۱۱ فایده ی شگفت‌انگیز ماهی سالمون برای سلامتی

تردیدی نیست که ماهی سالمون یک غذای لذیذ، محبوب و فوق العاده است اما برخی از خاصیت ها و فواید جادویی آن ممکن است شما را شگفت‌زده کند.در این مقاله، 11 دلیل برای بیشتر اضافه کردن ماهی سالمون به برنامه غذایی هفتگیتان را بیان می کنیم پس با ما همراه باشید.

فواید شگفت‌انگیز ماهی سالمون برای سلامتی

1- برای ایمنی بدن بسیار ضرروی است

ترکیبی از امگا 3، سلنیوم و ویتامین های A و D برای بهبود ایمنی، چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت، کلیدی و لازم هستند. مصرف حداقل دو وعده ماهی سالمون در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و زوال عقل را کاهش دهد.

2- یک منبع سرشار از پروتئین بدون چربی است

وقتی صحبت از منابع سالم پروتئین، به خصوص ماهی ها میشود، بهتر از ماهی سالمون پیدا نمی شود.

این ماهی فقط در یک وعده، 26 گرم پروتئین دارد که می تواند به شما کمک کند سیر شوید و از چربی اشباع کمتری نسبت به گوشت بهره مند شوید.

3- باعث تقویت مغز می شود

ماهی سالمون علاوه بر سلنیوم و کولین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین B12 است. همه موارد ذکر شده با بهبود عملکرد و سلامت مغز مرتبط هستند.

4- به قلب شما کمک می کند

اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در سالمون می توانند به بهبود کلسترول سرم، که یک شاخص کلیدی تعیین کننده خطر بیماری قلبی عروقی است، کمک کنند.
به علاوه، ماهی سالمون منبع پتاسیم است، یک ماده معدنی مهم برای متعادل کردن فشار خون و مفید برای سلامت قلب.

5- به کاهش وزن کمک می کند

به لطف پروتئین بدون چربی و چربی غیراشباع چندگانه، خوردن ماهی سالمون به عنوان یک وعده غذایی در یک رژیم غذایی سالم روزانه می تواند به شما کمک کند مدت بیشتری سیر بمانید و میل به خوردن را به حداقل برسانید.

فقط مطمئن شوید که از تاپینگ های پر کالری، سس ها، مواد سرخ کردنی که چربی اشباع شده را بدون هیچ گونه مزیتی افزایش می دهند، صرف نظر کنید.

همچنین بخوانید >> بهترین مواد غذایی دارای کمترین میزان کربوهیدرات

6- یک وعده غذایی ویژه برای مادران است

خوردن سالمون در دوران بارداری یا شیردهی می تواند رشد مغز جنین را تقویت کند. یکی از دلایل اصلی این است که ماهی قزل آلا مملو از DHA است، نوعی چربی غیراشباع چندگانه که به راحتی در ماهی های روغنی موجود است.

7- برای داشتن استخوان هایی قوی، کلیدی است

ترکیبی از مواد مغذی موجود در ماهی های چرب یعنی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و ویتامین D با بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی در ارتباط است.

همچنین بخوانید >> 11 ماده غذایی برای استحکام استخوان و تقویت مفاصل

8- یکی از اصلی ترین مواد غذایی ضد التهاب است

ماهی با داشتن مجموعه ای از فواید ضد التهابی باعث محافظت از سلول ها در برابر آسیب DNA، کاهش خطر افسردگی و اضطراب می شود. به علاوه، ویتامین D موجود در ماهی ممکن است در پیشگیری از بیماری خودایمنی نقش داشته باشد.

همچنین بخوانید >> لکه سیاه روی لب شما به چه معناست؟

9- باعث افزایش طول عمر می شود

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ماهی می‌خورند (به‌ویژه انواع پخته شده یا کبابی آن) ممکن است نسبت به افرادی که بیشتر از سایر منابع پروتئینی (مانند گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده و غذاهای سرخ‌شده) مصرف می‌کنند، بیشتر عمر کنند.

10- یک وعده غذایی عالی برای بعد از تمرین و ورزش

خوردن ماهی سالمون با اسفناج و دانه کاج (حاوی منیزیم و آهن) می تواند به بهبود جریان اکسیژن جاری در سلول ها و انقباض ماهیچه ها کمک کند. همه ی این موارد برای سالم نگه داشتن رگ های خونی و اندام ها ضروری است.

به علاوه، اسیدهای چرب ضد التهاب موجود در ماهی سالمون به بهبود آسیب ها کمک می کند که برای ورزشکاران یک امر بسیار مهم است.

11- باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود

مطالعات نشان می دهد که ترکیب امگا 3 و ویتامین D موجود در سالمون ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

بر اساس نتایج مطالعات، رژیم هایی که شامل مقدار زیادی ماهی، سبزیجات، میوه، غلات کامل، حبوبات، لبنیات کم چرب، آجیل و دانه ها هستند، به طور کلی با بهبود سلامت و کنترل وزن در ارتباطتند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها