استرس مالی باعث بیماری های جدی می شود

کسانی که مشکلات و استرس مالی دارند بیشتر از بیماری‌ های جدی رنج می‌ برند. در مطالعه جدیدی که توسط محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) انجام شد، نشانگرهای زیستی اصلی ارتباطی میان اتفاقات زندگی پراسترس و کاهش سطح سلامت جسمانی را نشان دادند.

استرس مالی و بیماری
افرادی که مشکلات و استرس مالی دارند بیشتر در معرض عواقب سلامتی جدی قرار دارند.

محققان توضیح می‌دهند که مطالعاتشان چگونگی تاثیر استرس بر سیستم‌ های حیاتی بدن را نشان می‌ دهد.  آنها روی برهم‌کنش میان سیستم‌های ایمنی، عصبی و درون‌ریز تمرکز کردند که برای سلامت انسان حیاتی هستند.

اختلال در ارتباط میان این سیستم‌ها ممکن است منجر به بیماری‌ های روانی و جسمی گوناگونی ازجمله بیماری‌ های قلبی، افسردگی، و شیزوفرنی شود.

استرس پاسخی را تحریک می‌ کند که این سیستم‌ ها را فعال کرده و موجب تغییرات فیزیولوژیکی و رفتاری می‌ شود. محققان UCL غلظت چهار نشانگر زیستی خون را در ۴,۹۰۰ شرکت‌کننده ۵۰ ساله و پیرتر در موسسه مطالعات طولی انگلیسی پیری (ELSA) را تحلیل کردند. این نشانگر های زیستی عبارتند از: دو پروتئین مربوط به التهاب (پروتئین واکنشی سی و فیبرینوژن) و دو هورمون دخیل در پاسخ‌های استرسی (کورتیزول و IGF-1).

محققان با استفاده از روش پیشرفته‌ای به نام تحلیل‌ پروفایل‌ پنهان سه گروه متفاوت براساس فعالیت‌های نشانگر‌های زیستی شناسایی کردند که به کم‌، متوسط و پرخطر برای سلامتی نام‌گذاری شدند. سپس بررسی کردند که چگونه مواجهه‌های قبلی با استرس بر احتمال ورود فرد به گروه پرخطر اثر می‌گذارد.

نتایج متحیرکننده بودند. مواجهه با وقایع پراسترس، از مسئولیت‌ های‌ مراقبتی گرفته تا داغ‌ دیدن یا طلاق، با افزایش  ۶۱ درصدی احتمال حضور در گروه پر‌خطر در چهار سال آینده ارتباط دارند. علاوه‌براین، این اثر تجمعی است: با اضافه‌شدن هر استرس‌ زا، احتمال حضور در دسته پرخطر ۱۹ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید >> 3 تکنیک ذهن آگاهی و مراقبه برای کاهش استرس کاری

فشار‌ و استرس مالی، یعنی نگرانی برای داشتن منابع مالی کافی برای نیازهای آتی، بسیار مضر است. افرادی که با استرس‌ مالی مواجه می‌شوند، ۵۹ درصد بیشتر احتمال حضور در دسته پرخطر در چهار سال آینده را دارند.

نویسنده ارشد مقاله Odessa Hamilton، دانشجوی PhD موسسه همه‌گیری و مراقبت‌های بهداشتی UCL در نشریه‌ای دانشگاهی می‌گوید: «هنگامی که سیستم‌های ایمنی و عصبی‌درون‌ریز به‌خوبی با یکدیگر همکاری می‌کنند، هومئوستازی و درنتیجه سلامت برقرار است؛ اما، استرس مزمن ممکن است این همکاری زیستی را بر هم زده و موجب بیماری شود».

وی در ادامه افزود: «همچنین دریافتیم که استرس مالی برای سلامت بیولوژیکی از هرچیزی مضرتر است؛  هرچند به تحقیقات بیشتری برای قطعیت در این مورد نیاز است. شاید به این خاطر باشد که این نوع استرس ممکن است به جنبه‌های بسیاری از زندگی‌مان نفوذ کرده و موجب منازعات خانوادگی، محرومیت‌اجتماعی، و حتی گرسنگی یا بی‌خانمانی شود».

در این مطالعه عوامل ژنتیکی نیز بررسی شدند؛ اما، نتایج نشان دادند که ارتباط میان استرس و خطر ضعف سلامت جسمانی، فارغ از زمینه ژنتیکی، ثابت می‌ماند.

همچنین بخوانید >> راهکار هایی ساده برای مدیریت و کاهش استرس

حامیان این تحقیق عبارتند از برخی از موسسه‌های پرآوازه ازجمله موسسه ملی پیری، موسسه ملی سلامت و تحقیقات مراقبتی بریتانیا (NIHR)، انجمن تحقیقات اقتصادی و اجتماعی (ESRC)، انجمن تحقیقات علوم زیست‌فناوری و زیستی (BBSRC) و UCL.

این مقاله در مجله Brain, Behavior and Immunity منتشر گردیده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها