کاهش عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان پروستات با پرهیز از مصرف گوشت

مطالعه جدیدی نشان می‌ دهد که در ارتباط با مردانگی، رژیم غذایی حاوی گوشت‌ قرمز ممکن است بدترین چیز برای مردانی باشد که از سرطان پروستات رنج می‌ برند.

کاهش عوارض درمان سرطان پروستات
محققان می گویند بیماران سرطان پروستات که مصرف گوشت قرمز را محدود کرده اما غذاهای گیاهی زیادی مصرف می نمایند، کمتر از اختلال نعوظ، بی اختیاری ادرار و سایر عوارض جانبی شرم آور مرتبط با درمان خود رنج می برند.

به گفته محققان، بیماران مبتلا به سرطان پروستاتی که مصرف گوشت و لبنیات را محدود کرده و غذا های گیاهی زیادی مصرف می‌ کنند، کمتر از اختلال‌ نعوظ، بی‌ اختیاری ادرار و سایر عوارض‌ جانبی خجالت‌ آور ناشی از درمانشان رنج می‌ برند.

براساس نتایج به‌ دست‌ آمده از بررسی بیش از ۳۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پروستات، مردانی که بیشترین غذای گیاهی را مصرف کرده بودند، درمقایسه با مردانی که کمترین غذای گیاهی را مصرف کرده بودند، ۸ تا ۱۱ درصد عملکرد جنسی بهتری داشتند.

نتایج همچنین نشان دادند که این مردان، با وجود موارد کمتری از بی‌ اختیاری، انسداد و سوزش، از  ٪۱۴ سلامت دستگاه ادراری بهتری برخوردار بودند.

رژیم‌ های غذایی گیاهی از نظر سلامت هورمونی که موجب علائمی چون انرژی پایین، افسردگی، و گرگرفتگی می‌ شود نیز  ٪۱۳ امتیاز بهتری را کسب کرد.

کاهش عوارض جانبی درمان های سرطان پروستات با رژیم های گیاهی

دکتر Stacy Loeb، محقق ارشد و استاد اورولوژی و سلامت جمعیت دانشکده پزشکی گراسمن[1] دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک در رسانه‌ای خبری می‌گوید: «یافته‌ های ما برای کسانی که به‌ دنبال راهی برای بهبود کیفیت زندگی‌شان پس از انجام جراحی، پرتو درمانی، و سایر درمان‌ های رایج سرطان پروستات هستند که ممکن است موجب بروز عوارض‌ جانبی چشمگیری می‌ شوند، نویدبخش هستند».

وی می‌گوید: «افزودن میوه و سبزیجات بیشتر به رژیم‌ غذایی، هم‌زمان با کاهش گوشت و لبنیات، گام ساده‌ ایست که بیماران می‌ توانند بردارند».

مطالعه پیشین این تیم تحقیقاتی نشان داد که داشتن رژیم‌ غذایی گیاهی سرشار از سبزیجات، میوه‌ ها، غلات، و مغز ها خطر کلی ابتلا مردان به سرطان پروستات را کاهش می‌ دهد.

همچنین بخوانید >> کشف اثر قدرتمند زعفران بر سرطان پروستات

برای انجام مطالعه فعلی، مردان مبتلا به سرطان پروستات، هر چهار سال، پرسشنامه‌ ای راجع‌ به رژیم‌ غذاییشان پر کردند. نظرسنجی دیگری نیز هر دو سال وضعیت سلامتی این افراد را بررسی می‌ کرد.

به گفته Loeb، از هر ۵ نفر، بیش از ۴ نفر (٪۸۳) درمان سرطان پروستات دریافت کرده بودند. افراد تحت‌ بررسی در این مطالعه، همگی به فرم اولیه این بیماری مبتلا بودند که هنوز به اندام‌ های دیگر انتشار نیافته بود.

محققان دریافتند که مصرف غذا های گیاهی بیشتر، فارغ ازسایر عواملی مانند وضعیت مالی، سبک‌ زندگی و سابقه بیماری، با مزایای جنسی، ادراری، و شادابی در مردان همراه است.

وی می‌ افزاید: «این نتایج نیز به لیست بلند بالای فواید محیط‌ زیستی و بهداشتی مصرف محصولات گیاهی بیشتر و محصولات حیوانی کمتر اضافه می‌ شود». «علاوه‌ بر این، یافته‌ های این تحقیق، آشکارا، این باور دیرینه غلط که خوردن گوشت عملکرد جنسی مردان را بهبود می‌ بخشد را به چالش کشیده و در واقع عکس آن را نشان می‌ دهند».

مقاله فعلی به‌صورت آنلاین در مجله کنسر[2] در ۱۳ فوریه منتشر شد.

نکات کلیدی
  • بیماران مبتلا به سرطان پروستات از محدود کردن مصرف گوشت‌ قرمز و خوردن میوه، سبزیجات و غلات بیشتر بهره می‌ برند.
  • مردانی که بیشترین غذای گیاهی را مصرف می‌ کنند از عوارض‌ جانبی جنسی، ادراری، و هورمونی ناشی از درمان سرطان پروستات کمتری رنج می‌ برند.
  • این مزایا بدون در نظر گرفتن سبک‌ زندگی های گوناگون، وضعیت مالی و سابقه بیماری پدیدار می‌ شوند.

[1] Grossman

[2] Cancer

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها