معرفی بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای رشد مو

امروزه تعداد بسیار زیادی از ویتامین‌ ها و مکمل‌ هایی که وعده رشد مو و افزایش ضخامت و تراکم مو را می‌ دهند وجود دارند که تقریباً خیلی خوب افراد را به واقعی بودن کارایی خود متقاعد می کنند. آیا مصرف یک یا دو بار قرص ویتامین یا مکمل در طول روز می تواند مو های شما را بلند تر، قوی تر و سالم تر کند؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا به جواب این پرسش برسید و همچنین با بهترین و موثر ترین ویتامین ها و مکمل ها برای افزایش رشد موهایتان آشنا شوید.

رشد مو
بهترین ویتامین ها برای رشد مو عبارتند از ویتامین های B، ویتامین D، ویتامین E، روی، بیوتین و آهن

ریزش مو یا نازک شدن مو می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی باشد. بنا بر این، در حالی که ویتامین‌ ها و مکمل‌ ها به هیچ وجه یک درمان معجزه‌آسا نیستند، اما مکمل‌ های مناسب ممکن است در ظاهر و حالت مو های شما تفاوت ایجاد کنند.

در ادامه نگاهی داریم به بهترین ویتامین ها برای رشد مو و چند مکمل که مورد توصیه متخصصان این حوزه قرار گرفته اند.

چه نوع ویتامین هایی به رشد مو کمک می کنند؟

 

رشد مو
ویتامین ها و مواد مغذی برای رشد و تقویت موی سر

رشد و سلامت مو تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله تغذیه، ژنتیک، شرایط پزشکی، هورمون ها و حتی استرس است. تحقیقات نشان می دهند که کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای رشد و عملکرد طبیعی سلول ها ممکن است باعث افزایش ریزش مو شود.

دکتر Michele Green، متخصص پوست و مو در نیویورک می گوید: ویتامین ها برای رشد مو های سالم ضروری هستند و ممکن است به جلوگیری از ریزش و نازک شدن مو کمک کنند. بهترین ویتامین ها برای رشد مو عبارتند از ویتامین های B، ویتامین D، ویتامین E، روی، بیوتین و آهن.

ویتامین B

ویتامین های گروه B در رشد مو نقش دارند و برای متابولیسم و عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند. جای تعجب نیست که ویتامین های گروه B مانند ویتامین B7 (بیوتین) و B12 برای تقویت و حالت دادن به موها مهم هستند.

تحقیقات نشان می دهند که شما به راحتی می توانید با پایبندی به یک رژیم غذایی متعادل به مقدار مصرف روزانه ویتامین B برسید. ویتامین های گروه B را می توان در انواع غذا ها از جمله غلات کامل، گوشت، ماهی، تخم مرغ کامل (زرده و سفیده باهم)، آجیل و آووکادو یافت.

بیوتین

بیوتین، که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، یک ویتامین B پیچیده است که اغلب به دلیل داشتن مزایای رشد مو تبلیغ می شود که برخی از این تبلیغات ممکن است واقعا ارزشش را داشته باشند.
بیوتین در ایجاد گلبول‌ های قرمز خون که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌ های مو حمل می‌ کنند و همچنین در تولید کراتین که یکی از اجزای اصلی مو است، نقش دارد.

مؤسسه ملی سلامت آمریکا خاطر نشان می کند که اکثر مردم به اندازه کافی و مورد نیاز روزانه خود، بیوتین را از غذا هایی که می خورند دریافت می کنند.

بهترین راه برای بدست آوردن بیشتر این است که غذا های غنی از بیوتین بخورید. دکتر Michele Green خوردن شیر، تخم مرغ، موز، ماهی سالمون، سیب زمینی شیرین و بادام را توصیه می کند.

اگر احساس می کنید که نیاز به دریافت مقدار بیشتری دارید حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید چرا که اغلب برچسب های اطلاعات مواد غذایی درج شده در پشت مکمل ها نشان می دهد که بسیاری از مکمل های بیوتین برای مو، پوست و ناخن حاوی مقدار بسیار بیشتری از میزان توصیه شده روزانه است.

ویتامین C

ویتامین C نه تنها برای حفظ ایمنی بدن و تقویت سیستم ایمنی مفید است، بلکه ممکن است باعث تقویت مو ها شود.
دکتر Michele Green خاطر نشان می کند که ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای رشد موی سالم ضروری است. او می گوید: ویتامین C به افزایش گردش خون در سراسر بدن، از جمله پوست سر کمک می کند. هنگامی که گردش خون در پوست سر شما افزایش می یابد، فولیکول های مو بیشتر تحریک شده که در نتیجه این امکان وجود دارد که باعث رشد مو هایتان شود.

آهن

آهن نیز نقش مهمی در رشد مو دارد و تحقیقات در مجله علوم پزشکی کره ارتباط بین کمبود آهن و ریزش مو را در بین زنان نشان می دهد.
آهن گردش خون را تقویت کرده و کمک می کند تا اکسیژن به طور بهینه تری به سلول هایتان انتقال پیدا کند که در نتیجه می تواند منجر به رشد مو شود.

اگر میزان آهن کافی دریافت نکنید، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند، درنتیجه اکسیژن رسانی به پوست سر شما را کاهش پیدا کرده و باعث افزایش ریزش مو می شود.

دکتر Michele Green خوردن غذا های سرشار از آهن مانند صدف، گوشت قرمز، اسفناج و عدس را توصیه می کند. اگر در معرض خطر کمبود آهن هستید، استفاده از یک مکمل آهن نیز می تواند کمک کننده باشد اما حتما ابتدا با پزشک خود جهت دریافت دوز روزانه مناسب و سایر مشکلات احتمالی مصرف بیش از حد، مشورت نمایید.

کراتین

کراتین پروتئینی است که مو، پوست و ناخن ما را می سازد که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. مکمل های کراتین زیادی وجود دارند که ادعا می کنند می توانند به رشد مو کمک کنند.
با این حال، دکتر Michele Green روش های طبیعی تری مانند خوردن غذا های غنی از پروتئین همچون تخم مرغ، لوبیا، ماهی و گوشت را برای دریافت کراتنین به جای مصرف قرص و مکمل های کراتین پیشنهاد می کند.
توجه داشته باشید که هنوز هیچ مطالعه معتبری وجود ندارد که نشان دهد کراتین به رشد مو کمک می کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد کراتین به دلیل تجمع بیش از حد پروتئین در بدن می تواند مضر باشد.

ویتامین D

بنا به گفته Michele Green، کمبود ویتامین D ممکن است منجر به ریزش مو شود. وی می گوید: ویتامین D توسط کراتینوسیت ها، سلول های پوستی که کراتین تولید می کنند، در پوست متابولیزه می شود. زمانی که بدن ویتامین D کافی نداشته باشد، کراتینوسیت‌ های موجود در فولیکول‌ های مو در تسهیل رشد مو با مشکل مواجه می‌ شوند و در نتیجه ریزش و از دست دادن مو به وجود می‌ آید.

همچنین بخوانید >> علائم و نشانه های کمبود ویتامین دی (D)

روی (زینک)

روی یک ماده معدنی کمیاب است و بدن فقط به مقدار کمی به آن نیاز دارد. کوچک اما قدرتمند است و در همه چیز از رشد سلول ها تا ایجاد DNA نقش دارد. دکتر Michele Green می گوید: سطوح پایین روی با ریزش مو و بهبود ضعیف زخم ها مرتبط است. او خوردن غذا های غنی از روی مانند گوشت، لوبیا، آجیل و دانه ها را توصیه می کند.

اگر با ریزش مو یا نازک شدن موها دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک خود در مورد اینکه آیا مکمل روی برای شما مناسب است یا نه صحبت کنید. یک مطالعه کوچک نشان داد که مکمل روی باید به بیماران آلوپسی که از میزان روی پایینی در بدن خود برخوردارند، داده شود.

همچنین بخوانید >> آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای چیست؟ معرفی علائم، نشانه ها و انواع

ویتامین A

ویتامین A ممکن است به رشد مو کمک کند، اما یک نکته مهم وجود دارد: مصرف بیش از حد آن ممکن است در واقع منجر به افزایش ریزش مو شود. ویتامین A به گروهی از ترکیبات اشاره دارد که شامل رتینول، رتینال، رتینوئیک اسید و پروویتامین A کاروتنوئیدها می شود.

مطالعه‌ای روی موش‌ ها انجام شد که نشان داد سلول‌های بنیادی فولیکول مو با ویتامین A در رژیم غذایی فعال می‌ شود، اما به همین سادگی نیست… برعکس، شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد سطوح بالای ویتامین A از طریق مصرف بیش از حد مکمل‌ ها با ریزش مو مرتبط است.

در حالی که کمبود ویتامین A می تواند باعث افزایش ریزش مو شود اما امری رایج نیست و تا زمانی که مدرکی دال بر کمبود ویتامین A نداشته باشید، دلیلی برای استفاده از مکمل های این ویتامین وجود ندارد.

در این مورد توصیه می شود تا از منابع طبیعی حاوی ویتامین A به جای مکمل ها و قرص های آن استفاده نمایید. این منابع طبیعی سرشار از ویتامین آ عبارت اند از: سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی – سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین – سبزیجات زرد رنگ مانند کدو حلوایی.

همچنین بخوانید >> معرفی بهترین ویتامین ها و مواد مغذی برای سلامت چشم

سایر مواد مغذی موثر برای افزایش رشد مو

ویتامین ها و مواد معدنی معرفی شده تنها راه برای بهبود سلامت مو های شما نیستند. برخی از روغن ها مانند رزماری و روغن نارگیل نیز ممکن است به رشد مو کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که استفاده مداوم از روغن رزماری طی چند ماه منجر به افزایش تعداد موها می شود.

در همین حال، مطالعه دیگری که روغن نارگیل را با روغن مواد معدنی و روغن آفتابگردان مقایسه کرد، نشان داد که روغن نارگیل تنها موردی است که هنگام استفاده از آن به عنوان یک درمان قبل و بعد از شستشو، از دست دادن پروتئین را برای مو های آسیب دیده و ضعیف شده، کاهش می دهد.

مکمل هایی برای رشد مو

علاوه بر رژیم غذایی غنی از تمام ویتامین‌ ها و مواد معدنی که می‌ توانند بر رشد مو تأثیر بگذارند، مجموعه‌ ای از مکمل‌ های بدون نسخه وجود دارد که به صورت ویژه برای کسانی که با نازک شدن مو یا ریزش مو دست و پنجه نرم می‌ کنند، ساخته شده اند. با این حال، مانند هر مکمل دیگری، قبل از مصرف یا تهیه این مکمل ها حتما با پزشک خود صحبت کنید.

در اینجا چند مکمل برای رشد مو که توسط متخصصان توصیه شده اند، آورده شده است:

Nutrafol: نوترافول مجموعه ای از مکمل ها است که برای تقویت رشد مو، ضخیم تر و قوی تر کردن مو ها و کاهش ریزش مو طراحی شده است. این برند چند نوع مختلف مکمل را به فروش می رساند: یکی برای زنان، یکی برای پس از زایمان، دیگری برای زنان یائسه و دیگری برای مردان.

دکتر Michele Green که عضوی از شبکه پزشکان Nutrafol است و مکمل را ارائه می دهد در باره این مکمل می گوید: اگر به دنبال مکمل موثری هستید که به رشد مو کمک کند، Nutrafol را به شما توصیه می کنم. او می‌ گوید: من مکمل‌ های نوترافول را دوست دارم، زیرا این شرکت محصولاتی را تولید می کند که دارای ویژگی های مختلف و همچنین جهت مصرف سنین متفاوت هستند. این مکمل حاوی تمام مواد طبیعی است که علل نازک شدن مو مانند استرس، DHT، رادیکال های آزاد و تغذیه را هدف قرار می دهد.

نوترافول محصولاتی برای مردان دارد که شامل نخل اره‌ ای می‌ شود که به گفته او از تبدیل تستوسترون به DHT (هورمون مرتبط با طاسی مردانه) جلوگیری می‌ کند.
در همین حال، Nutrafol برای زنان حاوی آشواگاندا است که به گفته او با کنترل کورتیزول، یک هورمون استرس، اثرات منفی استرس مزمن را برطرف می کند. همچنین محصولاتی برای زنان بالای 45 سال وجود دارد که با ریشه ماکای ارگانیک ساخته شده اند تا تعادل هورمون زنانه سالم را ارتقا بخشند و به خواب بهتر، خلق و خوی مثبت و کاهش گرگرفتگی کمک کنند.

نوترافول همچنین حاوی ویتامین های A، D و C، بیوتین و روی است.

همچنین بخوانید >> VMS یا همان علائم وازوموتور ( گرگرفتگی ) چیست؟

Viviscal: مکمل Viviscal نیز برند دیگری از مکمل ها برای تقویت رشد مو است. این برند مکمل هایی را هم برای خانم ها و هم برای آقایان ارائه می دهد و دارای خط تولید محصولات مراقبت از مو از جمله شامپو و نرم کننده است.

دکتر گرین Viviscal را به عنوان یک گزینه خوب برای رشد مو توصیه می کند و می گوید: این مکمل 100٪ بدون دارو است و حاوی مواد طبیعی و مغذی مانند ویتامین C، بیوتین و سایر اسیدهای آمینه ضروری است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دکتر Michele Green اشاره می کند که ریزش 50 تا 100 تار مو در روز امری کاملا طبیعی است حتی اگر این مقدار زیاد به نظر برسد. برای بسیاری از افراد، ریزش مو بخشی از فرآیند افزایش سن و پیر شدن آنها است.

همچنین بخوانید >> بهترین نوشیدنی ها برای افزایش طول عمر

با این حال، مواردی وجود دارد که در آن مراجعه به پزشک ضروری است. همواره توصیه می شود تا برای بررسی مشکلات پوست و مو خود به یک متخصص پوست دارای تائیدیه رسمی مراجعه کنید.

درمان ریزش مو در مراحل اولیه می تواند به کاهش ریزش کلی مو کمک کرده و اثر بخشی درمان را افزایش دهد.
در طول مشاوره ریزش مو، پزشک متخصص می تواند سوابق خانوادگی و پزشکی شما را بررسی کرده و یک ارزیابی فیزیکی از مو و پوست سرتان انجام دهد.
ممکن است از شما نمونه خونه گرفته شود و به آزمایشگاه فرستاده شده تا مشخص شود که آیا دارای هر گونه نا هنجاری که به ریزش مو کمک می کند هستید یا نه. علاوه بر این، نمونه مو یا بیوپسی از پوست سر ممکن است برای بررسی بیشتر علل زمینه‌ ای ریزش مو از شما گرفته شود.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها