چرا همیشه احساس سرما می کنید؟ بررسی 9 دلیل احتمالی

احساس سرما بخشی از تجربه طبیعی انسان است، اما زمانی که همیشه اتفاق می افتد، می تواند فرد را دچار مشکلاتی ساخته و این سوال را به وجود آورد که آیا از نظر پزشکی مشکلی وجود دارد؟ دکتر Jay Lee، یکی از اعضای هیئت مدیره آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، در این خصوص می گوید: آستانه احساس سرما برای همه افراد متفاوت است و برخی افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران حساس تر هستند.

احساس سرما مداوم
در حالی که دلایل متعددی برای احساس سرما وجود دارد اما یکی از دلایل جریان خون ضعیف یا کاهش گردش خون در شریان‌ ها و رگ‌ ها است که می‌تواند باعث ایجاد احساس سرما به‌خصوص در دست‌ ها و پا ها شود.

او خاطر نشان می کند که یک مثال رایج، زوج متاهلی است که احساس دمایی متفاوتی در ماشین و اتاق خود داشته و در این زمینه دچار چالش می شوند.

اما وقتی فرد به صورت مداوم احساس سرما می کند، باید به دنبال دلایل زمینه ای و پزشکی بود.

9 دلیل احتمالی که چرا همیشه احساس سرما می کنید

1- کم خونی

کم خونی وضعیتی است که در آن بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز سالم ندارد. سردی دست و پا از جمله علائم آن است.

دکتر Jay Lee می‌گوید: «وقتی میزان گلبول های قرمز خون شما پایین است، اکسیژن نمی تواند به طور مناسب به تمامی اعضای بدن برسد، بنابراین معمولاً افراد در مواردی مانند اندام‌ های بدن خود احساس سردی می‌ کنند.»

کم خونی همچنین می تواند باعث ایجاد احساس خستگی و ضعف در فرد شده و سرعت پردازش مغز وی را کاهش دهد.

طبق گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، شایع ترین نوع آن، کم خونی فقر آهن است که در آن فرد آهن کافی ندارد. همچنین می تواند ناشی از کمبود ویتامین B12 نیز باشد.

علل جدی تر کم خونی شامل مشکلات کلیوی و برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ است.

کم خونی با یک آزمایش کامل خون مشخص می شود. آزمایش های دیگر می تواند سطح آهن و ویتامین B12 را در خون اندازه گیری کند. پس از رد دلایل جدی تر کم خونی، پزشک ممکن است مصرف مکمل های آهن یا B12 را به شما توصیه نماید.

2- کم کاری تیروئید

این وضعیت که همچنین به عنوان تیروئید کم کار شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که تیروئید، همان غده ای که در جلوی گردن قرار دارد، هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. مشکل در تحمل سرما یکی از علائم آن است.

آزمایش خون می تواند کم کاری تیروئید را تشخیص دهد. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، درمان شامل مصرف دارویی می باشد که مشابه هورمونی است که تیروئید را تولید می کند.

3- کمبود وزن

فردی که دچار کمبود وزن است، از ذخایر چربی کمتری نسبت به دیگران برخورد بوده که همین امر می تواند باعث احساس سرمای مداوم شود.

چربی همیشه لزوما بد نیست و گاهی می تواند مفید باشد، ما اساسا از آن برای عایق بندی بدن خود استفاده می کنیم. دکتر Jay Lee می‌ گوید: اگر لاغر هستید و شاخص توده بدنی پایینی دارید، این موضوع می‌ تواند منجر به احساس سرما شود.

یک راهکار مبارزه با سرما در افراد دارای کمبود وزن این است که به وزن مناسب و متعادل برسند.

4- بی اشتهایی عصبی

اختلال خوردن که با ترس شدید از افزایش وزن و محدودیت شدید غذا مشخص می گردد، به کمبود وزن مربوط می شود. اما وقتی صحبت از احساس سرما به میان می‌ آید، مشکل از این هم فراتر می‌ رود، زیرا بیماران مبتلا به بی‌ اشتهایی به سادگی کالری کافی برای حفظ عملکرد طبیعی بدن دریافت نمی‌ کنند.

زمانی که به اندازه کافی غذا نمی خورید یا دچار کم آبی هستید، ممکن است باعث شود احساس سرما کنید، زیرا به غذا و کالری برای کمک به تولید گرما در بدن خود نیاز دارید تا مطمئن شوید که در دمای معمولی خود قرار دارید.

5- مشکلات گردش خون

این وضعیت ممکن است به دلیل آترواسکلروز (تجمع پلاک و کلسترول در شریان‌ ها به حدی که جریان خون برای اندام‌ ها مؤثر نیست) و سایر علل بیماری شریان محیطی اتفاق بیافتد.

پزشکان همچنین ممکن است نگرانی هایی در مورد خود قلب داشته باشند، یعنی مشکلاتی در عملکرد پمپاژ خون.

اگر شما فردی هستید از سن بالایی برخودار بوده، مدت زیادی سیگار می کشیدید، فاقد فعالیت بدنی مناسب هستید و نیز در دست و پای خود احساس سرما می کنید، باید نگران وضعیت گردش خون خود باشید.

آزمایش خون می تواند کلسترول بالا را بررسی کند، در حالی که سونوگرافی می تواند جریان خون در اندام ها را بررسی نماید.

6- دیابت

دیابت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اعصاب گشته و گاهی اوقات باعث احساس سرما در بیماران می شود.

مطمئناً دیابت می تواند از طریق برخی از نوروپاتی محیطی باعث ایجاد آن شود. این وضعیت می‌ تواند باعث اختلال در تنظیمات کلی بدن شود، به این معنی که بدن شما به دلیل دیابت زمینه‌ ای، در تنظیم خود دچار مشکل می گردد.

7- سندرم رینود

به گفته مؤسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، این بیماری باعث تنگ شدن رگ‌ های خونی در پاسخ به سرما یا استرس می‌ شود، به طوری که خون به قسمت‌ های آسیب‌ دیده بدن که معمولاً شامل انگشتان دست و پا می شود، یا به ندرت می رسد یا اصلا راه پیدا نمی کند.

بیماران معمولاً قسمت‌ های آسیب‌ دیده بدن خود را به رنگ سفید کم‌ رنگ مشاهده می‌ کنند.

یکی از زنان مبتلا به رینود درباره وضعیت خود گفت: “وقتی دست شما به خواب می رود، احساس سوزن سوزن شدن می کنید، اما برای احساس کامل این بیماری، آن را هزار برابر بیشتر کنید.”

به بیماران مبتلا به اپیزود های خفیف توصیه می شود که دمای مرکزی بدن خود را گرم نگه داشته و از دستکش و گرم کننده دست استفاده نمایند.

8- عوارض جانبی دارو ها

دکتر Jay Lee می‌ گوید: مسدود کننده‌ های بتا یا همان بتابلاکرها سرعت پمپاژ قلب را کاهش می‌ دهند، که این موضوع می‌ تواند باعث ایجاد احساس سرما در افراد شود.

9- استرس مزمن

اگر همیشه استرس دارید، ممکن است متوجه شوید که پاها و دست‌ هایتان به‌ طور مداوم سرد هستند که بخشی از واکنش جنگ یا گریز به خطر است.

دکتر Jay Lee در این خصوص می‌ گوید: تهدیدی که در نظر گرفته می‌ شود بدن را وادار می‌ کند تا شریان‌ های اطراف را منقبض کرده و از اندام‌ های حیاتی محافظت نماید و در عین حال جریان خون را در اندام‌ ها محدود کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

دکتر Jay Lee توصیه می‌ کند اگر احساس سرمای دائمی با اقدامات حمایتی مانند پوشیدن لباس‌ های گرم بهتر نمی‌ شود، یا در یک محیط گرم زندگی می‌ کنید اما همیشه سردتان است، بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید.

چگونه می توانید با احساس سرمای مداوم خود مبارزه نمایید؟

برخی اصول اولیه وجود دارند که می توانند برای شما مفید واقع شوند، کارهای ساده ای نظیر:

  • پوشیدن لباس، دستکش یا جوراب برای گرم نگه داشتن دست و پاهایتان.
  • خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم  مانند سوپ، قهوه، چای سبز یا شکلات داغ.
  • ورزش کرده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • داشتن روابط نزدیک می تواند به شما کمک کند تا با احساس سرما خوردگی مزمن مبارزه کنید. به نظر می رسد که ربطی به آن نداشته باشد، اما (ارتباط انسانی) واقعاً مهم است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها