آیا نشستن مداوم بر متابولیسم شما تأثیر گذار است؟

انسان ها از هزاران سال پیش عمل نشستن را روزانه بار ها انجام می دهند. با این حال، تفاوت‌ های اساسی در روش‌ هایی که انسان‌ ها در آن ایّام، زمان خود را در بی‌ تحرکی سپری می‌ کردند در مقایسه با جامعه امروزی وجود دارد.

تاثیر نشستن طولانی مدت بر کاهش متابولیسم
نشستن طولانی مدت متابولیسم شما را کاهش می دهد

حتی اگر مقدار زمان بی تحرکی که اجداد ما روزانه تجربه می کردند ممکن است شبیه به آنچه امروز تجربه می کنیم بوده باشد، آنها احتمالاً این زمان را در موقعیت های پویا تر غیر سرپایی مانند چمباتمه زدن و زانو زدن می گذرانند. این وضعیت ها نیاز به درگیری عضلات دارد. به طور نسبی، نشستن روی صندلی برای یک روز کاری هشت ساعته، طبق مراقبت های بهداشتی، دارای فعالیت بسیار کمتری است.

برخی از مورخان بر این باورند که اولین نسخه از صندلی در حدود 3200 سال قبل از میلاد در اسکاتلند به وجود آمده است. موسسه طراحی سن دیگو خاطر نشان می کند که باستان شناسان خانه هایی را در در دهکده اسکاتلندی Skara Brae کشف کردند که نشان می داد ساکنان در تخت خواب می خوابند، پشت میز ها غذا می خورند و در شکل های اولیه صندلی می نشستند.

طبق گفته The Denver Post، با گذشت زمان و زندگی، انسان ها در میان پیشرفت های فناوری، سبک زندگی داخلی پیشرفته تری را آغاز کردند، صندلی ها از چهارپایه ها و نیمکت های ساده به صندلی های ساختارمند تر با پشتی و چهار پایه تبدیل شدند.

در این میان، جامعه امروزی بیش از حد بی تحرک شده است تا جایی که این موضوع در حال خطرناک شدن است. به گفته کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، این امر در مطالعاتی که به طور مداوم نشان می‌ دهد که نشستن طولانی مدت می‌ تواند به مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند، مشهود است.

چگونه نشستن طولانی مدت بر متابولیسم شما تأثیر می گذارد؟

واژه متابولیسم ریشه یونانی دارد و از کلمه metabolē به معنای “تغییر” گرفته شده است. این منطقی است، زیرا متابولیسم به واکنش‌ های شیمیایی پیچیده در بدن شما اشاره دارد که با تبدیل غذا به انرژی رخ می‌دهد.

طبق داده های کلینیک کلیولند، اگر چه شما هر شب نیاز به استراحت دارید، اما متابولیسم بدن شما هرگز نمی‌ خوابد، و دائماً انرژی بدن شما را برای فرآیند های حیاتی مانند تنفس، گردش خون، هضم، ترمیم سلولی، تعادل هورمونی و تنظیم دمای بدن، تامین می‌ کند.

به گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، کارشناسان بر این باورند که نشستن طولانی مدت متابولیسم شما را کاهش می دهد، که این موضوع می تواند توانایی بدن شما را برای مدیریت فشار خون و قند خون مختل کند. همچنین طبق تحقیقات کلینیک مایو، نشستن طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید >> معرفی عادت های بد و مضر برای سلامت کمر

برای کاهش این خطرات و سایر خطرات سلامتی، کارشناسان روش‌ های ساده‌ ای را پیشنهاد می‌ کنند که شما را به حرکت وادار می‌ کند، مانند اطمینان از اینکه بعد از هر نیم ساعت نشستن، چند دقیقه استراحت و حرکت کنید، حتی اگر این به معنای راه رفتن در حین صبحت کردن با تلفن باشد.
همچنین، به جای نشستن در اتاق کنفرانس، سعی کنید در حین برگزاری جلسات با همکاران خود قدم بزنید.
اگر باید تمام روز را پشت میز کار کنید، کارشناسان پیشنهاد می‌ کنند میز کار ایستاده را امتحان کنید و همچنین توصیه می‌ کنند که یک تردمیل نزدیک فضای کاری خود قرار دهید تا بتوانید زمان تحرک خود را برنامه ریزی کرده و دسترسی آسان و سریع به آن داشته باشید.

انجام این تنظیمات و سایر تنظیمات ساده که به شما امکان می دهد فعالیت بدنی بیشتری در طول روز داشته باشید، می تواند تأثیر زیادی بر کالری سوزی، حفظ یکپارچگی عضلانی و حمایت از سلامت روانی شما داشته باشد.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها