10,000 قدم روزانه می تواند شما را از مرگ زودهنگام نجات دهد

آیا واقعاً برای حفظ سلامتی خود نیاز به برداشتن 10,000 قدم در روز دارید؟ اگرچه چندین مطالعه نشان داده‌ اند که احتمالاً می‌ توانید با برداشتن نیمی از این تعداد قدم‌ ها سالم بمانید، اما یک گزارش جدید نشان می‌ دهد که میزان توصیه شده 10,000 هنوز هم یک هدف موثر و بسیار خوب به شمار می رود، به خصوص برای افرادی که تمام روز را می نشینند و تحرک خاصی ندارند.

فواید سلامتی 10000 قدم روزانه
یک مطالعه منتشر شده در British Journal of Sports Medicine ارتباط بین 10000 قدم پیاده روی در روز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و خطر مرگ زودهنگام را نشان داد.

یک مطالعه جامع  با بررسی بیش از 72000 نفر نشان داده است که افزایش تعداد گام های روزانه می تواند اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط با نشستن طولانی مدت را معکوس کند.

تعداد قدم های روزانه بیشتر، خطرات سلامتی کمتر

محققان مرکز Charles Perkins دانشگاه سیدنی استرالیا در تازه ترین یافته های خود، ارتباط قانع‌کننده‌ ای را بین تعداد گام‌ های روزانه بالاتر و سطوح خطر کمتر مرگ‌ و میر و بیماری‌ های قلبی عروقی (CVD) کشف کرده اند. به طور خاص، هر گام اضافی که به سمت 10,000 قدم در روز برداشته می‌ شود با کاهش 39 درصدی خطر مرگ و کاهش 21 درصدی در خطر بیماری‌ های قلبی عروقی، صرف نظر از مدت زمانی که برای بی‌ تحرکی صرف شده است، مرتبط است.

این تحقیق از آنجایی که مشاهده مزایای گام‌ های بالاتر روزانه را با تجزیه و تحلیل عینی خطرات رفتار بی‌ تحرکی از طریق استفاده از شتاب‌ سنج‌ های مچ‌ بندهای شرکت کنندگان ترکیب می‌ کند، حائز اهمیت است. این دستگاه‌ ها اندازه‌گیری قابل اعتمادی از فعالیت بدنی و زمان بی‌ تحرکی شرکت‌ کنندگان ارائه کرده و از این سو، این مطالعه را نسبت به سایر مطالعات قبلی انجام گرفته در این زمینه متمایز می کنند.

دکتر Matthew Ahmadi، محقق ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه سیدنی، در یک بیانیه دانشگاهی می گوید: نتایج این مطالعه به هیچ وجه نباید افرادی را که برای مدت زمان زیادی در روز بی تحرک هستند، گمراه سازد. با این حال، پیام بهداشت عمومی مهمی دارد که همه تحرک ها مهم هستند و مردم می توانند و باید تلاش کنند تا با افزایش تعداد قدم های روزانه خود، عواقب سلامتی ناشی از بی تحرکی اجتناب ناپذیر را جبران کنند.

محققان با برجسته کردن پیامد های این مطالعه برای سلامت عمومی، بر ارزش تعداد گام‌ ها به عنوان یک معیار فعالیت بدنی واضح و قابل اندازه‌گیری تأکید کردند.

Emmanuel Stamatakis، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد و مدیر مرکز تحقیقاتی گجت های پوشیدنی مکنزی در مرکز Charles Perkins خاطر نشان کرد: شمارش گام ها معیاری ملموس و قابل درک از فعالیت بدنی است که می تواند به افراد جامعه و در واقع متخصصان سلامت کمک کند تا فعالیت بدنی را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

وی افزود: امیدواریم این شواهد به نسل اول دستورالعمل‌ های فعالیت بدنی مبتنی بر دستگاه و رفتار بی‌ تحرکی که باید شامل توصیه‌ های کلیدی در مورد قدم زدن روزانه باشد، کمک کند.

این مطالعه از داده‌ های 72174 شرکت‌ کننده در مطالعه Biobank بریتانیا استفاده کرد که میانگین سنی آنها 61 سال و 58 درصد آنها زن بودند.

این شرکت‌کنندگان به مدت هفت روز از شتاب‌ سنج های پوشیدنی استفاده کردند که محققان را قادر ساخت تا تعداد گام‌ های روزانه و زمان بی‌ تحرکی آنها را محاسبه کنند.

 تیم تحقیقاتی به طور متوسط 6.9 سال افراد را زیر نظر داشته و در این میان 1633 مرگ و 6190 مشکل قلبی را مشاهده کردند که ارتباط معنا داری بین افزایش قدم های روزانه و کاهش خطرات سلامتی را نشان داد.

این مطالعه نشان می دهد که دستیابی به 9,000 تا 10,000 قدم در روز به طور مطلوب مرگ و میر و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، به ویژه در میان افرادی که زمان کم تحرکی بالایی دارند. نکته جالب یافته ها اینجاست که نیمی از این مزایای سلامتی ذکر شده را می‌ توان تنها با برداشتن 4,000 تا 4,500 قدم در روز به دست آورد.

این مطالعه در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها