استرس عامل اصلی مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در نوجوانان

مطالعه جدیدی نشان می‌ دهد که نوجوانان آمریکایی، استرس را اصلی ترین عامل مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی خود می دانند. به گفته این تیم تحقیقاتی، این مسئله تنها بر نیاز نوجوانان به مراقبت‌ های روانی بهتر تاکید می‌ کند.

استرس عامل مصرف مواد مخدر
طبق یک نظرسنجی جدید، شایع ترین انگیزه گزارش شده برای مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان «احساس آرامش و مقابله با استرس» (73 درصد) بوده است.

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های ایالات متحده (CDC) به این نتیجه رسیدند که «دسترسی بهتر به درمان و حمایت از نگرانی‌ های سلامت‌ روان و استرس ممکن است برخی از انگیزه‌ های گزارش‌ شده برای مصرف مواد را کاهش دهد».

در این مطالعه، تیمی به سرپرستی محقق CDC، Sarah Connolly، داده‌ های سال‌ های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ را در مورد بیش از ۵۰۰,۹ فرد ۱۳ تا ۱۸ ساله بررسی کردند که همگی به دلیل اختلال مصرف مواد تحت‌ درمان بودند.

نوجوانان از مواد بی‌ شماری از جمله مشروبات الکلی، ماری‌ جوانا، مسکن‌ های تجویزی (اغلب مواد افیونی)، محرک‌ های تجویزی (مثلا ریتالین)، یا آرام‌ بخش‌ های تجویزی (مانند والیوم یا زاناکس) استفاده می‌ کردند.

از نوجوانان همچنین پرسیده شد که چرا فکر می‌ کردند از مواد استفاده یا سوء استفاده می‌ کنند. کاهش استرس در زندگی‌شان نیز عامل اصلی به حساب می‌ آمد.

مصرف مواد مخدر و الکل در نوجوانان به دلیل مقابله با استرس

تیم Connolly گزارش دادند: «شایع‌ ترین انگیزه گزارش‌ شده برای مصرف مواد «احساس آرامش، آسایش یا آسودگی» (٪۷۳) بود؛ سایر انگیزه‌ های مرتبط با استرس در میان دلایل اصلی عبارت بودند از: «دست‌ کشیدن از نگرانی در مورد یک مشکل یا فراموش‌کردن خاطرات بد» (٪۴۴) و «کمک به رفع افسردگی یا اضطراب» (٪۴۰)»

البته رفع استرس تنها انگیزه نبود؛ نیمی از نوجوانان گزارش کردند که از مواد «برای تفریح یا تجربه» استفاده کرده‌ اند. این دلیل برای استفاده از مواد بیشتر برای استفاده از الکل یا دارو های بدون‌ نسخه ذکر شده تا برای استفاده از ماری‌جوانا یا مواد دیگر.

این مطالعه نشان داد که مصرف مواد با هدف کاهش استرس بیشتر در مورد ماری‌ جوانا (۷۶ درصد از نوجوانان)، دارو های مسکن تجویزی (۶۱ درصد) و آرام‌ بخش‌ ها (۵۵ درصد) ذکر شده است.

نیمی از نوجوانان مورد بررسی گفتند که اغلب به تنهایی از مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی استفاده می‌ کردند، اما ٪۸۱ گفتند که آنها را با دوستان، دوست پسر یا دوست‌دختر (٪۲۴) یا «هر کسی که مواد مخدر مصرف می‌کند» (٪۲۳) مصرف می‌کردند.

به گفته محققان، داده‌ های قبلی مدت‌ ها نشان می‌ دادند که «اضطراب و تجربه رویداد های تلخ در زندگی، با مصرف مواد در نوجوانان در ارتباط است».

اما با افزایش نرخ سوء مصرف مواد و بیش‌ مصرفی ناشی از آن، عواقب روی‌ آوردن به مواد برای کاهش استرس ممکن است غم‌انگیز باشد.

تیم تحقیقاتی می‌ گوید: «آموزش کاهش آسیب که به طور خاص برای نوجوانان طراحی شده است، این امکان را دارد که از مصرف مواد در تنهایی جلوگیری کرده و نحوه تشخیص و واکنش به بیش‌ مصرفی در دیگران را آموزش دهد.

ایشان افزودند که چنین مداخلاتی ممکن است «از مرگبار شدن مصرف بیش از حد مواد مخدر در نوجوانان با دوستان‌ شان جلوگیری کند».

اگر شما یا یکی از عزیزانتان به دلیل یک بحران سلامت‌ روان، استرس دارید، می توانید با شماره ی مشاوره تلفنی رایگان اورژانس اجتماعی(۱۲۳) تماس حاصل نمایید.

نتایج این مطالعه در شماره روز جمعه مجله CDC Morbidity and Mortality Weekly Report منتشر شدند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها