رسانه های اجتماعی می توانند به سلامت روان جوانان آسیب برسانند

به گزارش مجله پزشکی سلام به نقل از وبسایت رویترز: در روز سه شنبه 23 می 2023 ناظر خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده آمریکا در توصیه‌ ای هشدار داد که رسانه‌ های اجتماعی می‌ توانند به شدت به سلامت روان جوانان، به‌ ویژه دختران نوجوان آسیب برسانند.

وی همچنین خواستار وضع و اجرای تدابیر حفاظتی از شرکت‌ های فناوری برای کودکانی شد که در مراحل بحرانی رشد مغز هستند.

رسانه های اجتماعی
استفاده از رسانه‌ های اجتماعی توسط کودکان، نوجوانان و جوانان اصلا کار بدی نیست، اما طبق گزارش ها و تحقیقات به عمل آمده، کودکان و نوجوانان به صورت ویژه ای در معرض خطرات این ابزار های رسانه ای هستند.

جراح آمریکایی ژنرال Vivek Murthy گفت در حالی که رسانه های اجتماعی مزایایی را ارائه می دهند، اما شاخص های زیادی وجود دارد که نشان می دهد رسانه های اجتماعی می توانند به ذهن و تندرستی کودکان نیز آسیب برسانند.

Vivek Murthy گفت: “ما در میانه یک بحران ملی سلامت روان جوانان هستیم و من نگرانم که رسانه های اجتماعی محرک مهم این بحران باشند. بحرانی که باید فوراً به آن رسیدگی کنیم.”

این مشاور با استناد به پاسخ‌ های یک نظر سنجی انجام‌ شده در میان نوجوانان، گفت: استفاده از رسانه‌ های اجتماعی ممکن است باعث ایجاد و تداوم مشکلات مربوط به تصویر بدنی (مجموعه ادراک و احساساتی که هر فرد از میزان کشش، جذابیت و زیبایی جنسی بدن خود دارد) شود، بر رفتار های غذایی و کیفیت خواب تأثیر بگذارد و منجر به مقایسه اجتماعی و اعتماد به نفس پایین به ویژه در بین دختران نوجوان شود.

بر اساس این توصیه، نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، دو برابر با خطر ابتلا به پیامد های بد سلامت روانی مانند علائم افسردگی و اضطراب روبرو هستند.

بیشتر نوجوانان می‌ گویند که رسانه‌ های اجتماعی به آن‌ ها کمک می‌ کند تا در زمان‌ های سخت، بیشتر مورد پذیرش قرار بگیرند، بیشتر با دوستان خود ارتباط برقرار کنند و خلاق‌ تر شوند.

همچنین بخوانید >> انزوای اجتماعی خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد مسن افزایش می دهد

در این بیانیه این طور عنوان شده است: در حالی که محتوای نامناسب و مضر همچنان به راحتی و به طور گسترده برای کودکان قابل دسترسی است، ضروری است تا سیاستگذاران استاندارد های ایمنی را به گونه‌ ای تقویت کنند که این مزایا را برای کودکان در هر سنی افزایش دهد.

شرکت‌ های فناوری برای کنترل دسترسی به پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی باید محدودیت‌ های سنی را رعایت کنند و در مورد داده‌ های مربوط به تأثیر محصولات خود بر کودکان شفاف باشند.

الگوریتم ها و طراحی پلتفرم باید به دنبال به حداکثر رساندن مزایای بالقوه رسانه های اجتماعی به جای ویژگی هایی باشد که کاربران را مجبور به صرف زمان بیشتری برای آنها می کند، باشد.

همچنین بخوانید >> حمله پانیک (Panic Attack) چیست؟ علائم، نشانه ها، تشخیص و درمان

Saul Levin، مدیر عامل انجمن روانپزشکی آمریکا، گفت: اولین اصل مراقبت‌ های بهداشتی این است که آسیبی نرسانیم . این همان استانداردی است که ما برای شروع به راه‌اندازی پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی به آن نیاز داریم.

این گزارش شامل پیشنهاداتی برای کار هایی است که والدین، شرکت‌ های فناوری و همچنین کودکان و نوجوانان می‌ توانند انجام دهند تا از دام‌ های خطرناک اجتناب کنند و تجربه رسانه‌ های اجتماعی را مثبت‌ تر کنند.

این پیشنهادات شامل: ایجاد یک برنامه رسانه ای خانوادگی، تشویق به دوستی های حضوری و غیر مجازی، صحبت با کودکان در مورد نحوه گذراندن وقت خود در فضای آنلاین و تشویق آنها به درخواست کمک در صورت نیاز است.

اگر شما یا کسی که می شناسید در حال تجربه یک بحران سلامت روان است، ضروری است تا در اثر وقت به یک روان شناس یا روانپزشک مراجعه نمایید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها