رژیم غذایی بیماران دیابتی /کنترل میزان قند خون به صورت طبیعی

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی را برای بیماران دیابتی به جهت کنترل و مدیریت دیابت ایفا می کند. در واقع، رژیم غذایی و سبک زندگی جنبه های مهمی از کنترل و درمان دیابت به شمار می آیند زیرا غذایی که روزانه مصرف می شود در میزان قند خون تاثیر مستقیم دارد.

رژیم غذایی بیماران دیابتی
رژیم غذایی خاصی برای بیماران دیابتی وجود ندارد. اما غذاهایی که می خورید نه تنها در نحوه مدیریت دیابت، بلکه در میزان احساس خوب و میزان انرژی شما نیز تأثیر گذارند. به عنوان مثال کربوهیدرات هایی که می خورید و می نوشید به گلوکز تجزیه می شوند. نوع و مقدار مصرفی شما می تواند در سطح گلوکز خون و مدیریت دیابت شما تفاوت ایجاد کند.

برای مثال، مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات قند خون را بالا می برد.دستگاه گوارش برخی از این مواد غذایی قابل هضم را به قند تجزیه می کند، که در نتیجه وارد جریان خون می شوند.

اما باید در نظر داشت که تمامی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مضر نیستند. کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات، دیرتر هضم می شوند، در حالی که کربوهیدرات های ساده مانند آرد سفید و شکر تصفیه شده ممکن است موجب افزایش ناگهانی قند خون گردند.

بیماران دیابتی به دلیل عملکرد نامناسب انسولین که یک هورمون ترشح شده از لوزالمعده می باشد و موجب کنترل قند خون می شود، قند خون بالایی دارند. در این مقاله ۷ ماده غذایی که می توانند به طور طبیعی منجر به کنترل میزان قند خون شوند را به شما معرفی خواهیم نمود.

رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی: ۷ غذایی که به طور طبیعی منجر به کنترل میزان قند خون می شوند

نکات کلیدی:

  • فیبر موجود در غلات به کنترل قند خون کمک می کند.
  • مغزها موجب کاهش کلسترول، التهاب و پایداری انسولین می شوند.
  • همچنین مصرف دانه های شنبلیله خیسانده شده در آب، هر روز صبح کار ساز است.
۱- جو

مطالعات انجام شده در دانشگاه لوند سوئد حاکی از آن است که مصرف ترکیب خاصی از فیبرهای رژیمی موجود در جو موجب کاهش اشتها و میزان بالای قند خون می شود.غلاتی مانند جو دو سر، برنج قهوه ای یا ارزن هایی مانند ذرت خوشه ای و ارزن انگشتی حاوی فیبرهای محلول و غیرمحلول می باشند که به کنترل میزان قند خون کمک می کنند.این مطلب توسط مشاور تغذیه،دکتر روپالی داتا منتشر شده است.

2- موز

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه دوبلین در ایرلند نشاسته مقاوم موجود در مواد غذایی مانند موز، سیب زمینی، غلات و حبوبات به واسطه کنترل قند خون که ناشی از کمک به سلامت روده و احساس سیری می باشد برای سلامتی مفید است.نشاسته مقاوم در روده باریک هضم نمی شود، بنابراین از فیبرهای رژیمی به شمار می آید.

3- مغزها

مغزها (آجیل) حاوی چربی های اشباع نشده، پروتئین و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند که موجب کاهش کلسترول، التهاب و پایداری انسولین می شوند. بر اساس یک مطالعه انجام شده که در نشریه بی ام جی اپن به چاپ رسیده است،برای کنترل میزان بالای چربی و قند خون وعده های غذایی روزانه حداقل باید حاوی ۵۰ گرم بادام، بادام هندی،بلوط،گردو یا پسته باشد.

4- خیار چنبر تلخ (کارلا)

خیار چنبر تلخ حاوی یک ترکیب انسولینی می باشد که پلی پتاید پی یا انسولین پی نامیده می شود که به طور طبیعی قند خون را کنترل می کند. یک گزارش منتشر شده در نشریه شیمی و زیست شناسی حاکی از این است که مصرف خیار چنبر تلخ موجب افزایش جذب گلوکوز و بهبود قند خون می شود.

5- دانه شنبلیله

دکتر پی.اس فدک در کتاب خود با عنوان پزشک در خانه:درمان طبیعی با گیاهان و ادویه جات، معتقد است که مصرف یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله،پودر زردچوبه،و پودر آملا به مقادیر مساوی و همراه با آب گرم به صورت سه مرتبه در روز برای کنترل میزان بالای قند خون بسیار مفید است. دکتر روپالی داتا افزود:می توان یک یا دو قاشق چای خوری دانه شنبلیله خیس شده در آب را هر روز صبح مصرف کرد.اما بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند پیش از انجام این کار باید با پزشک خود مشورت کنند.

6- غذاهای سرشار از پروتئین

طبق گفته دکتر روپالی داتا، پروتئین موجود در تخم مرغ،شیر،ماهی و مرغ یا پروتئین موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات،پنیرآسیایی یا آرد نخودچی میزان قند خون را کنترل می کند.مصرف حبوباتی مانند لوبیا،نخود،عدس،ماش وعدس قرمزحداقل یک مرتبه در روز توصیه می شود.بر اساس مطالعات انجام شده اثبات شده است که پروتئین تا حدودی بر میزان قند خون تاثیر دارد.

7- آملا

آملا میوه ای از درخت انگور فرنگی هندی می باشد و از درمان های سنتی برای تنظیم میزان بالای قند خون به شمار می آید.همچنین آملا حاوی نوعی ماده ی معدنی است که کروم نامیده می شود و به تنظیم متابولیسم کربوهیدرات و واکنش بیشتر بدن نسبت به انسولین کمک می کند.

علاوه بر مصرف این مواد غذایی، انجام ورزش هایی مانند برخی فعالیت های بدنی در افزایش میزان حساسیت به انسولین حائز اهمیت است. این بدان معناست که ورزش کردن به طور مرتب به ویژه برای بیماران دیابتی به بدن کمک می کند تا از قند موجود در جریان خون بیشتر استفاده کند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها