تریگونلین می تواند از ضعف و تحلیل عضلات در سنین بالا جلوگیری نماید

با افزایش سن، ماهیچه های ما به طور طبیعی شروع به تحلیل رفتن می کنند. این فرآیند که به عنوان سارکوپنی شناخته می شود، می تواند منجر به ضعف، افتادن و از دست دادن استقلال در سال های طلایی ما شود. اما اگر یک ترکیب طبیعی وجود داشته باشد که بتواند به کند کردن این روند کمک کرده و با افزایش سن ماهیچه های ما را سالم و قوی نگه دارد، چه؟

تریگونلین و تقویت عضلات
تریگونلین یک ترکیب طبیعی موجود در قهوه و بدن انسان، سطوح NAD+ را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را در طول پیری بهبود می بخشد.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور که در Nature Metabolism منتشر شده است، یک گزینه امیدوار کننده را شناسایی کرده است: تریگونلین (trigonelline).

تریگونلین ترکیبی است که در بسیاری از غذاهای گیاهی مانند قهوه، دانه های شنبلیله و نخود فرنگی یافت می شود. تحقیقات نشان می‌ دهد سالمندانی که از سطوح پایین تریگونلین در خون برخوردار بودند، عضلات ضعیف تری داشته و آهسته تر از سایرین قادر به راه رفتن بودند.

ارتباط تریگونلین با تقویت سلامت عضلات

محققان با شگفتی از این همبستگی، تصمیم گرفتند عمیق تر به این موضوع بپردازند که آیا تریگونلین واقعاً می تواند به طور مستقیم بر سلامت عضلات تأثیر بگذارد؟

آنها از طریق یک سری آزمایش بر روی سلول‌ های ماهیچه‌ ای انسان، موش‌ ها و حتی کرم‌ های کوچکی به نام C. elegans دریافتند که تریگونلین به‌ عنوان یک پیش‌ ساز برای NAD+ (کوآنزیم حیاتی که با افزایش سن کاهش می‌ یابد)، عمل می‌ کند.

NAD+ یا نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید، اساساً واحد متابولیسم در سلول‌ های ما بوده و واکنش‌ های شیمیایی اساسی را که انرژی تولید کرده و ما را زنده نگه می‌ دارند، امکان‌ پذیر می‌ سازد. میتوکندری ها، نیروگاه های سلولی، برای عملکرد مناسب به NAD+ متکی هستند. سلول‌ های عضلانی مملو از میتوکندری اند تا به حرکت نیرو دهند.

بنابراین، تصور می‌شود که کاهش وابسته به سن در NAD+ عامل اصلی اختلال عملکرد میتوکندری و زوال عضلانی در طول زمان باشد.

Vincenzo Sorrentino از برنامه تحقیقاتی طول عمر سالم در NUS Medicine در یک بیانیه رسانه ای در اینباره گفت: یافته‌ های ما درک کنونی متابولیسم NAD+ را با کشف تریگونلین به‌ عنوان یک پیش‌ ساز جدید برای NAD+ گسترش داده و پتانسیل ایجاد مداخلات با ویتامین‌ های تولیدکننده NAD+ را هم برای طول عمر سالم و هم برای کاربرد های بیماری‌ های مرتبط با سن افزایش می‌ دهد.

همه چیز درباره NAD+ است

NAD+ چیست
NAD+ در تمام سلول های بدن شما یافت می شود و برای ایجاد انرژی سلولی و حفظ سلامت سلولی ضروری است. سطوح این مولکول حیاتی با وضعیت سلامتی در پیری مرتبط بوده و با افزایش سن کاهش می یابد.

دانشمندان دریافتند که درمان با تریگونلین باعث افزایش سطح NAD+ شده و و نشانگر های عملکرد میتوکندری را در سلول‌ های عضلانی مسن انسان و موش بهبود می‌ بخشد. به طور قابل توجهی، تغذیه تریگونلین به موش های مسن به مدت 12 هفته، قدرت چنگ زدن آنها را افزایش داد و از آنها در برابر خستگی ماهیچه ای محافظت کرد.

حتی کرم‌ های کوچک C. elegans به وسیله تریگونلین تقویت شدند. این درمان، طول عمر آنها را افزایش داد، یکپارچگی ساختاری سلول‌ های عضلانی آنها را بهبود بخشید و به حفظ توانایی آنها در چرخش با افزایش سن کمک کرد. روی آن دسته از کرم هایی که یک ترفند ژنتیکی که توانایی پردازش تریگونلین را به NAD+ از بین می‌ برد انجام گردید، این امتیازات ضد پیری دیده نشد که تأییدی است بر نقش کلیدی برقراری ارتباط با NAD+.

از دیدگاه شیمیایی، تریگونلین شباهت زیادی به نیاسین (ویتامین B3) دارد. اما برخلاف مکمل‌ های نیاسین که مستقیماً در NAD+ گنجانده شده‌ اند، محققان تشخیص دادند که تریگونلین باید ابتدا چند مرحله متابولیک بیشتری را طی کند.

جالب اینجاست که برخی از بافت‌ ها، مانند کبد، در این تبدیل trigonelline به NAD+ واقعا کارآمد هستند، در حالی که برخی دیگر، مانند ماهیچه‌ های اسکلتی، تقویت NAD+ کمتری از تریگونلین را دریافت می‌ کنند.

محققان بر این باورند که ممکن است به همین دلیل باشد که موش‌ های مسن توده عضلانی بیشتری با تریگونلین نداشتند، حتی اگر قدرت و استقامت عضلانی آنها بهبود یافته بود.

تحقیقات بیشتری در مورد کارایی تریگونلین مورد نیاز است

بنابراین، آیا تریگونلین یک مکمل معجزه آسای عضلانی جدید است؟ هنوز کاملاً مشخص نیست. محققان هشدار می دهند که سارکوپنی یک بیماری پیچیده بوده و تغذیه به تنهایی نمی تواند آن را کاملاً معکوس نماید. تریگونلین می تواند قطعه مهمی از پازل باشد، اما افراد مسن برای مبارزه کامل با کاهش عضلانی، به دریافت پروتئین کافی، ویتامین D، امگا 3 و ورزش نیاز خواهند داشت.

همچنین هنوز کاملاً مشخص نیست که چه مقدار از تریگونلین موجود در مواد غذایی مانند قهوه به مزایای مشاهده شده در تحقیقات آزمایشگاهی نسبت داده می شود. موش ها و کرم ها در این مطالعه دوز های بسیار بالایی دریافت نمودند.

کارآزمایی‌ های تصادفی‌ سازی و کنترل‌ شده برای اثبات اینکه مکمل‌ های تریگونلین می‌ توانند پیری عضلات را کند یا معکوس کنند، مورد نیاز است. به عبارت دیگر، با این پیش زمینه که سلامت عضلات خود را بهبود می دهید، بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه، شروع به نوشیدن فنجان بعدی نکنید.

با این وجود، این مطالعه با آشکار ساختن این نکته که این ترکیب گیاهی، به عنوان یک پیش ساز NAD+ در رژیم غذایی، می تواند متحدی در مبارزه با سارکوپنی باشد، زمینه جدید هیجان انگیزی را ایجاد می کند. اگر وعده پیش بالینی تریگونلین در آزمایشات انسانی تحقق یابد، ممکن است روزی یک عنصر کلیدی در دستور العمل ماهیچه های قوی تر و پیری سالم تر باشد.

این پروژه توسط Nestlé Research، Nestlé Health Sciences و کمک مالی مستقیم به نویسندگان ارشد تأمین مالی شد.

آنچه در مورد آسیب های مربوط به سن باید بدانید:

  • بر اساس گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریباً از هر 4 بزرگسال بالای 65 سال، 1 نفر دچار زمین خوردن می شود.
  • سالانه بیش از 3 میلیون سالمند برای زمین خوردن، درمان اضطراری دریافت می کنند.
  • بیش از 300000 مورد از این آسیب ها، مربوط به شکستگی های لگن می شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها