آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای چیست؟ معرفی علائم، نشانه ها و انواع

آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای یک اختلال خود ایمنی است که باعث می شود مو های شما اغلب به صورت توده هایی به اندازه و شکل یک دایره یا یک مربع ریزش کند.

آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای چیست؟
آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای چیست؟

میزان ریزش مو در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد فقط در چند نقطه از سر، مو های خود را از دست می دهند اما در برخی دیگر این نواحی بسیار زیاد و چشمگیر هستند. گاهی اوقات موها دوباره رشد می کنند اما بعداً دوباره می ریزند. در برخی موارد دیگر، مو ها برای همیشه رشد می کند.

انواع مختلفی از این وضعیت وجود دارند. آلوپسی آره آتا به شکل اصلی آن شایع است، اما انواع دیگر و نادرتری از آن نیز وجود دارند از جمله:

Alopecia areata totalis: در این حالت تمام مو های سر خود را از دست می دهید.
Alopecia areata universalis: در این نوع ریزش مو در کل بدن شما اتفاق می افتد و تنها مختص مو های سر نیست.
Diffuse alopecia areata: این حالت به معنی نازک شدن ناگهانی مو های شما به جای از بین رفتن تکه های مو است.
Ophiasis alopecia areata: این نوع باعث ریزش مو به شکل نواری در اطراف پهلوها و پشت سر شما می شود.

علائم آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای

اصلی ترین و در بیشتر موارد تنها علامت آلوپسی، ریزش مو است. همچنین شما ممکن است متوجه این موارد نیز بشوید:

  • لکه های طاس کوچک بر روی پوست سر یا سایر قسمت های بدن شما
  • لکه ها ممکن است بزرگتر شده و با هم تبدیل به یک منطقه طاس شوند
  • مو در یک نقطه دوباره رشد می کند و در نقطه ای دیگر می ریزد
  • شما در مدت کوتاهی مو های زیادی از دست می دهید
  • ریزش موی بیشتر در هوای سرد
  • ناخن های دست و پا قرمز، شکننده و حفره دار می شوند

لکه های طاس پوست، صاف و بدون بثورات یا قرمزی هستند. اما ممکن است درست قبل از ریزش مو، احساس گزگز، خارش یا سوزش روی پوست خود داشته باشید.

علل و عوامل آلوپسی و عوامل خطر
انواع آلوپسی آره آتا
انواع آلوپسی آره آتا

هنگامی که شما یک بیماری خود ایمنی دارید، سیستم ایمنی بدن شما به بدنتان حمله می کند. در بیماری آلوپسی آره‌آتا، این فولیکول‌های مو هستند که مورد حمله قرار می‌گیرند.

پزشکان نمی دانند چرا این اتفاق می افتد. اما آنها فکر می کنند افرادی که به آن مبتلا می شوند چیزی در ژن هایشان وجود دارد که احتمال آن را بیشتر می کند. سپس اتفاقی می افتد که باعث ریزش مو می شود. در ادامه در مورد عوامل ایجاد آلوپسی بیشتر خواهید دانست.

اگر موارد زیر را دارید، احتمال ابتلا به آلوپسی آره آتا در شما بیشتر است:

  • یکی از اعضای خانواده این بیماری را داشته یا دارد
  • آسم
  • سندرم داون
  • کم خونی خطرناک
  • آلرژی فصلی
  • بیماری تیرویید
  • ویتیلیگو
راه های تشخیص آلوپسی

اگر فکر می کنید مبتلا به آلوپسی آره آتا هستید، ممکن است بخواهید به یک متخصص پوست یا به اصطلاح درماتولوژیست مراجعه کنید. کار هایی که آن ها از شما می خواهند که انجام دهید عبارت اند از:

  • در مورد علائم خود با آنها صحبت کنید
  • به مناطقی که در آن ریزش مو دارید دقت کنید
  • مو های لبه های طاس را به آرامی بکشید تا ببینید به راحتی بیرون می آیند یا نه
  • تک تک مو ها و فولیکول ها را بررسی کنید تا ببینید آیا شکل غیر عادی دارند یا نه
  • ناخن های خود را بررسی کنید

به ندرت ممکن است بیوپسی انجام دهید، بیوپسی به این معناست که یک تکه کوچک از پوست سر شما برداشته می شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

بسیاری از شرایط می توانند باعث ریزش مو شوند. بنابراین پزشک ممکن است پوست شما را از نظر عفونت قارچی آزمایش کند یا دستور آزمایش خون برای بررسی سایر عوامل مثل مشکلات تیروئید، هورمون یا سیستم ایمنی به شما بدهد.

درمان آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای

آلوپسی آره آتا قابل درمان نیست. اما می توان از آن مراقبت کرد، از ریزش بیشتر جلوگیری کرد و باعث رشد دوباره مو ها شد. اگر به این وضعیت دچار هستید، چندین راهکار وجود دارد که باید امتحان کنید:

کورتیکواستروئیدها: اینها دارو های ضدالتهابی هستند که برای بیماری های خود ایمنی تجویز می شوند. آنها را می توان به صورت تزریق در پوست سر یا سایر نواحی تزریق کرد. همچنین می توان آنها را به صورت قرص یا به صورت پماد، کرم یا کف روی پوست مالید. نکته منفی این است که ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا اثر کند.

ایمونوتراپی موضعی: این روش زمانی استفاده می شود که ریزش مو زیاد باشد یا بیش از یک بار اتفاق بیفتد. مواد شیمیایی روی پوست سر اعمال می شوند تا واکنش آلرژیک ایجاد کنند. اگر موثر باشد، این واکنش در واقع همان چیزی است که باعث رشد مجدد مو ها می شود. این روش همچنین باعث ایجاد بثورات خارش دار می شود و معمولاً باید چندین بار تکرار شود تا رشد مو های جدید حفظ شود.

ماینوکسیدیل: این درمان که روی پوست سر گذاشته می شود، همچنین برای طاسی های منطقه ای و با الگو ها خاص استفاده می شود. معمولاً 12 هفته طول می کشد تا شاهد رشد باشید و برخی کاربران از نتایج به دست آمده نا امید می شوند.

سایر درمان‌های آلوپسی آره‌ آتا شامل دارو هایی است که گاهی برای سایر اختلالات خود ایمنی استفاده می‌ شوند. میزان موفقیت این دارو ها در رشد مجدد مو ها متفاوت است.

مراقبت های خانگی توصیه شده برای آلوپسی آره آتا

به غیر از استفاده از دارو ها، در صورت ابتلا به آلوپسی آره آتا، راهکار های دیگری نیز وجود دارند که می توانید امتحان کنید.

از کلاه گیس، کلاه یا روسری استفاده کنید. آنها ریزش موی شما را می پوشانند و از سر شما در برابر نور خورشید محافظت می کنند.

استرس را کاهش دهید. به نظر می رسد مشکلات شخصی باعث ایجاد آلوپسی آره آتا می شود، اگرچه این از نظر علمی ثابت نشده است. تلوژن افلوویوم، شکل دیگری از ریزش مو، نیز می تواند توسط استرس ایجاد شود.

همچنین بخوانید >> اگر فرد مضطربی هستید، احتمالا حافظه ی ضعیف تری داشته باشید

آلوپسی آره آتا معمولاً یک وضعیت پزشکی جدی نیست، اما می‌ تواند باعث اضطراب و ناراحتی زیادی شود. گروه های حمایتی و مراقبتی وجود دارند که به شما کمک کنند تا با اثرات روانی این وضعیت مقابله کنید.

اگر مو های خود را از دست بدهید، ممکن است دوباره رشد کنند. اگر اینطور نیست، راه های مختلفی برای پوشاندن ریزش مو و محافظت از پوست سرتان وجود دارد.

اگر متوجه ریزش مو شدید، همیشه با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. علاوه بر آلوپسی آره آتا، دلایل دیگری نیز می تواند برای آن وجود داشته باشد.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها