سبزیجات برگدار حتی بهتر از دهان شویه می توانند سلامت دهان و دندان را تقویت کنند

بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال در بریتانیا و ایالات متحده به بیماری لثه و مشکلات مرتبط با سلامت دهان و دندان مبتلا هستند. درمان های معمولی شامل دهان شویه و در موارد شدید آنتی بیوتیک است. این درمان ها دارای عوارض جانبی مانند خشکی دهان، ایجاد مقاومت ضد میکروبی و افزایش فشار خون هستند.

سبزیجات برگدار و تقویت سلامت دهان و دندان
مصرف سبزی های تیره و برگ دار مانند کلم پیچ و اسفناج می تواند برای سلامت دهان و دندان بهتر از استفاده از دهان شویه باشد.

اما تحقیقات نشان داده است که مولکولی به نام نیترات، که در سبزیجات سبز برگ یافت می شود، عوارض جانبی کمتری داشته و فواید بیشتری برای سلامت دهان و دندان دارد و همچنین می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی برای درمان بیماری های دهان مورد استفاده قرار گیرد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی منجر به ایجاد پلاک دندانی، لایه چسبنده ای از باکتری ها، روی سطح دندان ها و لثه ها می شود. پلاک باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. غذاهای شیرین و اسیدی، خشکی دهان و سیگار نیز می توانند در ایجاد بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و عفونت لثه نقش داشته باشند.

دو نوع اصلی بیماری لثه، التهاب لثه و پریودنتیت است. التهاب لثه باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه می شود. پریودنتیت شکل پیشرفته تری از بیماری لثه است که باعث آسیب به بافت های نرم و استخوان های نگهدارنده دندان می شود.

بنابراین، بیماری پریودنتال می تواند منجر به از دست دادن دندان شود و هنگامی که باکتری از دهان وارد جریان خون می شود، همچنین می تواند در ایجاد اختلالات سیستمیک مانند بیماری های قلبی عروقی، زوال عقل، دیابت و آرتریت روماتوئید نقش داشته باشد.

همچنین بخوانید >> 10 ماده غذایی که باعث بوی بد دهان می شوند

مصرف سبزی های برگدار ممکن است راه حل این مشکل باشد

سبزی‌ های برگدار و سبزیجات ریشه‌ دار سرشار از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ ها هستند و بر کسی پوشیده نیست که رژیم غذایی متشکل از این سبزیجات برای حفظ وزن سالم، تقویت سیستم ایمنی، و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی، سرطان و دیابت ضروری است.

فواید متعدد سبزیجات برگدار برای سلامتی تا حدی به این دلیل است که اسفناج، کاهو و چغندر مملو از نیترات هستند که می تواند توسط باکتری های کاهنده نیترات داخل دهان به اکسید نیتریک تبدیل شود.

اکسید نیتریک برای کاهش فشار خون و بهبود عملکرد ورزشی شناخته شده است. با این حال، در دهان، به جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری های بد کمک می کند و اسیدیته دهان را کاهش می دهد، که هر دو می توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند.

به عنوان بخشی از تحقیقات خود در مورد نیترات و سلامت دهان و دندان، ورزشکاران رقابتی را مورد مطالعه قرار دادیم. ورزشکاران به دلیل مصرف زیاد کربوهیدرات ها – که می تواند باعث التهاب بافت های لثه شود – استرس و خشکی دهان ناشی از تنفس سخت در طول تمرین، مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند.

مطالعه ما نشان داد که آب چغندر (حاوی تقریباً 12 میلی مول نیترات) از دندان‌ های آنها در برابر نوشیدنی‌ های ورزشی اسیدی و ژل‌ های کربوهیدراتی در حین ورزش محافظت می‌ کند و این نشان می‌ دهد که نیترات می‌ تواند به عنوان یک پری بیوتیک توسط ورزشکاران برای کاهش خطر پوسیدگی دندان استفاده شود.

نیترات به عنوان یک پری بیوتیک برای سلامت دهان و دندان بسیار امیدوار کننده است. بهداشت دهان و دندان خوب و رژیم غذایی غنی از نیترات می تواند کلید بدنی سالم تر، لبخندی شاداب و لثه های عاری از بیماری باشد. این خبر خوبی برای کسانی است که بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامت دهان و دندان هستند مانند زنان باردار و سالمندان.

در انگلستان، دهان شویه های ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین معمولاً برای درمان پلاک دندان و بیماری لثه استفاده می شود. متأسفانه، این دهان شویه ها یک رویکرد اشتباه برای سلامت دهان و دندان هستند، زیرا به طور بی رویه باکتری های خوب و بد را از بین می برند و اسیدیته دهان را افزایش می دهند که می تواند باعث بیماری شود.

نگران کننده است، تحقیقات اولیه همچنین نشان می دهد که کلرهگزیدین ممکن است به مقاومت ضد میکروبی کمک کند. مقاومت زمانی رخ می دهد که باکتری ها و قارچ ها از اثر یک یا چند داروی ضد میکروبی به دلیل قرار گرفتن مکرر در معرض این درمان ها زنده بمانند. مقاومت ضد میکروبی یک نگرانی بهداشتی جهانی است که پیش‌ بینی می‌ شود تا سال 2050 سالانه باعث مرگ 10 میلیون نفر شود.

در مقابل، نیترات موجود در مواد غذایی راهکاری هدفمندتر است. نیترات باکتری های مرتبط با بیماری را از بین می برد، اسیدیته دهان را کاهش می دهد و یک میکروبیوم دهان متعادل ایجاد می کند. میکروبیوم دهان به تمام میکروارگانیسم های موجود در دهان اطلاق می شود. نیترات پتانسیل هیجان انگیزی را به عنوان یک پری بیوتیک سلامت دهان و دندان ارائه می دهد که می تواند برای جلوگیری از شروع بیماری یا محدود کردن پیشرفت بیماری استفاده شود.

چه میزان سبزیجات برای تقویت سلامت دهان و دندان مورد نیاز است؟

به عنوان یک قاعده کلی، اسفناج، کلم پیچ یا چغندر در وعده غذایی حاوی حدود 6 تا 10 میلی مول نیترات است و فواید سلامتی فوری دارد.

همچنین بخوانید >> 5 علامتی که شما به اندازه کافی سبزیجات برگدار مصرف نمی کنید

کاری که ما با همکاران خود انجام داده ایم، نشان داده است که درمان نمونه پلاک بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال با 6.5 میلی مول نیترات باعث افزایش سطح باکتری های سالم و کاهش اسیدیته می شود.

به عنوان مثال، مصرف آب کاهو به مدت دو هفته باعث کاهش التهاب لثه و افزایش سطح باکتری های سالم در بیماران مبتلا به بیماری لثه شد.

شواهد رو به رشد نشان می دهد که نیترات سنگ بنای سلامت دهان و دندان است. اضافه کردن مقداری از سبزیجات برگدار به وعده های غذایی روزانه می تواند به پیشگیری یا درمان بیماری های دهان کمک کرده و دهان را شاداب و سالم نگه دارد.

این مقاله توسط Mia Cousins Burleigh، مدرس دانشکده بهداشت و علوم زندگی دانشگاه غرب اسکاتلند و دکتر Siobhan Paula Moran از دانشکده بهداشت و علوم زندگی، دانشگاه غرب اسکاتلند نوشته شده است.

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها