما را شدید تر و سریع تر کند، که همچنین باعث افزایش عدد فشار خون شما می شود.

8- نگه داشتن ادرار:

در یک مطالعه روی زنان میانسالی که حداقل 3 ساعت به دستشویی نرفته بودند، فشار سیستولیک به طور متوسط حدود 4 امتیاز و دیاستولیک 3 امتیاز افزایش یافت.
مردان و زنان در سنین مختلف اثرات مشابهی را مشاهده کردند. با افزایش سن احتمال فشار خون بالا بیشتر می شود، بنابراین باید به صورت دقیق تری اعداد را مشاهده کنید. یک مثانه خالی می تواند یکی از راه های کمک به انجام این کار باشد.

همچنین بخوانید >> چگونه از بیماری کلیه پیشگیری کنیم؟

9- داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) :

همه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند آسپرین و ایبوپروفن، می توانند عدد فشار خونتان را افزایش دهند، چه سالم باشید و چه در حال حاضر دارای مشکلات قلبی و عروقی باشید.
اگرچه میانگین افزایش تنها چند امتیاز است، اما دامنه وسیعی وجود دارد، به این معنی که ممکن است برخی افراد را بسیار بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار دهد.

10- محیط مطب پزشک معالج:

ممکن است تا به حال برای شما پیش آمده باشد که فشار خونی که در خانه یا محیطی که برای شما آشناست اندازه گیری می کنید با عدد فشار خونی که در مطب دکترتان به دست می آید متفاوت باشد.
“اثر لباس سفید” که به خاطر لباس سنتی متخصصان پزشکی نامگذاری شده، افزایش فشار خون است.

تا 10 امتیاز بیشتر برای سیستولیک (عدد بالا) و 5 برای دیاستولیک (عدد پایین) که می تواند به سادگی اتفاق بیفتد.

این تفاوت عددی در میزان فشار خون به دلیل احساس استرس و اضطراب جایی که در آن حضور دارید اتفاق می افتد.

11- داروهای ضد احتقان:

موادی مانند پسودوافدرین و فنیل افرین می توانند رگ های خونی شما را باریک کنند.
این بدان معناست که همان مقدار خون باید در فضای کوچک‌تری، مانند جمعیتی که از راهرو عبور می‌کنند، فشار بیاورد.
این داروها همچنین می توانند داروهای فشار خون را کم اثر کنند. پزشک متخصص یا داروساز می تواند به شما کمک کند تا در صورت داشتن فشار خون بالا، محصولات کمر خطر تر بدون نیاز به نسخه را برای مشکلات سینوسی و سرماخوردگی خود انتخاب کنید.

12- کم آبی بدن:

هنگامی که سلول های بدن شما آب کافی ندارند، رگ های خونی شما سفت می شوند.
این امر به به این خاطر بوده که مغزتان سیگنالی به غده هیپوفیز شما می فرستد تا یک ماده شیمیایی آزاد کند که آنها را کوچک می کند.
همچنین کلیه‌های شما ادرار کمتری تولید می کنند تا از میزان مایعات محدودی که در اختیار دارند استفاده کنند که در نتیجه باعث فشردگی بیشتر رگ‌ های خونی کوچک در قلب و مغز شما می شود.

13- کنترل بارداری هورمونی:

قرص‌ها، تزریق‌ها و سایر وسایل کنترل بارداری از هورمون‌هایی استفاده می‌کنند که رگ‌های خونی را باریک می‌کنند، بنابراین ممکن است فشار خون شما بالا برود.
به احتمال زیاد این مشکل برای زنان بالای 35 سال، افراد دارای اضافه وزن و سیگاری اتفاق می افتد.
ممکن است بخواهید فشار خون خود را تحت نظر داشته باشید و هر 6 تا 12 ماه یکبار چک کنید.
دوز کمتر استروژن می تواند اعداد شما را به حالت عادی نزدیک کند.

14- صحبت کردن:
صحبت کردن
صحبت کردن

این اتفاق می افتد چه جوان باشید چه پیر و مهم نیست کجا هستید.
هر چه فشار خون در حالت استراحت شما بالاتر باشد، اعداد زمانی که شروع به صحبت می کنید بیشتر می شوند و تاثیرات آن برای چند دقیقه باقی می ماند.
به نظر می رسد موضوع و محتوای احساسی آنچه می گویید مهم تر از این واقعیت است که صرفا لب های خود را حرکت می دهید.

15- داروهای ضد افسردگی:

داروهایی که مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین را هدف قرار می دهند (از جمله ونلافاکسین (Effexor)، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و فلوکستین (پروزاک، سارافم))، می توانند نه تنها خلق و خوی شما، بلکه فشار خون شما را نیز تغییر دهند.

در صورت مصرف لیتیوم یا سایر داروهایی که بر سروتونین تأثیر می گذارند، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) ممکن است آن را افزایش دهند.

همچنین بخوانید >> اگر فرد مضطربی هستید، احتمالا حافظه ی ضعیف تری داشته باشید

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام، توصیه پزشکی، تشخیص یا درمان بیماری ها را ارائه نمی دهد و صرفا اطلاعات عمومی بیماری ها و مقالات پزشکی را از منابع معتبر در جهان در اختیار شما قرار می دهد. در نتیجه لازم است تا در مورد بیماری های خود حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها