بیماری نشستن: آیا ۳۰ دقیقه ورزش روزانه زندگی شما را نجات می‌دهد؟

بر اساس تحقیق جدیدی، افرادی که حین روز کاریشان عمدتا می‌نشینند، حدود ۳۵ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار دارند. با این حال، محققان می‌گویند که افراد کم‌تحرک با ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش جدی روزانه ممکن است این خطر را معکوس کنند.

بیماری نشستن
افرادی که عمدتاً در محل کار می نشینند با 34 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی روبرو هستند.

در این مطالعه، ۴۸۱,۶۸۸ شرکت‌کننده در طول ۲۰ سال، با تمرکز بر سلامت تا نشستن شغلی، فعالیت بدنی و سایر عادات سبک‌زندگی‌شان مورد بررسی قرار گرفتند. محققان تایوانی گزارش کردند کسانی که دارای زندگی شغلی کم‌تحرکی هستند – یعنی بیشتر وقتشان را نشسته سپری می‌کنند – درمقایسه با همتایانی که فعال‌تر هستند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از تمام علت‌ها قرار دارند.

شایان‌ذکراست، افرادی که حین کار غالبا نشسته بودند، ۳۴ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار گرفتند. این آمار‌ها حتی پس از درنظرگرفتن فاکتور‌هایی چون جنس، سن، نحوه سیگارکشیدن، مصرف الکل، و شاخص‌توده‌بدنی (BMI) صحت دارند.

افرادی که «سبک‌زندگی ترکیبی» دارند – حین کار هم می‌نشینند، هم می‌ایستند و هم تحرک دارند – به‌طور شگفت‌انگیزی هیچ افزایشی در میزان خطر مرگ نشان ندادند. علاوه‌براین، این تحقیق نشان داد که افرادی با مشاغل کم‌تحرک که در وقت‌آزادشان نیز مرتب ورزش می‌کنند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از هر دلیلی، ازجمله بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار می‌گیرند.

بر اساس این مطالعه، آثار منفی نشستن شغلی طولانی‌ مدت را می‌توان با استراحت‌های مرتب و افزودن فعالیت‌های فیزیکی خنثی کرد. سایر راه‌حل‌ها، مانند میزهای ایستاده، عضویت در باشگاه‌های محل‌کار، و محل‌کارهای طراحی‌شده برای فعالیت‌های فیزیکی، نیز ممکن است خطرات مرتبط با کم‌تحرکی در کار را کاهش دهند.

همچنین بخوانید >> هر گونه فعالیتی برای سلامت قلب بهتر از نشستن است، حتی خواب!

نویسندگان این مقاله در JAMA Network Open می‌نویسند: «نشستن شغلی طولانی‌ مدت، به‌عنوان بخشی از سبک‌زندگی مدرن، نرمال تلقی شده و علی‌رغم اثبات آثار مخربش بر سلامتی، توجه کافی به آن نمی‌شود». «این یافته‌ها نشان می‌دهند که کاهش نشستن طولانی‌ مدت در محل کار یا افزایش حجم یا شدت فعالیت بدنی روزانه ممکن است در کاهش خطرات بالای مرگ‌ومیر و بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط با نشستن طولانی‌ مدت شغلی مفید باشد».

علاوه‌براین، محققان توضیح می‌دهند که افرادی که عمدتا در محل کار می‌نشینند باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی اضافی روزانه داشته باشند تا میزان خطر مرگ خود را با افرادی که در محل کار فعال‌تر هستند، متعادل کنند.

معکوس کردن خطرات ناشی از نشستن طولانی مدت با ورزش

تیم تحقیقاتی می‌نویسد: «کاهش خطر مشاهده‌ شده در بین افرادی که در محل کار به طور مرتب بین نشستن و ننشستن تغییر وضعیت می‌دهند، نشان می‌دهد که وقفه‌های منظم در محیط‌های کاری ممکن است مفید باشد».

آنها افزودند: «یافته‌های ما اطمینان می‌دهند که خطرات افزایش‌یافته را می‌توان با ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش اضافی روزانه یا با شرکت در فعالیت‌های شدیدتر بدنی جبران کرد. کارفرمایان با فراهم کردن مناطق تعیین‌شده برای LTPA (فعالیت بدنی اوقات فراغت) یا ارائه فعالیت‌های گروهی تحت‌حمایت شرکت می‌توانند در تسهیل این امر نقش داشته باشند».

همچنین بخوانید >> آیا نشستن مداوم بر متابولیسم شما تأثیر گذار است؟

این مطالعه همچنین دلایل متعددی از جمله ورزش‌دادن ناکافی عضلات بزرگ اندام تحتانی که به طور بالقوه منجر به افزایش جریان خون در اندام ها می‌شود را در پس خطرات نشستن طولانی‌ مدت بررسی می‌کند.  این دلایل ممکن است منجر به کاهش عملکرد انسولین، دیابت، چاقی، سندرم متابولیک و کاهش عملکرد کلیه شوند که همگی با خطرات بیشتری برای سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی همراه هستند.

محققان نتیجه می‌گیرند: «به‌طورکلی، یافته‌های ما از یک مطالعه هم‌گروهی بزرگ آینده‌نگر به تقویت شواهد فزاینده‌ای که سبک‌زندگی کم‌تحرک و خطرات سلامتی را مرتبط می‌کنند، کمک می‌کند».

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها