مصرف پروتئین احتمال ابتلا به بیماری‌ های مرتبط با سالخوردگی را کاهش می‌ دهد

با توجه به مطالعات جدید، پروتئين‌ ها، به‌ ویژه پروتئین‌ های گیاهی، ممکن است نقشی کلیدی در پیر شدن همراه با سلامتی در زنان داشته باشند.

پروتئین و پیری سالم
زنانی که در میانسالی پروتئین گیاهی بیشتری مصرف می کنند، ممکن است در پیری سالم تر از دیگران بوده و از طول عمر بیشتری برخوردار شوند.

امیدوارید که سالخوردگی خوبی داشته باشید؟ راز سالم پیر شدن ممکن است مصرف زیاد پروتئین، به‌ ویژه پروتئين‌ های گیاهی باشد.

در مطالعه جدیدی که توسط محققین دانشگاه Tufts انجام، و در روز چهارشنبه در مجله آمریکایی The American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید، نقش بلندمدت رژیم پروتئینی در سالخوردگی همراه با سلامتی میان خانم‌ ها مورد ارزیابی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که مصرف پروتئین به طور قابل‌ توجهی با شانس بیشتر پیری سالم مرتبط است و خوردن مقدار زیادی پروتئین، به‌ ویژه پروتئین گیاهی، احتمال ابتلا به بیماری‌ های مرتبط با سالخوردگی را کاهش می‌ دهد.

همچنین بخوانید >> 8 عادت سبک زندگی سالم برای افزایش طول عمر

مصرف پروتئین بیشتر و افزایش طول عمر و سلامتی زنان

محققان گزارش‌ های فردی ۴۸۰۰۰ زن شرکت‌ کننده در مطالعه هم‌گروهی آینده‌نگر سلامت پرستاران (NHS) را از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶ تحلیل کردند که همه آنها در شروع مطالعه سالم و بین ۳۸ تا ۵۹ سال سن داشتند.

محققان حین مطالعه دریافتند که کسانی که پروتئین بیشتری از منابع گیاهی مانند میوه‌ ها، سبزیجات، غلات و حبوبات مصرف کرده‌اند، به نسبت کسانی که کمتر مصرف کرده‌اند، کمتر به بیماری‌ های قلبی، سرطان، دیابت، و کاهش سلامت شناختی و روانی مبتلا می‌ شوند.

خصوصا زنانی که عمدتا پروتئین گیاهی مصرف می‌کردند با افزایش سن ۴۶ درصد کمتر به بیماری‌ های مزمن شایع و سایر بیماری‌ ها روانی و جسمی مبتلا می‌ شدند، در حالی که زنانی که عمدتا پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند، ۶ درصد کمتر احتمال داشت که سالم بمانند. هرچند، احتمال ابتلای همین افراد هم به بیماری کمتر از کسانی بود پروتئین کمی مصرف می‌ کردند.

Andres Ardisson Korat محقق HNRCA و نویسنده ارشد این مقاله در یک بیانیه خبری گفت: «مصرف پروتئین در میان‌ سالی با افزایش سطح سلامتی در سالخوردگی مرتبط است». «تحقیقات ما نشان داد که منبع پروتئین نیز مهم است. اگر عمده پروتئین رژیم غذایی‌تان در میانسالی گیاهی و بخش کوچکی از آن حیوانی باشد، به نظر می‌ رسد که در سالخوردگی از سلامت و طول‌ عمر بیشتری برخوردار باشید».

نتایج تحقیقات نشان می‌ دهند که پروتئين‌ های گیاهی به‌ ویژه با سلامت روانی در سالخوردگی مرتبط هستند. این نوع پروتئین با LDL (معروف به کلسترول «بد») ، فشارخون و حساسیت به انسولین پایین نیز مرتبط است. درحالی‌ که، مصرف زیاد پروتئین حیوانی با میزان بالای شاخص‌ های مذکور در ارتباط است که از عوامل مؤثر در بیماری‌ های قلبی، همراه با افزایش فاکتور رشد شبه‌انسولین هستند که در سرطان‌های متعدد شناسایی شده است.

به گفته محققان، ممکن است برخی از فواید مشاهده‌ شده از پروتئین‌ های گیاهی نتیجه فیبر رژیم‌ غذایی، ریزمغذی‌ ها و ترکیبات مفیدی به نام پلی‌ فنول باشد که در گیاهان وجود دارد.

همچنین بخوانید >> بهترین منابع پروتئین کدامند؟

توصیه این مقاله این است که خانم‌ های جوان و میانسال باید مقدار زیادی پروتئین از میوه‌ ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ ها و به‌ علاوه مقداری ماهی و پروتئین حیوانی برای آهن و ویتامین B12 مصرف کنند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها