آمار مبتلایان چاقی در جهان به بیش از 1 میلیارد نفر رسید

یک تحلیل جهانی که به تازگی انجام گرفته تخمین می زند که در مجموع بیش از 1 میلیارد نفر (بزرگسال و کودک) در سراسر جهان در حال حاضر مبتلا به چاقی هستند.

بر اساس گزارشی که در 29 فوریه در مجله The Lancet منتشر شد، اکنون نزدیک به 880 میلیون بزرگسال و همچنین 159 میلیون کودک با چاقی زندگی می کنند.

آمار مبتلایان چاقی در جهان
یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که اکنون بیش از یک میلیارد نفر (یا از هر هشت نفر یک نفر در سراسر جهان) به چاقی مبتلا هستند.

نرخ چاقی برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان بین سال‌ های 1990 تا 2022 چهار برابر افزایش پیدا کرده و این نرخ برای دختران از 1.7 درصد به 6.9 درصد و برای پسران از 2.1 درصد به 9.3 درصد، جهش یافته است.

در همین حال، محققان دریافتند که میزان چاقی در میان بزرگسالان در همین دوره بیش از دو برابر شده است. چاقی در زنان بیش از دو برابر (از 8.8٪ به 18.5٪) و در مردان تقریباً سه برابر (از 4.8٪ به 14٪) افزایش یافته است.

افزایش نرخ چاقی در جهان، سریعتر از پیش بینی ها!

 مجید عزتی، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس بهداشت جهانی محیط زیست در امپریال کالج لندن در این خصوص گفت: این موضوع بسیار نگران‌ کننده است که اپیدمی چاقی که در سال 1990 در میان بزرگسالان در بیشتر نقاط جهان مشهود بود، اکنون در کودکان و نوجوانان مدرسه‌ ای نیز منعکس شده است.

این ارقام بیشتر از پیش‌بینی‌ های فدراسیون جهانی چاقی است که در اطلس چاقی جهانی 2022 پیش‌ بینی کرده بود که تا سال 2030 یک میلیارد نفر در سراسر جهان با چاقی زندگی خواهند کرد.

بر اساس مطالعه جدید، اساساً، آمار افراد مبتلایان چاقی تا زمان انتشار اطلس از این رقم فراتر رفته بود.

به گفته محققان، چاقی در حال حاضر رایج ترین شکل مشکلات تغذیه ای در بیشتر کشور هاست.

این امر به این دلیل است که نسبت بزرگسالانی که دارای کمبود وزن هستند بین سال‌ های 1990 تا 2022 بیش از یک دوم و در دختران یک پنجم و در پسران بیش از یک سوم کاهش یافته است.

بیش از 1500 محقق در این مطالعه شرکت کردند که به بررسی شاخص توده بدنی بیش از 220 میلیون نفر از بیش از 190 کشور جهان پرداختند.

در ایالات متحده، نرخ چاقی بین سال‌ های 1990 تا 2022 برای دختران از 11.6 درصد به 19.4 درصد و برای پسران از 11.5 درصد به 21.7 درصد افزایش یافته است.

محققان گزارش می دهند که حدود 44 درصد از زنان آمریکایی و 42 درصد از مردان آمریکایی در حال حاضر چاق هستند، در حالی که دو دهه قبل این میزان 21 درصد و 17 درصد بوده است.

نتایج نشان می‌ دهد، در واقع، مردان آمریکایی سومین افزایش نرخ چاقی در جهان را در طی این دو دهه تجربه کردند، درست پس از رومانی و قطر.

همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده، ایالات متحده رتبه دهم چاقی در مردان را در سراسر جهان دارد. این کشور همچنین در چاقی زنان رتبه 36، در چاقی دختران 22 و در چاقی پسران رتبه 26 را دارد.

به گفته بنیاد جهانی چاقی، عومل زیادی در سرتاسر جهان باعث چاقی می شوند. این علل شامل ژنتیک، بیولوژی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و افزایش دسترسی به غذا های پر کالری که فاقد مواد مغذی ضروری هستند، می باشد.

محققان نگرانند که چالش ها و مشکلات مهم جهانی، شدت هر دو مشکل چاقی و کمبود وزن را افزایش دهد.

Guha Pradeepa، محقق بنیاد تحقیقات دیابت Madras، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: تأثیر مسائلی مانند تغییرات آب و هوا، اختلالات ناشی از همه‌ گیری کووید-19 و جنگ در اوکراین با افزایش فقر و هزینه غذا های غنی از مواد مغذی، خطر ابتلا به چاقی و کمبود وزن را افزایش می‌ دهد.

وی افزود: این رویداد ها به غذای ناکافی در برخی کشور ها و خانواده‌ ها و روی آوردن به غذا های ناسالم در برخی دیگر کمک کرده است. برای ایجاد جهانی سالم تر، ما به سیاست های جامعی برای مقابله با این چالش ها نیاز داریم.

Tedros Adhanom Ghebreyesus، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در این خصوص گفت: این مطالعه جدید بر اهمیت پیشگیری و مدیریت چاقی از اوایل زندگی تا بزرگسالی، از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مراقبت کافی، در صورت لزوم، تاکید می کند.

وی ادامه داد: بازگشت به مسیر دستیابی به اهداف جهانی برای مهار چاقی، کار دولت‌ ها و جوامع را می‌ طلبد که با حمایت از سیاست‌ های مبتنی بر شواهد سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌ های ملی بهداشت عمومی انجام می‌ شود.

نکته مهم این است که این امر مستلزم همکاری بخش خصوصی است که باید در قبال تاثیرات محصولات خود بر سلامتی پاسخگو باشند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها